Rolul poveștilor în crearea scenariilor de viață la tineri
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
825 35
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-08 17:44
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.923.2:316.6 (8)
Psihologie (3398)
Psihologie socială (983)
SM ISO690:2012
CEBAN, Cătălina. Rolul poveștilor în crearea scenariilor de viață la tineri. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 24, 15 februarie 2020, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2020, Ediția 24, Vol.1, pp. 241-243. ISBN 978-9975-142-89-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești
Ediția 24, Vol.1, 2020
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti"
24, Chișinău, Moldova, 15 februarie 2020

Rolul poveștilor în crearea scenariilor de viață la tineri

CZU: 159.923.2:316.6

Pag. 241-243

Ceban Cătălina
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 7 mai 2020


Rezumat

Poveștile, miturile și basmele sunt considerate metafore ale vieții so­ci­a­le, ceva ce fiecare părinte i le spune copilului său. Acestea ne rămân în­­tipărite în minte nu doar ca morale, dar până și creează realități ce su­nt spulberate sau păstrate odată cu înaintarea în vârstă: „binele în­vi­n­ge răul”, „au trăit până la adânci bătrâneți…”. Fiecare dintre noi ne con­for­măm unui anumit scenariu care poate fi destul de greu de identificat, dar povestea favorită sau cea care a rămas întipărită, de obicei, oferă o so­luție magică ce vine de la sine, pe care o așteptăm în situații de criză: „zâ­na cea bună”, „Făt-Frumos”.Scenariul de viață, în perspectiva lui E.Berne, acoperă perioadele în care ne facem activitățile rituale, ocupăm timpul liber, jocurile care ne oferă o satisfacție imediată ce vin împreună cu perioadele de re­tra­ge­­re, intime. Acest scenariu se formează până la vârsta de 7 ani, stru­c­tu­­rându-se pentru perioade de ani sau toată viața. Scenariile se bazează pe iluzii copilărești, iar odată ce aceste iluzii se destramă, apar crizele des­­­crise de E. Erikson [1, p. 49]. Berne oferă și roluri: Învingătorii, Pie­r­­­zătorii și Nonînvingătorii, toate aceste roluri fiind considerate ne­ga­ti­ve, el s-a inspirat din triunghiul dramei elaborat de către S. Kar­p­m­an [3]: Victima, Salvatorul și Persecutorul. Rolurile asumate din tri­unghi pot fi modificate în orice moment al vie­ții, astfel conflictele apar din ne­cesitatea de a schimba rolul. Silvan Tomkins, de asemenea, a elaborat o teorie a personalității ce are la bază scenariile, aceste ti­puri de scenarii diferă de percepția lui Berne a scenariilor de viață. Tom­kins a definit scenariul ca fiind un pattern ce oferă un program de acțiune.Oamenii reacționează la stimuli emoționali, pe care îi numește afec­te, el observând că aceste răspunsuri sunt pur biologice [apud 4].Adepții analizei tranzacționale consideră că partea de Copil a per­so­na­lității adoră basmele și miturile, crezând că lumea a fost așa cândva și ar putea deveni tot așa cum este scris în povești.Instrumentariile scenariului sunt elementele comune prezente în fie­ca­­re scenariu. Dacă în povești programările sunt făcute de către monștri, vră­­jitoare, zâne bune, animale sălbatice, în viața reală aceste ro­­luri le joa­că părinții. Instrumentarul, care este prezent și în povești con­form lui Eric Berne este [apud 1]: 1. Răsplata sau blestemul ,,Dis­pari!” (Han­se­l și Gretel) sau ,,N-ai decât să crapi!” (Albă-ca-ză­pa­­da); 2. Po­runca sau piedica ,,Nu fi prea curios!” (Adam și Eva, Bar­bă Al­bas­­tră­);­ 3. Pro­vo­­carea sau ispita ,,Înțeapă-te cu degetul în fus!” (Fru­moa­sa din Pă­­­du­re­a Adormită); 4. Modelul sau programul: ,,Poar­tă-te bine cu ani­ma­­lele, ele te vor ajuta la nevoie” (Bucle de Aur); 5. Im­pul­sul sau de­mo­nul: ,,Am să arunc doar o privire” (Barbă Albastră); 6. An­tiscenariul sau an­­tidotul blestemului: ,,Vei fi liber doar după dois­p­re­­zece ani de mu­nci gr­­ele” (Hercules). S. Karpman [3] mențio­nea­ză că o persoană ce tră­ie­ș­te o poveste privește lumea într-un mod simplist cu un număr re­dus de per­­sonaje, iar atunci când o persoană își cu­noaș­te povestea fa­vo­ri­tă ace­s­te roluri pot fi identificate în viața sa coti­dia­nă.Uneori se poate în­tâmpla că are loc o simpatie mai mare față de ro­lu­­rile secundare din povești, astfel se contopesc două povești, Scufița Ro­­­șie în așteptarea Cenușăresei. Pentru partea empirică, în scopul ob­ți­ne­rii unor rezultate preliminare au fost oferite trei chestionare la 8 su­bi­­ecți cu vârsta cuprinsă între 19-21 de ani. Unul dintre subiecți răs­pun­zâ­­nd la întrebările propuse pentru reflectarea asupra poveștilor din co­pi­lărie, subiectul (20 de ani) rezonează cu povestea Cei 3 purceluși, ace­­­­sta considerând importantă construcția unei case puternice, soluția uș­­o­ară nefiind cea potrivită, orientându-se spre scopul final. Se pune în pris­­ma Învingătorului, iar în 5 ani se vede peste hotare (în­tr-o­ casă mai pu­ternică, de cărămidă). Ca instrumentar are an­tis­ce­na­ri­ul­/anti­do­tul ble­s­temului – dacă lucrează acum mult, mai apoi va fi li­b­er și fe­ri­cit, re­latând că la bătrânețe se va relaxa.În concluzie, poveștile citite încă din copilărie sunt internalizate de că­tre copii, aceștia folosindu-le ca reper, având în vedere faptul că pun ba­­­zele asumării rolurilor sociale și oferă o experiență cu conotație va­lo­rică. Privind în ansamblu structura unui scenariu de viață și a unui ba­sm observă personaje similare (Eroul, Antieroul), dar și structuri ase­­mă­nătoare: traversarea – trecerea într-un teritoriu neexplorat (adap­ta­rea la medii noi), întâlnirea – provocări ce iau forma unor sarcini im­po­sibile (si­­tuații de conflict) și victoria – asupra răului, pentru perso­na­li­tate ace­s­­tea fiind părțile considerate rele ale sinelui [2].