Articolul precedent |
Articolul urmator |
825 35 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-03-08 17:44 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
159.923.2:316.6 (8) |
Psihologie (3398) |
Psihologie socială (983) |
SM ISO690:2012 CEBAN, Cătălina. Rolul poveștilor în crearea scenariilor de viață la tineri. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 24, 15 februarie 2020, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2020, Ediția 24, Vol.1, pp. 241-243. ISBN 978-9975-142-89-2. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești Ediția 24, Vol.1, 2020 |
||||||
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti" 24, Chișinău, Moldova, 15 februarie 2020 | ||||||
|
||||||
CZU: 159.923.2:316.6 | ||||||
Pag. 241-243 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Poveștile, miturile și basmele sunt considerate metafore ale vieții sociale, ceva ce fiecare părinte i le spune copilului său. Acestea ne rămân întipărite în minte nu doar ca morale, dar până și creează realități ce sunt spulberate sau păstrate odată cu înaintarea în vârstă: „binele învinge răul”, „au trăit până la adânci bătrâneți…”. Fiecare dintre noi ne conformăm unui anumit scenariu care poate fi destul de greu de identificat, dar povestea favorită sau cea care a rămas întipărită, de obicei, oferă o soluție magică ce vine de la sine, pe care o așteptăm în situații de criză: „zâna cea bună”, „Făt-Frumos”.Scenariul de viață, în perspectiva lui E.Berne, acoperă perioadele în care ne facem activitățile rituale, ocupăm timpul liber, jocurile care ne oferă o satisfacție imediată ce vin împreună cu perioadele de retragere, intime. Acest scenariu se formează până la vârsta de 7 ani, structurându-se pentru perioade de ani sau toată viața. Scenariile se bazează pe iluzii copilărești, iar odată ce aceste iluzii se destramă, apar crizele descrise de E. Erikson [1, p. 49]. Berne oferă și roluri: Învingătorii, Pierzătorii și Nonînvingătorii, toate aceste roluri fiind considerate negative, el s-a inspirat din triunghiul dramei elaborat de către S. Karpman [3]: Victima, Salvatorul și Persecutorul. Rolurile asumate din triunghi pot fi modificate în orice moment al vieții, astfel conflictele apar din necesitatea de a schimba rolul. Silvan Tomkins, de asemenea, a elaborat o teorie a personalității ce are la bază scenariile, aceste tipuri de scenarii diferă de percepția lui Berne a scenariilor de viață. Tomkins a definit scenariul ca fiind un pattern ce oferă un program de acțiune.Oamenii reacționează la stimuli emoționali, pe care îi numește afecte, el observând că aceste răspunsuri sunt pur biologice [apud 4].Adepții analizei tranzacționale consideră că partea de Copil a personalității adoră basmele și miturile, crezând că lumea a fost așa cândva și ar putea deveni tot așa cum este scris în povești.Instrumentariile scenariului sunt elementele comune prezente în fiecare scenariu. Dacă în povești programările sunt făcute de către monștri, vrăjitoare, zâne bune, animale sălbatice, în viața reală aceste roluri le joacă părinții. Instrumentarul, care este prezent și în povești conform lui Eric Berne este [apud 1]: 1. Răsplata sau blestemul ,,Dispari!” (Hansel și Gretel) sau ,,N-ai decât să crapi!” (Albă-ca-zăpada); 2. Porunca sau piedica ,,Nu fi prea curios!” (Adam și Eva, Barbă Albastră); 3. Provocarea sau ispita ,,Înțeapă-te cu degetul în fus!” (Frumoasa din Pădurea Adormită); 4. Modelul sau programul: ,,Poartă-te bine cu animalele, ele te vor ajuta la nevoie” (Bucle de Aur); 5. Impulsul sau demonul: ,,Am să arunc doar o privire” (Barbă Albastră); 6. Antiscenariul sau antidotul blestemului: ,,Vei fi liber doar după doisprezece ani de munci grele” (Hercules). S. Karpman [3] menționează că o persoană ce trăiește o poveste privește lumea într-un mod simplist cu un număr redus de personaje, iar atunci când o persoană își cunoaște povestea favorită aceste roluri pot fi identificate în viața sa cotidiană.Uneori se poate întâmpla că are loc o simpatie mai mare față de rolurile secundare din povești, astfel se contopesc două povești, Scufița Roșie în așteptarea Cenușăresei. Pentru partea empirică, în scopul obținerii unor rezultate preliminare au fost oferite trei chestionare la 8 subiecți cu vârsta cuprinsă între 19-21 de ani. Unul dintre subiecți răspunzând la întrebările propuse pentru reflectarea asupra poveștilor din copilărie, subiectul (20 de ani) rezonează cu povestea Cei 3 purceluși, acesta considerând importantă construcția unei case puternice, soluția ușoară nefiind cea potrivită, orientându-se spre scopul final. Se pune în prisma Învingătorului, iar în 5 ani se vede peste hotare (într-o casă mai puternică, de cărămidă). Ca instrumentar are antiscenariul/antidotul blestemului – dacă lucrează acum mult, mai apoi va fi liber și fericit, relatând că la bătrânețe se va relaxa.În concluzie, poveștile citite încă din copilărie sunt internalizate de către copii, aceștia folosindu-le ca reper, având în vedere faptul că pun bazele asumării rolurilor sociale și oferă o experiență cu conotație valorică. Privind în ansamblu structura unui scenariu de viață și a unui basm observă personaje similare (Eroul, Antieroul), dar și structuri asemănătoare: traversarea – trecerea într-un teritoriu neexplorat (adaptarea la medii noi), întâlnirea – provocări ce iau forma unor sarcini imposibile (situații de conflict) și victoria – asupra răului, pentru personalitate acestea fiind părțile considerate rele ale sinelui [2]. |
||||||
|