Modalități de realizare a interviului cultural (Cazul Moldova9.com)
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
682 18
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-25 21:04
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
070:[303.62:008](478) (1)
Ziare. Presă. Jurnalism (573)
Metode ale științelor sociale (177)
Civilizație. Cultură. Progres (827)
SM ISO690:2012
BOTNARU, Diana. Modalități de realizare a interviului cultural (Cazul Moldova9.com). In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 24, 15 februarie 2020, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2020, Ediția 24, Vol.1, pp. 195-198. ISBN 978-9975-142-89-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești
Ediția 24, Vol.1, 2020
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti"
24, Chișinău, Moldova, 15 februarie 2020

Modalități de realizare a interviului cultural (Cazul Moldova9.com)

CZU: 070:[303.62:008](478)

Pag. 195-198

Botnaru Diana
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 7 mai 2020


Rezumat

Odată cu apariția Internetului, jurnalismul a cunoscut o nouă formă de distribuire a informației. Mediul online, a cărui principală ca­rac­te­ris­ti­­că este viteza și vigilența cu care ajunge la consumator, permite di­ve­ri­ficarea modalităților de distribuire a materialelor mediatice.Și pentru că, pe un portal de ştiri, vom găsi în egală măsură materiale în format: audio, video sau narativ, în ultimii ani, jurnalismul on-line ca­pătă tot mai mult teren în fața presei tipărite și a TV-ului.Interviul este discuția unui ziarist cu o persoană din orice domeniu (cul­tural, politic, economic, social) care deține informații de interes public. Așadar, interviul este specie a genului publicistic care are drept scop informarea publicului printr-un dialog între două sau mai multe per­soane. Valorificând diverse idei vociferate de persoane publice, lideri de opinie și chiar orice persoană, care deține o anumită informație de interes public. Cunoaștem în prezent mai multe tipuri de interviuri (de bază): analitic, informativ și magazin, de aici ramificându-se și câ­te­va tipuri de interviuri secundare: emoțional, mărturie, explicație și declarație. Interviul, nemijlocit este caracterizat și de mai multe tipuri de întrebări, după cum urmează: întrebări directe; întrebări indirecte; în­trebări închise; întrebări de clarificare; întrebări de confruntare; în­tre­bă­ri factuale. Presa on-line capătă tot mai mult teren în defavoarea pre­sei tipărite, pentru că oferă, astăzi, o multitudine de oportunități de rea­li­zare a interviurilor.În urma cercetării pe care am realizat-o (nemijlocit a presei tipărite și a presei on-line), am stabilit caracteristicile care deosebesc presa ti­pă­­­rită (ziare, reviste) de cea on-line.Presa tipărită limitează demersul textual, astfel se stabilește un nu­măr de caractere pe care trebuie să-l aibă un material. În schimb, presa on-line este mai permisivă la acest capitol, nu încadrează materialul în­tr-o anumită limită. Conținutul fotografic este unul important, fo­to­gra­fia sau imaginea joacă un rol primordial în cristalizarea mesajului.Astfel, presa tipărită, în special ziarele, nu pun accent pe fotografii, in­terviurile fiind susținute de 1-2 imagini, în schimb, presa on-line, prin ca­­­pacitatea de stocare, permite utilizarea mai multor elemente foto­gra­fi­ce. Capacitatea de distribuție este una din caracteristicile de bază.În ma­­re parte, un ziar are un tiraj de 200.000 de exemplare, dar pre­­sa on-line are capacitatea să depășească cu mult această cifră, prin po­­si­bi­li­ta­tea de a promova produsul jurnalistic prin rețelele de so­cia­liza­re.Presa tipărită este diseminată la chioșcuri, în schimb, presa on-line es­te la un click distanță de cititor.Moldova9.com este un portal de știri, realizat de A.O. „Academia de Creație și Inovații Mediatice”, apare la Chișinău în anul 2014 cu slo­ga­­nul „Informația care TE PRIVEȘTE”. În anul 2015 este creată pagina de Facebook, iar în 2020 numără 1.779 de aprecieri.În partea de sus a site-ului Moldova9.com poate fi găsită sigla și slo­ganul. Tot aici, există o bară care include cinci rubrici: Moldova zi de zi, Campanii Moldova9, Citim Pentru Schimbare, Vocile Moldova9, Că­lătorii cu gust şi Contacte. Fiecare rubrică delimitează domenii, spre exe­mplu: rubrica Moldova zi de zi cuprinde 9 domenii: Politic, Eco­no­mic, Justiție, Social, Cultură, Sport. În rubrica cultură sunt valorificate mai multe genuri de materiale jurnalistice, precum: știri, reportaje și interviuri.Majoritatea materialelor realizate în această rubrică sunt sem­nate de că­tre jurnalistul Vitalie Guțu și jurnalista Diana Botnaru și câ­teva interviuri semnate de către reporterii stagiari ai site-ului.În perioada aprilie-mai, 2019 au fost publicate 10 interviuri.Cele mai multe interviuri sunt din ramura literatură (poezie), fiind patru materiale la număr, iar din ramurile: desen, muzică și teatru – câte un interviu de fiecare. Interviurile conțin în medie 10-15 întrebări, șapo-ul este informativ pentru fiecare dintre ele, iar majoritatea întrebărilor su­nt directe și de clarificare. Numărul de vizualizări variază între 385 și 1.210.În concluzie, în mediul online, domeniul cultural este deseori subs­ti­tuit cu divertismentul, ma­te­ria­le­le de cultură fiind la interferența cu in­ter­taiment-ul. Inter­viul cultural în mediul online se di­fe­ren­ția­ză de presa tipărită prin faptul că deseori abordează un om de cultură, dar din perspectiva diver­si­sului. Jurnaliștii din mediul online, de cele mai multe ori, migrează spre a realiza mai mult știri și reportaje, iar interviurile su­nt lăsate în umbră, or, în secolul în care trăim este necesar promovarea și realizarea interviurilor cu oameni de cultură.