Articolul precedent |
Articolul urmator |
![]() |
![]() ![]() |
Ultima descărcare din IBN: 2024-01-25 21:04 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
070:[303.62:008](478) (1) |
Ziare. Presă. Jurnalism (573) |
Metode ale științelor sociale (177) |
Civilizație. Cultură. Progres (827) |
![]() BOTNARU, Diana. Modalități de realizare a interviului cultural (Cazul Moldova9.com). In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 24, 15 februarie 2020, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2020, Ediția 24, Vol.1, pp. 195-198. ISBN 978-9975-142-89-2. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești Ediția 24, Vol.1, 2020 |
||||||
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti" 24, Chișinău, Moldova, 15 februarie 2020 | ||||||
|
||||||
CZU: 070:[303.62:008](478) | ||||||
Pag. 195-198 | ||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Rezumat | ||||||
Odată cu apariția Internetului, jurnalismul a cunoscut o nouă formă de distribuire a informației. Mediul online, a cărui principală caracteristică este viteza și vigilența cu care ajunge la consumator, permite diverificarea modalităților de distribuire a materialelor mediatice.Și pentru că, pe un portal de ştiri, vom găsi în egală măsură materiale în format: audio, video sau narativ, în ultimii ani, jurnalismul on-line capătă tot mai mult teren în fața presei tipărite și a TV-ului.Interviul este discuția unui ziarist cu o persoană din orice domeniu (cultural, politic, economic, social) care deține informații de interes public. Așadar, interviul este specie a genului publicistic care are drept scop informarea publicului printr-un dialog între două sau mai multe persoane. Valorificând diverse idei vociferate de persoane publice, lideri de opinie și chiar orice persoană, care deține o anumită informație de interes public. Cunoaștem în prezent mai multe tipuri de interviuri (de bază): analitic, informativ și magazin, de aici ramificându-se și câteva tipuri de interviuri secundare: emoțional, mărturie, explicație și declarație. Interviul, nemijlocit este caracterizat și de mai multe tipuri de întrebări, după cum urmează: întrebări directe; întrebări indirecte; întrebări închise; întrebări de clarificare; întrebări de confruntare; întrebări factuale. Presa on-line capătă tot mai mult teren în defavoarea presei tipărite, pentru că oferă, astăzi, o multitudine de oportunități de realizare a interviurilor.În urma cercetării pe care am realizat-o (nemijlocit a presei tipărite și a presei on-line), am stabilit caracteristicile care deosebesc presa tipărită (ziare, reviste) de cea on-line.Presa tipărită limitează demersul textual, astfel se stabilește un număr de caractere pe care trebuie să-l aibă un material. În schimb, presa on-line este mai permisivă la acest capitol, nu încadrează materialul într-o anumită limită. Conținutul fotografic este unul important, fotografia sau imaginea joacă un rol primordial în cristalizarea mesajului.Astfel, presa tipărită, în special ziarele, nu pun accent pe fotografii, interviurile fiind susținute de 1-2 imagini, în schimb, presa on-line, prin capacitatea de stocare, permite utilizarea mai multor elemente fotografice. Capacitatea de distribuție este una din caracteristicile de bază.În mare parte, un ziar are un tiraj de 200.000 de exemplare, dar presa on-line are capacitatea să depășească cu mult această cifră, prin posibilitatea de a promova produsul jurnalistic prin rețelele de socializare.Presa tipărită este diseminată la chioșcuri, în schimb, presa on-line este la un click distanță de cititor.Moldova9.com este un portal de știri, realizat de A.O. „Academia de Creație și Inovații Mediatice”, apare la Chișinău în anul 2014 cu sloganul „Informația care TE PRIVEȘTE”. În anul 2015 este creată pagina de Facebook, iar în 2020 numără 1.779 de aprecieri.În partea de sus a site-ului Moldova9.com poate fi găsită sigla și sloganul. Tot aici, există o bară care include cinci rubrici: Moldova zi de zi, Campanii Moldova9, Citim Pentru Schimbare, Vocile Moldova9, Călătorii cu gust şi Contacte. Fiecare rubrică delimitează domenii, spre exemplu: rubrica Moldova zi de zi cuprinde 9 domenii: Politic, Economic, Justiție, Social, Cultură, Sport. În rubrica cultură sunt valorificate mai multe genuri de materiale jurnalistice, precum: știri, reportaje și interviuri.Majoritatea materialelor realizate în această rubrică sunt semnate de către jurnalistul Vitalie Guțu și jurnalista Diana Botnaru și câteva interviuri semnate de către reporterii stagiari ai site-ului.În perioada aprilie-mai, 2019 au fost publicate 10 interviuri.Cele mai multe interviuri sunt din ramura literatură (poezie), fiind patru materiale la număr, iar din ramurile: desen, muzică și teatru – câte un interviu de fiecare. Interviurile conțin în medie 10-15 întrebări, șapo-ul este informativ pentru fiecare dintre ele, iar majoritatea întrebărilor sunt directe și de clarificare. Numărul de vizualizări variază între 385 și 1.210.În concluzie, în mediul online, domeniul cultural este deseori substituit cu divertismentul, materialele de cultură fiind la interferența cu intertaiment-ul. Interviul cultural în mediul online se diferențiază de presa tipărită prin faptul că deseori abordează un om de cultură, dar din perspectiva diversisului. Jurnaliștii din mediul online, de cele mai multe ori, migrează spre a realiza mai mult știri și reportaje, iar interviurile sunt lăsate în umbră, or, în secolul în care trăim este necesar promovarea și realizarea interviurilor cu oameni de cultură. |
||||||
|