Articolul precedent |
Articolul urmator |
8648 631 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-06-27 10:10 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
316.6:159.92:37.06 (1) |
Social psychology (1002) |
Psychology (3516) |
Social problems. Human contacts, relationships (121) |
SM ISO690:2012 CÎRLAN, Florentina, CALANCEA, Angela. Povestirea ca metodă de învățare folosită în activitățile de limbă și comunicare la preșcolari. In: The contemporary issues of the socio-humanistic sciences, Ed. 10, 5-6 decembrie 2019, Chişinău. Chişinău, 2019: "Print-Caro" SRL, 2020, Ediția 10, pp. 494-505. ISBN 978-9975-3371-7-5. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
The contemporary issues of the socio-humanistic sciences Ediția 10, 2020 |
||||||
Conferința "Preocupări contemporane ale științelor socioumane" 10, Chişinău, Moldova, 5-6 decembrie 2019 | ||||||
|
||||||
CZU: 316.6:159.92:37.06 | ||||||
Pag. 494-505 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Povestirea este una dintre activitățile de educare a limbajului cele mai plăcute copiilor, întrucât le satisface nevoia de cunoaştere şi de afectivitate, le stimulează imaginaţia şi constituie cadrul optim de exersare a capacității de comunicare. În grădinița de copii povestirea este folosită atât ca metoda de expunere şi comunicare de cunoştinţe, cât şi ca formă de activitate destinată cunoaşterii mediului şi dezvoltării vorbirii preşcolarilor. În activitatea cu copiii preșcolarii sub termenul general de poveste se ascund: basmul, schiţa, povestea, romanul şi sunt prezentate copiilor prin metoda povestirii. Povestirea ca specie literară nu este folosită în învățământul preşcolar, acest termen fiind folosit cu consecvență, doar în limbajul didactic. Diferite lucrări de specialitate folosesc când termenul „poveste", când „povestire", de aceea motivez confuzia terminologică prin vârsta publicului - copilul preşcolar. Datorită vârstei, insuficientei dezvoltäri a capacitaților psihice, educatoarea este nevoită să adapteze conținuturile. Cu ajutorul povestirii, ca metodă, educatoarea realizează apropierea copiilor de cele mai variate aspecte de viață și domenii de activitate, informează asupra unor fapte şi evenimente ce nu pot fi cunoscute prin experienţa lor proprie. În același timp, prin cuvântul viu, li se trezesc copiilor emoții și li se orientează atenția spre cele comunicate. Povestirea devine lumea celor care nu cuvântă, de Emil Gårleanu, „Pulul” de AL. Bratescu Voineşti, „Privighetoarea”, „Ursul păcălit de vulpe”, de L Creangă, Lev Tolstoi, , Leul şi cațelușa”, , , Cei trei ursuleti” etc. Altă categorie de povestiri care narează aspecte ale vieții reale sunt povestirile care evocă momente, figuri din trecutul istoric al poporului român. Amintim pe cele mai cunoscute şi accesibile copiilor (5-6/7 ani): I. Creangă „Mos Ion Roată şi Voda Cuza”, Dumitru Almaş. „Povestiri istorice” (vol. I, II), „ Stejarul din Borzești” de Eusebiu Camilar. În sfärsit, cele mai numeroase ca şi cele mai atractive pentru preşcolari sunt povestirile care prezintă copilăria cu complexitatea aspectelor şi preocupărilor acestei vârste, opere ale căror personaje sunt copii. Reprezentative sunt povestirile:, , Dumbrava minunată”, Mihail Sadoveanu, , , Fetita cu chibrituri”, H. Ch. Andersen, „Amintiri din copilarie” I. Creangă, „Bunicul”, B. S. Delavrancea, „ledul cu trei capre”, Octav Pancu-laşi. Altă categorie de povestiri care narează aspecte ale vieții reale sunt povestirile care evocă momente, figuri din trecutul istoric al poporului român. Amintim pe cele mai cunoscute şi accesibile copiilor (5-6/7 ani): I. Creangă Mos ion Roată şi Voda Cuza; Dumitru Almaş. Povestiri istorice (vol. I, II), Stejarul din Borzești de Eusebiu Camilar. În sfärsit, cele mai numeroase ca şi cele mai atractive pentru preşcolari sunt povestirile care prezintă copilăria cu complexitatea aspectelor şi preocupărilor acestei vârste, opere ale căror personaje sunt copii. Reprezentative sunt povestirile: Dumbrava minunată, Mihail Sadoveanu, Fetita cu chibrituri, H. Ch. Andersen, Amintiri din copilarie I. Creanga, Bunicul, Delavrancea, ledul cu trei capre. Octav Pancu-laşi. |
||||||
Cuvinte-cheie storytelling, Method, language and communication, language, children, preschoolers, speech development, educators, povestire, metodă, limbă și comunicare, limbaj, copii, preşcolari, dezvoltarea vorbirii, educatoare |
||||||
|