Povestirea ca metodă de învățare folosită în activitățile de limbă și comunicare la preșcolari
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
8648 631
Ultima descărcare din IBN:
2024-06-27 10:10
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
316.6:159.92:37.06 (1)
Social psychology (1002)
Psychology (3516)
Social problems. Human contacts, relationships (121)
SM ISO690:2012
CÎRLAN, Florentina, CALANCEA, Angela. Povestirea ca metodă de învățare folosită în activitățile de limbă și comunicare la preșcolari. In: The contemporary issues of the socio-humanistic sciences, Ed. 10, 5-6 decembrie 2019, Chişinău. Chişinău, 2019: "Print-Caro" SRL, 2020, Ediția 10, pp. 494-505. ISBN 978-9975-3371-7-5.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
The contemporary issues of the socio-humanistic sciences
Ediția 10, 2020
Conferința "Preocupări contemporane ale științelor socioumane"
10, Chişinău, Moldova, 5-6 decembrie 2019

Povestirea ca metodă de învățare folosită în activitățile de limbă și comunicare la preșcolari

Story as a method of learning used in language and communication activities in pre-school

CZU: 316.6:159.92:37.06

Pag. 494-505

Cîrlan Florentina12, Calancea Angela1
 
1 Universitatea Liberă Internaţională din Moldova,
2 Școala Gimnazială Specială nr. 14, Tulcea
 
 
Disponibil în IBN: 28 iulie 2020


Rezumat

Povestirea este una dintre activitățile de educare a limbajului cele mai plăcute copiilor, întrucât le satisface nevoia de cunoaştere şi de afectivitate, le stimulează imaginaţia şi constituie cadrul optim de exersare a capacității de comunicare. În grădinița de copii povestirea este folosită atât ca metoda de expunere şi comunicare de cunoştinţe, cât şi ca formă de activitate destinată cunoaşterii mediului şi dezvoltării vorbirii preşcolarilor. În activitatea cu copiii preșcolarii sub termenul general de poveste se ascund: basmul, schiţa, povestea, romanul şi sunt prezentate copiilor prin metoda povestirii. Povestirea ca specie literară nu este folosită în învățământul preşcolar, acest termen fiind folosit cu consecvență, doar în limbajul didactic. Diferite lucrări de specialitate folosesc când termenul „poveste", când „povestire", de aceea motivez confuzia terminologică prin vârsta publicului - copilul preşcolar. Datorită vârstei, insuficientei dezvoltäri a capacitaților psihice, educatoarea este nevoită să adapteze conținuturile. Cu ajutorul povestirii, ca metodă, educatoarea realizează apropierea copiilor de cele mai variate aspecte de viață și domenii de activitate, informează asupra unor fapte şi evenimente ce nu pot fi cunoscute prin experienţa lor proprie. În același timp, prin cuvântul viu, li se trezesc copiilor emoții și li se orientează atenția spre cele comunicate. Povestirea devine lumea celor care nu cuvântă, de Emil Gårleanu, „Pulul” de AL. Bratescu Voineşti, „Privighetoarea”, „Ursul păcălit de vulpe”, de L Creangă, Lev Tolstoi, , Leul şi cațelușa”, , , Cei trei ursuleti” etc. Altă categorie de povestiri care narează aspecte ale vieții reale sunt povestirile care evocă momente, figuri din trecutul istoric al poporului român. Amintim pe cele mai cunoscute şi accesibile copiilor (5-6/7 ani): I. Creangă „Mos Ion Roată şi Voda Cuza”, Dumitru Almaş. „Povestiri istorice” (vol. I, II), „ Stejarul din Borzești” de Eusebiu Camilar. În sfärsit, cele mai numeroase ca şi cele mai atractive pentru preşcolari sunt povestirile care prezintă copilăria cu complexitatea aspectelor şi preocupărilor acestei vârste, opere ale căror personaje sunt copii. Reprezentative sunt povestirile:, , Dumbrava minunată”, Mihail Sadoveanu, , , Fetita cu chibrituri”, H. Ch. Andersen, „Amintiri din copilarie” I. Creangă, „Bunicul”, B. S. Delavrancea, „ledul cu trei capre”, Octav Pancu-laşi. Altă categorie de povestiri care narează aspecte ale vieții reale sunt povestirile care evocă momente, figuri din trecutul istoric al poporului român. Amintim pe cele mai cunoscute şi accesibile copiilor (5-6/7 ani): I. Creangă Mos ion Roată şi Voda Cuza; Dumitru Almaş. Povestiri istorice (vol. I, II), Stejarul din Borzești de Eusebiu Camilar. În sfärsit, cele mai numeroase ca şi cele mai atractive pentru preşcolari sunt povestirile care prezintă copilăria cu complexitatea aspectelor şi preocupărilor acestei vârste, opere ale căror personaje sunt copii. Reprezentative sunt povestirile: Dumbrava minunată, Mihail Sadoveanu, Fetita cu chibrituri, H. Ch. Andersen, Amintiri din copilarie I. Creanga, Bunicul, Delavrancea, ledul cu trei capre. Octav Pancu-laşi.

Storytelling is one of the activities of language education that is most pleasing to children, as it satisfies their need for knowledge and affection, stimulates their imagination and constitutes the optimal framework for exercising communication skills. In kindergarten, storytelling is used both as a method of exposing and communicating knowledge, as well as as a form of activity aimed at knowing the environment and developing the preschoolers' speech. In the activity with the preschool children under the general term of the story they hide: the fairy tale, the sketch, the story, the novel and are presented to the children by the story method. The story as a literary species is not used in pre-school education, this term being used consistently, only in didactic language. Different specialized works use the term "story", when "story", which is why the terminological confusion due to the age of the public - the preschool child. Due to age, insufficient development of psychic abilities, the educator is forced to adapt the contents. With the help of storytelling, as a method, the educator realizes the approach of children to the most varied aspects of life and fields of activity, informs about facts and events that cannot be known through their own experience. At the same time, through the living word, children are aroused by emotions and their attention is directed to those communicated. The story becomes the world of those who do not speak, by Emil Gårleanu, "Pulul" by AL. Bratescu Voinesti, The "Privighetoarea", "The bear tricked by the fox", by L Creangă, Lev Tolstoi "The lion and the puppy", "The three bears" etc. Another category of stories that tell aspects of real life are the stories that evoke moments, figures from the historical past of the Romanian people. We remind the best known and accessible to children (5-6 / 7 years): I. Creangă "Santa Ion Roată and Voda Cuza", Dumitru Almaș. "Historical Stories" (vol. I, II), "Borzești Oak" by Eusebiu Camilar. Finally, the most numerous and most attractive for preschoolers are the stories that show the complexity of the aspects and concerns of this age, works whose characters are children. Representative are the stories: "Wonderful Dumbrava", Mihail Sadoveanu, "Girl with matches", H. Ch. Andersen, "Memories from childhood" I. Creangă, "Grandfather", B. S. Delavrancea, "three-headed goat", Octav Pancu-lași.

Cuvinte-cheie
storytelling, Method, language and communication, language, children, preschoolers, speech development, educators,

povestire, metodă, limbă și comunicare, limbaj, copii, preşcolari, dezvoltarea vorbirii, educatoare