Audienţa publică – instrument de comunicare cu publicul în cadrul instituţiilor publice
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
1454 135
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-15 10:19
SM ISO690:2012
LEVIŢCHI, Alina. Audienţa publică – instrument de comunicare cu publicul în cadrul instituţiilor publice. In: Integrare prin cercetare şi inovare.: Ştiinţe sociale , 10-11 noiembrie 2014, Chișinău. Chisinau, Republica Moldova: Universitatea de Stat din Moldova, 2014, Vol.1, R, SS, pp. 168-170.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Integrare prin cercetare şi inovare.
Vol.1, R, SS, 2014
Conferința "Integrare prin cercetare şi inovare"
Chișinău, Moldova, 10-11 noiembrie 2014

Audienţa publică – instrument de comunicare cu publicul în cadrul instituţiilor publice


Pag. 168-170

Leviţchi Alina
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 3 aprilie 2020


Rezumat

Acest articol are drept scop actualizarea şi evidenţierea rolului audierilor publice care reprezintă, după cum prevede legislaţia Republicii Moldova, toate instituţiile publice care trebuie să aibă o relaţie cât mai transparentă cu cetăţeanul şi să pună la dispoziţia acestuia mai multe metode de comunicare directă. Dintre metodele de comunicare cu privire la asigurarea transparenţei decizionale, cetăţenii se pot adresa direct reprezentanţilor administraţiei publice locale prin intermediul audienţelor, dezbateri publice, şedinţe şi mese rotunde cu grupuri de experţi şi alte forme de consultare directă sau indirectă capabile să asigure cetăţenilor dreptul la libertatea de a primi şi de a comunica informaţii, dar se pot adresa şi în scris, prin intermediul petiţiilor. Primordialitatea accesului la informaţie este legată nemijlocit de necesitatea creării unui mecanism eficient al informării publicului privind problemele de interes deosebit. În acest scop, locuitorii care doresc să se înscrie în audienţă la primar, respectiv viceprimar sau secretarul Consiliului, trebuie să parcurgă câteva etape. Astfel, pentru înscrierea la audienţă, solicitantului i se înmânează spre completare o cerere, unde se vor menţiona în mod obligatoriu datele personale, precum şi motivul pentru care doreşte audienţă. După completare, cererea se înregistrează în registrul de intrare – ieşire, iar solicitantul va fi informat cu privire la data audienţei. De procesul de înscriere în audienţă este responsabil specialistul pentru relaţii cu publicul al Primăriei, care efectuează înscrierea prealabilă şi prezintă anual un raport privind asigurarea transparenţei decizionale în cadrul autorităţii publice locale, care reflectă următorii indicatori: – numărul total al audierilor desfăşurate; – conţinutul problemelor abordate; – numărul total al chestiunilor clarificate şi recomandărilor primite [1]. Astfel, pe parcursul desfăşurării audienţei publice, se realizează o comunicare directă şi personalizată, alegerea celui mai bun instrument de comunicare pentru a realiza audienţele publice constituie un aspect important al strategiei de comunicare. Modul în care se comunică este selectat în dependenţă de eficacitatea acesteia faţă de publicul ţintă, adică în funcţie de statutul şi problema cetăţeanului care s-a adresat. Comunicarea atât prin scopul său general, cât şi prin maniera specifică în care se realizează, este considerată ca fiind necesară în orice instituţie publică şi la orice nivel, influenţând benefic la crearea unui climat de încredere şi simpatie în cadrul propriului personal şi în cadrul publicului. Într-o altă ordine de idei, mesajele-cheie care sunt transmise prin intermediul audienţelor publice de către autoritatea locală exprimă, în esenţa lor, respectarea prevederilor legale. În cadrul audienţelor organizate nu vor fi încălcate principiile privind: – nediscriminarea persoanelor audiate; – gestionarea transparentă şi controlată a timpului rezervat audienţelor publice; – alegerea soluţiei optime în favoarea cetăţeanului, cu excepţie cazurilor prevăzute de lege [2]. Deci, dacă problemele pentru care se solicită audienţă nu ţin de competenţa Primăriei, funcţionarul îi oferă cetăţeanului minimul de informaţii pentru orientarea către instituţiile abilitate pentru rezolvarea problemei în cauză. Comparativ cu nivelul administrativ local, unde înscrierea în audienţe are loc în baza fişei de audienţă, la nivel administrativ local nu se practică multe formalităţi de înscriere, cetăţeanul fiind informat la momentul înregistrării cererii sale în registrul de intrare-ieşire despre data şi locul unde va fi primit în audienţă. În cazul în care, din diferite motive, data audienţei se modifică, specialistul în Relaţii Publice are sarcina de a informa prin mijloace publice amânarea survenită. Ca suport informativ, Primăria foloseşte mijloacele mass-media locale, şi anume publicarea anunţului privind modificarea datei audienţelor, dar de asemenea, se pot afişa anunţuri şi pe panoul informativ amenajat la sediul Primăriei. Cu toate acestea, în Republica Moldova, adresările cetăţenilor parvenite în cadrul Primăriei se analizează sistematic, se generalizează rezultatele examinării lor şi se prezintă în şedinţă. Procedura de examinare constă în acordarea de către specialistul competent în termeni rezonabili a răspunsului privind executarea cererii de către autoritatea locală [3].  Trebuie de menţionat faptul că audienţele publice pentru cetăţeni sunt organizate gratis, solicitantul nu trebuie să achite o anumită taxă de participare, aceasta fiind o încălcare gravă a prevederilor legislaţiei. Totodată, trebuie de precizat că, la momentul actual, audienţa publică se practică şi la nivelul domeniilor funcţionale din cadrul primăriei, dar acestea se organizează doar la solicitarea cetăţeanului, neavând un program stabil de înscriere în audienţă. Faţă de ceilalţi ani, în prezentul mandat, primarul a aplicat un nou tip de audienţe: audienţele în teritoriu.  Astfel de audienţe au avut loc în majoritatea sectoarelor din localitate, unde cetăţenii şi-au putut exprima public problemele cu care se confruntă în sectorul în care locuiesc, primarul fiind dispus să examineze problema pe loc. Acest tip de audienţe publice s-a bucurat de succes încă de la început, numărul solicitanţilor fiind foarte mare. Fiecare dintre aceştia au avut posibilitatea să adreseze întrebări autorităţii locale. Audienţele în teritoriu,după spusele primarului, vor fi reluate în fiecare an, Primăria având posibilitatea de a monitoriza, de a afla direct şi în mod transparent de la locuitorii satului situaţia din fiecare zonă în parte [4]. Concluzionând asupra acestei perspective privind comunicarea dintre actorii sociali şi autoritatea publică locală, putem spune că audienţele publice organizate în cadrul Primăriei surprind felul în care diferitele contexte ale acestei situaţii influenţează sensul comunicării, iar explicarea acestui sens duce la înţelegerea originii comportamentului actorilor implicaţi, fie merge vorba de publicul larg, fie despre reprezentanţii mass-media.