Rolul bibliotecii în asigurarea informaţională a doctoranzilor
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
614 3
Ultima descărcare din IBN:
2023-11-18 12:08
SM ISO690:2012
CHERADI, Natalia. Rolul bibliotecii în asigurarea informaţională a doctoranzilor. In: Integrare prin cercetare şi inovare.: Ştiinţe sociale , 10-11 noiembrie 2014, Chișinău. Chisinau, Republica Moldova: Universitatea de Stat din Moldova, 2014, Vol.1, R, SS, pp. 13-16.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Integrare prin cercetare şi inovare.
Vol.1, R, SS, 2014
Conferința "Integrare prin cercetare şi inovare"
Chișinău, Moldova, 10-11 noiembrie 2014

Rolul bibliotecii în asigurarea informaţională a doctoranzilor


Pag. 13-16

Cheradi Natalia
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 31 martie 2020


Rezumat

Comunicarea ştiinţifică reprezintă totalitatea tipurilor de comunicare profesională în comunitatea academică, unul dintre principalele mecanisme de dezvoltare a ştiinţei, metodă de interacţiune dintre cercetători şi de evaluare a rezultatelor cercetărilor. În prezent, comunicarea ştiinţifică este supusă unor schimbări semnificative. Biblioteca ştiinţifică – ca un segment al comunicării ştiinţifice – nu poate să rămână în afara schimbărilor în structura fluxului de informaţii ştiinţifice. Pentru a înţelege mai bine tendinţele şi practicile în comunicarea ştiinţifică prin intermediul bibliotecii, Biblioteca Ştiinţifică a ASEM a realizat o cercetare de natură calitativă, cu tema: Doctoranzii şi procesul de cercetare ştiinţifică: rolul bibliotecii. Studiul reprezintă o activitate în cadrul Proiectului „Dezvoltarea noilor servicii informaţionale pentru învăţământul economic superior din Moldova”, finanţat de Fundaţia EURASIA, realizat în parteneriat între Academia de Studii Economice din Moldova şi Universitatea din Bergen [1]. Obiectivele cercetării:  analiza particularităţilor consumului informaţional al doctoranzilor;  determinarea tipurilor de resurse informaţionale necesare pentru procesul de producţie ştiinţifică;  identificarea problemelor legate de procesele de obţinere, prelucrare şi de analiză a informaţiilor ştiinţifice;  studierea gradului de conştientizare a necesităţii utilizării etice a resurselor informaţionale şi de citare a surselor;  validarea cunoştinţelor şi a atitudinii doctoranzilor referitor la politica Accesului Deschis în instituţie;  determinarea rolului bibliotecii ştiinţifice în procesul de activitate ştiinţifică. În cadrul studiului, a fost utilizată metoda focus-grup, la care au participat 12 doctoranzi (câte 6 participanţi în două etape, mai 2014). Participanţii la cele două focus-grupuri, care au luat parte la discuţii, îşi fac studiile de doctorat în cadrul Academiei de Studii Economice din Moldova. Vârsta medie a respondenţilor este de aproximativ 30 de ani. Grupurile au fost formate după cum urmează: primul grup – doctoranzii de la anul doi de studii, al doilea grup – doctoranzii de la anul trei de studii, din diferite domenii ale ştiinţei economice. În timpul interviului, participanţilor le-au fost adresate mai multe întrebări, care dezvăluie diferite aspecte ale activităţii ştiinţifice a doctoranzilor şi a rolului bibliotecii ştiinţifice în procesul de cercetare ştiinţifică a doctoranzilor. Unele aspecte ale servirii acestei categorii de utilizatori au fost elucidate în alte două cercetări din cadrul bibliotecii [2; 3].  Analiza rezultatelor studiului a demonstrat următoarele:   Cercetarea ştiinţifică este un proces complex, împovărat cu problemele de creştere continuă a volumului de informaţii şi complexitatea căutării de informaţii relevante.  Tendinţele actuale de dezvoltare a ştiinţei şi a societăţii, dezvoltarea tehnologiilor informaţionale influenţează comunicarea ştiinţifică, schimbă strategiile de cercetare.  Biblioteca universitară are misiunea de a contribui la optimizarea strategiilor de distribuire a informaţiei ştiinţifice în mediul academic, folosind cele mai noi tehnici şi tehnologii informaţionale, tehnici de management şi marketing în scopul maximizării satisfacerii nevoilor informaţionale ale comunităţii ştiinţifice.  Obiectivele de bază ale activităţii doctorandului sunt formarea abilităţilor de analiză şi sinteză, realizarea produselor ştiinţifice de calitate, dezvoltarea creativităţii şi originalităţii, orientarea internaţională şi integritatea. Doctorandul doreşte să devină un cercetător competitiv, să poată identifica noutăţile ştiinţifice şi să aplice teoria în practică, să susţină cu succes teza de doctorat.  Au fost identificate problemele cu care se confruntă tinerii cercetători în cadrul studiilor de doctorat: selectarea celor mai relevante informaţii, realizarea cercetărilor de teren, conceptualizarea viziunii proprii şi soluţionarea problemelor, accesul la cercetările şi publicaţiile din străinătate.  În procesul de cercetare ştiinţifică, doctoranzii selectează informaţiile pe baza criteriilor de actualitate, relevanţă, precizie, veridicitate, limbă, autoritate editorului/autorului etc. Doctoranzii rareori folosesc indexul de citare în elaborarea publicaţiilor.  Doctoranzii participă activ în combaterea plagiarismului şi lipsei de onestitate academică, care se manifestă în procesul de predare, atunci când studenţii sunt consultaţi la elaborarea proiectelor, tezelor de an şi de licenţă, la pregătirea comunicărilor şi prezentărilor la forurile ştiinţifice studenţeşti.  Respondenţii au menţionat ce este mai important pentru ei, atunci când doresc să facă publice rezultatele cercetării: tematica publicaţiei, conformitatea ei cu tema de cercetare, prestigiul publicaţiei (dacă este cotată în bazele de date ştiinţifice autorizate), limba în care se solicită să fie prezentată informaţia.  Doctoranzii nu cunosc suficient politicile privind Accesul Deschis. Participanţii la dezbateri nu au experienţă de publicare în ediţiile cu Acces Deschis, nimeni nu a folosit repozitoriul instituţional IREK pentru prezentarea rezultatelor cercetărilor ştiinţifice.  Doctoranzii apreciază înalt rolul pe care îl joacă biblioteca ştiinţifică în ghidarea lor pe parcursul procesului de regăsire a informaţiilor, sprijinul oferit în accesarea bazelor de date ştiinţifice autorizate, instruirea privind utilizarea produselor informaţionale noi, consilierea la redactarea referinţelor bibliografice şi citărilor pentru publicaţii etc.   Au fost înaintate sugestii şi propuneri privind dezvoltarea website-ului bibliotecii: ameliorarea accesului la resursele online full text, extinderea şi diversificarea serviciilor electronice, optimizarea accesului la catalogul electronic, crearea bibliotecii digitale, prezentarea informaţiilor de pe site în limbile română, engleză şi rusă. Analizând discuţiile în cadrul focus-grupurilor, pot fi formulate unele direcţii de îmbunătăţire a asistenţei informaţionale în procesul de cercetare ştiinţifică: perfecţionarea continuă a calităţii serviciilor oferite de bibliotecă şi introducerea serviciilor noi; optimizarea activităţii de promovare a serviciilor de bibliotecă şi a resurselor informaţionale; perfecţionarea activităţii de instruire a doctoranzilor prin introducerea obligatorie a cursului Cultura informaţiei; promovarea valorilor Accesului Deschis la informaţie; optimizarea comunicării instituţionale a tuturor participanţilor la procesul ştiinţific (biblioteca, editura, şcoala doctorală, departamentul ştiinţă).  Rezultatele cercetării vor impulsiona maximizarea satisfacerii nevoilor de informare ale doctoranzilor, îmbunătăţirea sistemului de instruire şi de informare a acestei categorii de utilizatori şi facilitarea promovării cercetărilor ştiinţifice din Republica Moldova în comunitatea ştiinţifică internaţională prin intermediul arhivelor digitale deschise.