Tapiseria din colecția muzeului național de artă al Moldovei
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
855 20
Ultima descărcare din IBN:
2024-06-03 13:15
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
069.5:745.52(478) (3)
Muzee. Expoziții permanente (509)
Desen. Design. Artă aplicată și meserii de artă (341)
SM ISO690:2012
PROCOP, Natalia. Tapiseria din colecția muzeului național de artă al Moldovei. In: Studii culturale: . Zilele europene ale patrimoniului cultural, Ed. 1, 26 septembrie 2019, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Tipografia "Primex-Com", 2019, Ediția 1, p. 42. ISBN 978-9975-3358-0-5.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studii culturale
Ediția 1, 2019
Simpozionul "Simpozionul naţional de studii culturale"
1, Chişinău, Moldova, 26 septembrie 2019

Tapiseria din colecția muzeului național de artă al Moldovei

CZU: 069.5:745.52(478)

Pag. 42-42

Procop Natalia
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 10 ianuarie 2020


Rezumat

Primele achiziții ale Muzeului Național de Artă al Moldovei în domeniul artei textile au fost numeroase covoare executate de către autori necunoscuți, datând cu anii ’50 ai secolului XX. Pe parcurs fondurile MNAM au fost completate cu diverse panouri decorative. Numeroase lucrări din domeniul artei textile au fost achiziționate sau donate în perioada anilor 1957–1990. Dacă inițial vedem doar funcția utilitară a lucrărilor în formă de covor țesute în tehnica clasică, atunci pe parcursul evoluției găsim panouri decorative cu abordări netradiționale semnate de autorii: Valentina Poliacova, Ludmila Goloseeva, Enghelsina Șugjda, Ludmila Odainic, Maria Saca-Răcilă, Elena Rotaru, Lidia Ceban-Boico, Mira Glijenski-Cecelnițki, Andrei Negură ș.a. Evoluția tematicii din anul 1960 până în 2000 este una evidentă. Tapiseria în primele decenii ale existenței în RSS Moldovenească se caracterizează prin monumentalitate, prezența subiectelor sociale, elementelor figurative: La paza păcii de M. Saca-Răcilă, Pace de L. Goloseeva, Victorie de E. Șugjda, Moscova olimpică de C. Golovinova, Victorie de N. Dobrânina ș.a.). Cea mai mare parte a colecției MNAM este dedicată muncii în câmp: Culesul merelor de G. Filatov, Toamna de E. Rotaru, Recoltă de N. Serov, La fabrica de mătase de L. Odainic, Poezia muncii de S. Vrânceanu, Sărbătoarea câmpiilor de M. Saca-Răcilă, Munca de L. Ceban-Boico, Culegerea tutunului de C. Golovinova ș.a. Începând cu sfârșitul anului 1980 în tapiserie pătrunde alegoria și nonfigurativul: Sărbătoresc M. Saca-Răcilă, Dune, Pete albe A. Negură, Gingășie E. Rotaru, Peisaj I. Svernei ș.a. În concluzie, vom menționa că valoarea lucrărilor executate în tehnica tapiseriei păstrate în cadrul patrimoniului MNAM este una evidentă, în special, în aspectul său evolutiv.