Centre de artizanat și meșteri in domeniul broderiei artistice. Considerațiuni preliminare
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
921 33
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-25 23:20
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
746.3(478) (1)
Desen. Design. Artă aplicată și meserii de artă (336)
SM ISO690:2012
CONDRATICOVA, Liliana. Centre de artizanat și meșteri in domeniul broderiei artistice. Considerațiuni preliminare . In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 9, 30-31 mai 2017, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: "Notograf Prim" SRL, 2017, Ediția 9, pp. 102-103. ISBN 978-9975-84-030-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 9, 2017
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
9, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2017

Centre de artizanat și meșteri in domeniul broderiei artistice. Considerațiuni preliminare

CZU: 746.3(478)

Pag. 102-103

Condraticova Liliana
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 1 martie 2018



Teza

Deși prezentă plenar in cultura tradițională, broderia artistică se află in etapa tatonării problemei. Comunicarea de față are drept scop prezentarea unei viziuni de ansamblu cu privire la evoluția broderiei artistice in Basarabia/RSSM/ Republica Moldova, meșteșugul fiind concentrat in centre de artizanat, practicat și de artizani neincadrați in ateliere. In calitate de surse de cercetare au fost uzuale unele informații selectate din documentele de arhivă și literatura de specialitate, accentul principal fiind plasat pe documentările de teren privind identificarea centrelor și meșterilor care au creat și practică in prezent broderia artistică. Informații valoroase au fost depistate la Centrul de artizanat condus de Elena Popescu (Clișova–Orhei), in cadrul căruia se incearcă reconstituirea vechilor modele de broderie, a motivelor și a culorilor autentice, transpuse ulterior in confecționarea iilor stilizate, ștergarelor mirilor sau nunilor, care au intrat in vogă, alte piese textile. In același context vom remarca contribuția „Casei Părintești” sub conducerea doamnei Tatiana Popa (Harjauca–Călărași), unde sunt expuse diferite piese vestimentare și textile brodate in spiritul vremurilor, dar și ținand cont de măiestria artizanilor, posibilitățile de a utiliza fire naturale, vopsite in culori native. Un șir de artizani au fost documentați in mai multe localități din nordul, centrul și sudul țării. Piesele au fost repertoriate in funcție de uzualitate, materii prime și tehnici de lucru folosite, simbolism etc. Luate in ansamblu, articolele vestimentare și textile decorate prin broderie artistică reprezintă un domeniu care necesită atenția cercetătorilor, unele piese de patrimoniu prezentand interes special din punct de vedere istoric, artistic și etnografic.