Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1016 2 |
Ultima descărcare din IBN: 2017-04-03 12:00 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
738.4.03 (1) |
Arte plastice (429) |
SM ISO690:2012 ПЯТНИЦКИЙ, Юрий. Перегородчатые эмали из собрания А.В. Звенигородского и исследование Л. Пекарской. In: Tyragetia. Serie nouă, 2015, nr. 2(24), pp. 291-314. ISSN 1857-0240. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Tyragetia. Serie nouă | ||||||
Numărul 2(24) / 2015 / ISSN 1857-0240 /ISSNe 2537-6330 | ||||||
|
||||||
CZU: 738.4.03 | ||||||
Pag. 291-314 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Tipărită în anul 2011, cercetarea Ludmilei Pekarska era de mult aşteptată de către specialiştii în domeniul artei ruse vechi şi al celei bizantine. La baza cărţii a fost pusă istoria tezaurului de bijuterii, descoperit în 1906 la Kiev şi care, prin voia întâmplării, astăzi este partajat între Muzeul Britanic şi Muzeul Metropolitan din New York. Însă autoarea nu s-a limitat numai la analiza pieselor din acest tezaur, ci a mai valorifi cat un imens material comparativ, făcând uz de numeroase colecţii atât din ţările occidentale, cât şi din Ucraina şi din Rusia. L. Pekarska a acordat principala atenţie emailului barierat – un fenomen strălucit al luxului artistic din Evul Mediu. Salutând apariţia acestei cărţi, exprimându-ne toată stima şi preţuirea faţă de cercetarea însăşi, ca şi faţă de autoare, totodată însă, nu putem să nu ne exprimăm anumite temeri pentru specialiştii care îşi vor asuma difi cultatea recenzării ştiinţifi ce a acestui studiu. Vorba e că cercetarea conţine o mulţime de aspecte specifice, dar mai conţine afi rmaţii politizate şi fapte denaturate, încât cititorul neavizat, dar chiar şi un specialist tare în materie se va confrunta, în anumite situaţii, cu difi cultatea interpretării şi analizei textului cercetării. Tocmai din acest motiv, personal am decis să ne limităm la analiza a doar trei pagini din monografi a dnei L. Pekarska, şi anume cele consacrate colecţiei de emailuri barierate ale lui Alexander Zvenigorodsky şi destinului acestei colecţii ce se păstrează actualmente la Metroplitan Museum. Ne exprimăm speranţa că articolul nostru îl va ajuta pe eventualul cititor să se descurce în dedesubturile cărţii dnei L. Pekarska; în plus, astfel vom oferi cititorilor o informaţie detaliată despre această colecţie unică şi despre motivele pentru care colecţia a ajuns în muzee din Occident. În articol sunt prezentate date biografi ce despre personalitatea însăşi a lui Al. Zvenigorodsky; este analizată istoria apariţiei acestei colecţii de emailuri barierate; se povesteşte despre provenienţa lor – peripeţii demne de un roman poliţist – din mănăstirile montane ale Georgiei. Sunt furnizate informaţii privind editarea, de către posesor, a acestei colecţii – care s-a soldat cu o faimoasă carte, tipărită cu tiraje a câte 200 ex. în limbile rusă, germană şi franceză. Cartea este de mult un model de execuţie poligrafi că de cea mai înaltă probă, devenind un obiect de lux în domeniul artei poligrafice. Se acordă o atenţie deosebită sorţii de care a avut parte colecţia după decesul posesorului ei şi despre motivele pentru care a fost vândută, în mare taină, lui John Piermont Morgan. Este analizat şi rolul nefast ce l-a avut, în această tranzacţie, un colecţionar de tristă faimă, Mihail Botkin. După cum ne putem da seama, o problemă aparent de ordin privat, cum ar fi cea a colecţiei lui Al. Zvenigorodsky, implică numeroase alte probleme, de ordin etic, metodologic şi chiar – într-o anumită măsură – cu un substrat cultural-politic. |
||||||
|