Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
816 7 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-10-12 20:13 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
330.8 (40) |
Istoria teoriilor economice, doctrinelor, școlilor și curentelor economice (39) |
SM ISO690:2012 JORA, Octavian-Dragomir. Luciditatea epistemică în economie, leacul originar contra turbulenţelor (experienţa şcolii austriece). In: Economica, 2013, nr. 2(84), pp. 107-118. ISSN 1810-9136. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Economica | ||||||
Numărul 2(84) / 2013 / ISSN 1810-9136 | ||||||
|
||||||
CZU: 330.8 | ||||||
Pag. 107-118 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Pledoaria lucrării de faţă începe cu o încadrare
a Şcolii Austriece într-o posibilă dialectică kuhniană a
dinamicii paradigmelor (identificând-o cu atributele
„ştiinţei extraordinare”, ce vine să testeze poziţia
„ştiinţei normale”, keynesian-neoclasice, saturată de o
serie de blocaje în theory şi rateuri de policy).
Totodată, ea poate fi poziţionată şi în cadrul lărgit al
teoriilor-suport ale ideologiei clasic-liberale, ştiută ca
infrastructura optimă a ordinii lumii capitaliste şi,
totodată, referinţa critică la ordinile „alternative”
(socialist marxiste, social-democratice, conservatoare),
care şi-au disputat, în istorie, rolul de substitut pentru
capitalism, dar au şi eşuat din foarte multe cauze.
Robusteţea ei logică, deşi nu conştientizată politic ca
atare, derivă din angajamentul total de a analiza
acţiunea umană praxeologic, departe de capcane
epistemice şi fără a o modela după tipare consacrate
de ştiinţele naturale, dând credit total puterii omului de
a-şi depăşi prin raţiune, iar nu prin constrângere,
natura sa supusă greşelii. Cu această ocazie, am
remarcat şi sursa evidentă a relativei marginalizări a
adepţilor Şcolii Austriece din discursul academic
mainstream, precum şi din cel de politică economică,
ca efect al radicalismului atât al metodologiei ei
analitice (descrisă drept „apriorism arogant”), cât şi
al reţetelor ei de politică economică (evanghelizând
„fundamentalismul pieţelor libere”). |
||||||
Cuvinte-cheie epistemologie, paradigmă, sinteza keynesist-neoclasică, Şcoala Austriacă |
||||||
|