De la Dostoievski la Camus
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
23 1
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-28 00:39
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
82.091:141.333 (1)
Critică literară. Studii literare (220)
Sisteme filosofice. Concepții, orientări, curente, școli filosofice (101)
SM ISO690:2012
TARABURCA, Emilia. De la Dostoievski la Camus. In: 50 de ani la USM: Sergiu Pavlicenco, 7 aprilie 2023, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: CEP al Universității de Stat din Moldova, 2023, pp. 86-95. ISBN 978-9975-62-668-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
50 de ani la USM: Sergiu Pavlicenco 2023
Conferința "50 de ani la USM: Sergiu Pavlicenco"
Chişinău, Moldova, 7 aprilie 2023

De la Dostoievski la Camus

CZU: 82.091:141.333

Pag. 86-95

Taraburca Emilia
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 21 mai 2024


Rezumat

Articolul readuce în discuţie accente tematice fundamentale, definitorii pentru opera lui F. Dostoievski, autorul unei gândiri paradoxale ce a influenţat decisiv procesul literar universal şi care, pentru a fi „descoperită”, necesită lecturi profunde şi repetate. De asemenea, sunt cercetate, din perspectivă comparatistă, unele afinităţi tematico-ideatice cu viziunea despre existenţă şi om a lui A. Camus, principalele subiecte investigate fiind: concepţia despre revoltă, raportul dintre crimă şi pedeapsă, problema culpabilității, interpretarea sinuciderii, posibilitatea iertării ş.a. Influenţa concepțiilor lui Dostoievski asupra celor ale lui Camus poate fi depistată prin două modalităţi: direct, acestea fiind referinţele la opera scriitorului rus în mai multe articole şi în studiul fundamental „Omul revoltat”, în care sunt analizate contextul social-filosofic al comportamentului şi viziunilor despre existenţă şi om ale mai multor personaje dostoievskiene, şi indirect, în opera artistică, prin diverse analogii, codificări artistice, paralelisme tematice, reluări şi revalorificări, interpretări ale unor contexte, axe ideatice, personaje etc. Operele artistice cu care s-a lucrat sunt: Mitul lui Sisif, Căderea, Străinul, Ciuma, Exilul și împărăția de A. Camus, Crimă şi pedeapsă, Demonii, Fraţii Karamazov, Însemnări din subterană de F. M. Dostoievski.

The article re-tackles fundamental thematic accents, defining for the work of F. Dostoevsky, the author of a paradoxical thought which has decisively influenced the universal literary process and which, in order to be “discovered”, requires profound and repeated readings. Also, some thematic-ideational affinities with A. Camus’s vision of existence and man are examined from a comparative perspective, the main investigated topics being: the conception about revolt, the relationship between crime and punishment, the problem of culpability, the interpretation of suicide, the possibility of forgiveness etc. Dostoevsky’s conceptions influence on those of Camus can be detected in two ways: directly, these being references to the Russian writer work in several articles and in the fundamental study „The Revolted Man”, in which the social-philosophical context of several Dostoevsky characters behavior and visions about existence and man are analyzed, and indirectly, in the artistic work, through various analogies, artistic codifications, thematic parallelisms, repetitions and revalorizations, interpretations of some contexts, ideational axes, characters etc.The artistic works which have been studied are: The Myth of Sisyphus, The Fall, The Stranger, The Plague, The Exile and Kingdom by A. Camus, Crime and Punishment, The Demons, The Brothers Karamazov, Notes from the Underground by F. M. Dostoevsky.

Cuvinte-cheie
influenţă, interpretare, revoltă, crimă, pedeapsă, sinucidere, salvare,

influence, interpretation, revolt, crime, punishment, suicide, salvation