Constructing Bessarabia: Imperial and National Models of Province-Building
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
91 0
SM ISO690:2012
CUŞCO, Andrei, TAKI, Victor. Constructing Bessarabia: Imperial and National Models of Province-Building. In: Politici imperiale în Estul şi Vestul spaţiului românesc, Ed. 3, 10-13 iunie 2010, București. București, România: 2010, Ediția 3, pp. 44-71.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Politici imperiale în Estul şi Vestul spaţiului românesc
Ediția 3, 2010
Simpozionul "Politici imperiale în Estul şi Vestul spaţiului românesc"
3, București, Romania, 10-13 iunie 2010

Constructing Bessarabia: Imperial and National Models of Province-Building


Pag. 44-71

Cuşco Andrei1, Taki Victor23
 
1 "Ion Creangă" State Pedagogical University from Chisinau,
2 University of Alberta, Edmonton,
3 Universitatea Central Europeană
 
 
Disponibil în IBN: 29 ianuarie 2024


Rezumat

Dilema fundamentală a administrării periferiilor în cazul Imperiului Rus se exprima printr-o oscilare permanentă între strategia unei raţionalizări birocratice crescânde şi acomodarea temporară cu structura tradiţională a societăţilor locale. Cu alte cuvinte, este vorba despre două abordări aparent contradictorii: pe de o parte, un impuls transformator, legat de auto-percepţia elitelor imperiale ca purtători ai valorilor „civilizaţiei‖, „ordinii‖ şi „progresului‖ şi, pe de altă parte, de o tendinţă pragmatică şi conservatoare, care favoriza compromisul cu elitele locale şi se baza pe tradiţie, ierarhii sociale înrădăcinate şi „drepturi istorice‖. În cazul Basarabiei, tensiunea dintre aceste strategii era specifică primei treimi a secolului al XIX-lea, când regiunea în cauză era percepută uneori ca o entitate politică autonomă, cu o structură socială consolidată, şi alteori ca un „spaţiu pustiu‖, destinat unei colonizări şi „cultivări‖ intense. Deşi interpretările tradiţionale accentuează tranziţia de la strategia „acomodării‖ la politici centralizatoare, elementele ambelor abordări au continuat să coexiste, fiind condiţionate de eterogenitatea etnică şi socială a provinciei. Chiar dacă relaţiile cu centrul imperial au evoluat, în cazul Basarabiei, de la o formă a „administrării indirecte‖ spre o integrare instituţională rapidă în imperiu, pe parcursul secolului al XIX-lea, autorităţile imperiale nu au renunţat definitiv la nici una dintre cele două viziuni descrise în articol. Acest lucru a devenit evident după reanexarea judeţelor din Sudul Basarabiei, în 1878. Deşi instituţiile româneşti subminau uniformitatea administrativă a Basarabiei ruse, ele nu au fost abolite imediat fiindcă reprezentau exemple eficiente de modernizare instituţională. Reintegrarea acestui teritoriu în Imperiul Rus a fost influenţată de un amalgam de pragmatism, raţionalitate birocratică şi inerţie caracteristică pentru politica centrului imperial la periferii.

Cuvinte-cheie
Basarabia, Imperiul Rus, construirea provinciei, integrare administrativă, colonizare, administrare indirectă, relaţii centru-periferie, transferuri instituţionale, modernizare