Implementarea programului tempus în statele postsovietice
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
138 3
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-08 12:01
SM ISO690:2012
SITARI, Daniela. Implementarea programului tempus în statele postsovietice. In: Analele Ştiinţifice ale Universităţii de Studii Europene din Moldova, 2023, pp. 97-103. ISSN 2435-1114.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Analele Ştiinţifice ale Universităţii de Studii Europene din Moldova
/ 2023 / ISSN 2435-1114

Implementarea programului tempus în statele postsovietice

Implementation of the tempus program in post-soviet states


Pag. 97-103

Sitari Daniela
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 30 iunie 2023


Rezumat

În articol este analizat procesul de implementare a programului Tempus în statele post- sovietice în perioada 1990-2016. Pentru a evidenția aspectele definitorii ale programului Tempus au fost abordate regulamentele și deciziile Comisiei Europene din diferiți ani, iar rezultatele implementării programului Tempus au fost preluate din raporturile anuale publicate pe paginile oficiale ale instituțiilor UE. Asistența financiară oferită de programul Tempus era orientată spre transformarea sistemelor de învățământ superior în contextul reformelor sociale, redresarea economică, reforma administrativă și democratizarea societăților în tranziție. Beneficiarii programului Tempus participau la proiecte în diferite forme: 1) prin cofinanțarea proiectelor; 2) prin utilizarea facilităților programului Tempus; 3) coordonarea cu programul Tempus a acelor inițiative la nivel național, care au aceleași obiective, dar sunt finanțate și gestionate separat; 4) schimbul reciproc de opinii cu privire la inițiativele relevante pentru proiectele Tempus. Proiectele Tempus au avut un impact semnificativ asupra instituțiilor de învățământ superior din statele post-sovietice, realizările majore fiind percepute în elaborare de cursuri și materiale didactice, achiziționare de echipamente, mobilitate a personalului didactic și administrativ către Comunitatea/Uniunea Europeană, mobilitatea studenților în statele europene.

This paper examines the process of implementing the Tempus Program in post-Soviet states during the period of 1990-2016. The study focuses on elucidating the key aspects of the Tempus Program by analyzing the regulations and decisions made by the European Commission in different years. Furthermore, the results of the Tempus Program implementation are derived from the annual reports published on the official websites of EU institutions. The financial assistance provided by the Tempus Program aimed to facilitate the transformation of higher education systems within the context of social reforms, economic recovery, administrative reform, and the democratization of transitioning societies. Beneficiaries of the Tempus Program participated in projects through various means, including: 1) co-financing projects, 2) utilizing Tempus Program facilities, 3) coordinating national-level initiatives with the Tempus Program, which share similar objectives but are funded and managed independently, and 4) engaging in reciprocal exchanges of opinions regarding initiatives relevant to Tempus projects. The Tempus projects have had a significant impact on higher education institutions in post-Soviet states, with notable achievements in curriculum and instructional material development, equipment acquisition, mobility of teaching and administrative staff to the European Community/Union, and student mobility to European countries.

Cuvinte-cheie
Tempus, Comisia Europeană, asistenţă financiară, state post-sovietice, cooperare transeuropeană, învăţământ superior, proiecte europene comune, măsuri structurale de sprijin, măsuri structurale și complementare,

TEMPUS, European Commission, financial assistance, post-Soviet states, trans-European cooperation, higher education, joint European projects, structural support measures, structural and complementary measures