Assessing customer satisfaction – remodelling pillar of the management system
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
381 9
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-23 22:20
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
005:338.48+004.89 (1)
Management (1920)
Turism (548)
Inteligență artificială (314)
SM ISO690:2012
SUSLENCO, Alina, DONCEAN, Marilena, CORBU, Viorel. Assessing customer satisfaction – remodelling pillar of the management system. In: Journal of Research on Trade, Management and Economic Development, 2022, nr. 2(18), pp. 42-60. ISSN 2345-1424.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Journal of Research on Trade, Management and Economic Development
Numărul 2(18) / 2022 / ISSN 2345-1424 /ISSNe 2345-1483

Assessing customer satisfaction – remodelling pillar of the management system

CZU: 005:338.48+004.89
JEL: C53, M31

Pag. 42-60

Suslenco Alina1, Doncean Marilena2, Corbu Viorel3
 
1 "Alecu Russo" State University of Balti,
2 “Gh. Zane”, Institute of Economic and Social Research,
3 Academy of Economic Studies of Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 30 decembrie 2022


Rezumat

The current paper takes a methodological journey based on identifying the opportunities of assessing the increase of customer satisfaction in terms of implementing information technologies. The aim of this research is the assessment of tourist satisfaction, namely Hilton’s customers and their use of the Hilton Honors application. To reach the objective of this enterprise, it was run a multidimensional analysis of the possibilities to assess customer satisfaction in view of implementing art-of-the-state information technologies by accommodation units. Therefore, it was performed a quantitative study on assessing customer satisfaction in the tourism business. In the same context, the data were interpreted based on conclusions and relevant recommendations. The methodology of research focused on a series of methods, such as analysis, synthesis, induction, deduction, abduction, comparison, statistical analysis, and modelling. In conclusion, we can state that the evaluation of customer satisfaction is a SMART pillar of relationship management, a factor for gaining customer loyalty, while information technologies are the main factor for increasing tourist satisfaction. Under the circumstances, the accommodation units should remodel their management system by adopting novel information technologies which will help them meet their customers' requests, be competitive and sustainable, gain the loyalty of their customers, and also identify a strategic approach for reaching a high level of competitivity..

Prezenta lucrare reprezintă o incursiune metodologică axată pe identificarea posibilităților de evaluare a creșterii satisfacției clienților prin prisma implementării tehnologiilor IT. Scopul cercetării este evaluarea satisfacției turiștilor hotelului Hilton de utilizarea aplicației Hilton Honours. În vederea atingerii scopului cercetării, a fost efectuată o analiză multidimensională a posibilităților de evaluare a satisfacției clienților prin prisma implementprii noilor tehnologii informaționale în cadrul unităților de primire turistică. Drept urmare, a fost efectuat un studiu cantitativ privind evaluarea satisfacției clienților în domeniul turistic. În același context, datele au fost interpretate fiind trasate concluzii și recomandări relevante. Metodologia cercetării s-a focusat pe utilizarea multiplelor metode: analiza, sinteza, inducția, deducția, abducția, compararea, analiza statistică, modelarea. În concluzii, putem menționa că evaluarea satisfacției clienților reprezintă un pilon SMART al managementului relațional, un factor al fidelizării și loializării clienților, iar tehnologiile IT reprezintă un factor principal al sporirii satisfacției turiștilor. În acest context, unitățile de primire tuistică trebuie să-și remodeleze sistemul de management prin infiltrarea de noi tehnologii IT care le va ajuta să facă față cerințelor clienților, să fie competitive și sustenabile, să-și loializeze turiștii, pe de o parte, dar și să-și identifice o abodare strategică în atingerea competitivității.

Настоящая работа представляет собой методологический экскурс, направленный на выявление возможностей оценки повышения удовлетворенности клиентов за счет внедрения ИТ-технологий. Цель исследования - оценить удовлетворенность туристов отеля Hilton использованием приложения Hilton Honors. Для достижения цели исследования был проведен многоаспектный анализ возможностей оценки удовлетворенности клиентов через призму внедрения новых информационных технологий в подразделениях приема туристов. В результате было проведено количественное исследование по оценке удовлетворенности клиентов в сфере туризма. В этом же контексте были интерпретированы данные и сделаны соответствующие выводы и рекомендации. Методология исследования ориентирована на использование нескольких методов: анализа, синтеза, индукции, дедукции, абдукции, сравнения, статистического анализа, моделирования. В заключение можно отметить, что оценка удовлетворенности клиентов является SMART-столпом управления отношениями, фактором верности и лояльности клиентов, а ИТ-технологии являются основным фактором повышения удовлетворенности туристов. В этом контексте подразделения по приему туристов должны перестроить свою систему управления, внедрив новые ИТ-технологии, которые помогут им соответствовать требованиям клиентов, быть конкурентоспособными и устойчивыми, с одной стороны, сделать своих туристов лояльными, а с другой стороны, определить стратегический подход. в достижении конкурентоспособности..

Cuvinte-cheie
customer satisfaction, management, assessment of customer satisfaction, excellency, information technologies,

satisfacția clienților, management, evaluarea satisfacției clienților, performanţă, tehnologii IT,

удовлетворенность клиентов, управление, оценка удовлетворенности клиентов, производительность, ИТ-технологии