The literary evidence regarding the impacts of SBM and principals on schools’ outcomes and on teachers’ job satisfaction
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
308 0
SM ISO690:2012
LEVNAWI, Ayed. The literary evidence regarding the impacts of SBM and principals on schools’ outcomes and on teachers’ job satisfaction. In: The contemporary issues of the socio-humanistic sciences: The mentalities of society in transformation, Ed. 6, 11-12 decembrie 2015, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Universitatea Liberă Internațională din Moldova, 2015, Ediția 6, pp. 121-122.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
The contemporary issues of the socio-humanistic sciences
Ediția 6, 2015
Conferința "Preocupări contemporane ale ştiinţelor socio-umane"
6, Chișinău, Moldova, 11-12 decembrie 2015

The literary evidence regarding the impacts of SBM and principals on schools’ outcomes and on teachers’ job satisfaction

Revista lliteraturii privind impactul SBM și rezultatele principale, reflectate în satisfacșția de muncă


Pag. 121-122

Levnawi Ayed
 
Free International University of Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 2 noiembrie 2021


Rezumat

As a globalization trend which has become a way to improve the performance of the education system, School Based Management (SBM) is popular reform that has been adopted in many countries in the word.SBM allows people who work in schools to make decisions about how money is spent, who is hired and how students are taught. Thus, while state and local school boards (as in traditionally managed schools) set goals and standards, under SBM the decisions and processes used to meet those outcomes are made at the school level. According to literary review, the main factors which have involved at the SBM reform are: a- SBM itself; b- and its management leader as a principal and his management style; c- and their impacts on the school efficacy (includes the financial improvement and student achievement); d- and on teacher job satisfaction. This study will explore the literary focuses on these fourth main factors and the evaluation of the literary studies about the SBM reform including the impacts of the two main independent factors, the SBM and principal leadership; on the two main dependent factors, the school outcomes, and on teacher satisfaction; including study conclusions.

Ca o tendință de globalizare, care a devenit un mod de a îmbunătăți performanța sistemului de învățământ, Educația bazată pe Management (School Based Management - SBM) se prezintă drept o reformă care se bucură de popularitate și care a fost adoptată în mai multe țări din lume. SBM permite angajaților din învățământ să ia decizii cu privire la modul în care sunt colectate și cheltuite fondurile, și în care sunt învățați elevi. Astfel, în timp ce instituțiile de stat si locale, administrate de consiliile școlare (în școlile administrate în mod tradițional) se realizează obiective și standarde tradiționale, în conformitate cu SBM deciziile și procesele sunt orientate spre a satisface rezultatele realizate la nivel de școală. Conform revistei lilteraturii, principalii factori care au implicat reforma SBM sunt: a) SBM ca atare; b) liderul său stilul de management; c) impactul lor asupra eficacității școlii (include îmbunătățirea situației financiare și rezultatele elevilor); d) satisfacția de muncă a profesorillor. Acest studiu va explora literatura cu privire la cei 4 factori și vca evalua publlicațiile despre reforma SBM, inclusiv privind impactul celor doi factori independenți de bază, în principal, SBM și conducerea; dar și cei doi factori de bază dependenți: rezultatele școlare și satisfacția de muncă a profesorilor.

Cuvinte-cheie
School based management (SBM), principal style management, effectiveness, outcomes and job satisfaction,

Educația bazată pe Management (SBM), stil de management, eficienţă, rezultat, satisfacțșie de muncă