Impactul curentelor artistice europene asupra dezvoltării genului portretului sculptural în Basarabia interbelică
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
435 5
Ultima descărcare din IBN:
2023-03-24 14:41
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
730.041.5(478) (3)
Arte plastice (429)
SM ISO690:2012
MARIAN, Ana. Impactul curentelor artistice europene asupra dezvoltării genului portretului sculptural în Basarabia interbelică. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2021, nr. 1(38), pp. 226-231. ISSN 2345-1408.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică
Numărul 1(38) / 2021 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831

Impactul curentelor artistice europene asupra dezvoltării genului portretului sculptural în Basarabia interbelică

Influence of artistic european currents on the development of the sculptural portrait genre in interwar Bessarabia

CZU: 730.041.5(478)

Pag. 226-231

Marian Ana
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 26 mai 2021


Rezumat

Curentele artistice europene constituie un punct de reper în dezvoltarea portretului sculptural basarabean interbelic. Şcoala pe care au avut-o premergătorii Terentie Zubcu şi Vladimir Ocuşco se baza pe marile curente artistice ale secolului XIX: realismul şi impresionismul. Tematica oamenilor muncii penetrează în creaţia sculptorului moldovean Alexandru Plămădeală, în special, în lucrarea ce conţine un seminud bărbătesc – „Muncitorul” (1921, ghips patinat), ale cărui detalii de portret sunt de un realism pronunţat, trecut prin filiera artei ruse. Pentru sculptura impresionistă este relevant „Portretul lui Bogdan Petriceicu-Haşdeu” (1936, ghips patinat) al lui Alexandru Plămădeală. În lumina ultimelor investigaţii, infl uenţa curentelor europene în creaţia sculptorilor care au emigrat după 1940 în Europa, în perioada următoare de activitate, este inestimabilă. Portretul sculptural interbelic de pe teritoriul Basarabiei rămâne a fi un domeniu al artei care propune soluţii originale.

European artistic trends represent a referral for the development of the interwar sculptural portraiture. The school, which the predecessors Terentie Zubka and Vladimir Okushko graduated from, was based on the famous artistic currents of the 19th century such as realism and impressionism. The themes of the image of workers penetrated into the work of the Moldovan sculptor Alexandru Plamadeala, mainly in his work, which represents a half-naked male fi gure „The Worker” (1921, tinted gypsum), whose portrait details are clearly related to realism, passed through the prism of Russian art. The „Portrait of Bogdan Petriceicu-Hasdeu” (1936, tinted gypsum), by Alexandru Plamadeala was relevant for impressionist sculpture. In the light of recent studies, the infl uence of European currents on the creation of the sculptors who emigrated to Europe aft er 1940, is inestimable in the following period of their activity. The interwar sculptural portrait on the territory of Bessarabia remains a genre of art that proposes original solutions.

Cuvinte-cheie
curente europene, modernism, realism, impresionism, purism, eclectism,

European trends, modernism, realism, Impressionism, purism, eclectism