Ideograme plastice în ornamentica şi decorul arhitecturii populare
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
392 6
Ultima descărcare din IBN:
2023-10-21 15:07
SM ISO690:2012
MALCOCI, Vitalie. Ideograme plastice în ornamentica şi decorul arhitecturii populare. In: Probleme actuale ale arheologiei, etnologiei și studiului artelor, Ed. 6, 22-23 mai 2014, Chişinău. Chişinău: Institutul Patrimoniului Cultural al Academiei de Științe a Moldovei, 2014, Ediția 6, p. 103.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Probleme actuale ale arheologiei, etnologiei și studiului artelor
Ediția 6, 2014
Conferința "Probleme actuale ale arheologiei, etnologiei și studiului artelor"
6, Chişinău, Moldova, 22-23 mai 2014

Ideograme plastice în ornamentica şi decorul arhitecturii populare


Pag. 103-103

Malcoci Vitalie
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 14 februarie 2021


Rezumat

Repertoriul simbolurilor, ideogramelor, motivelor ornamentale din arta românească nu este altceva decât un mesager ideatic al unor valori naţionale şi general-umane. Aceşti soli ai culturii spirituale a neamului, dăinuind peste milenii, transmit şi explică sensul existenţei, creând o imagine complexă despre universul spiritual. Arhitectura populară este una dintre cele mai impresionante forme materiale din trecutul civilizaţiilor medievale, avându-şi rădăcinile în cele mai adânci orizonturi ale vieţii spirituale. Evoluând în timp, ea a dus la formarea unor tradiţii şi practici în construcţia arhitecturii ţărăneşti, la formarea şi evoluţia formelor arhitecturale, la elaborarea ornamenticii şi a decorului arhitectural. Problema abordată în comunicare ţine anume de limbajul plastic al motivelor universale, care s-au înrădăcinat adânc în cultura românească și în care sunt cifrate o serie întreagă de conotaţii simbolice. Este vorba de imaginea „Pomului vieții”, simbolul „apelor fertile cereşti”, anumite aspecte ale cultului solar, simbolismul rozetei ca imagine a lumii şi universului sau multiplele reprezentări ce fac parte din repertoriul iconografiei zoomorfe și avimorfe. În acest context poporul nostru a format un imens substrat de culturi și structuri mitofolclorice, care constituie fondul de bază al limbajului plastic românesc.