Articolul precedent |
Articolul urmator |
392 6 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-10-21 15:07 |
SM ISO690:2012 MALCOCI, Vitalie. Ideograme plastice în ornamentica şi decorul arhitecturii populare. In: Probleme actuale ale arheologiei, etnologiei și studiului artelor, Ed. 6, 22-23 mai 2014, Chişinău. Chişinău: Institutul Patrimoniului Cultural al Academiei de Științe a Moldovei, 2014, Ediția 6, p. 103. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Probleme actuale ale arheologiei, etnologiei și studiului artelor Ediția 6, 2014 |
||||||
Conferința "Probleme actuale ale arheologiei, etnologiei și studiului artelor" 6, Chişinău, Moldova, 22-23 mai 2014 | ||||||
|
||||||
Pag. 103-103 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Repertoriul simbolurilor, ideogramelor, motivelor ornamentale din arta românească nu este altceva decât un mesager ideatic al unor valori naţionale şi general-umane. Aceşti soli ai culturii spirituale a neamului, dăinuind peste milenii, transmit şi explică sensul existenţei, creând o imagine complexă despre universul spiritual. Arhitectura populară este una dintre cele mai impresionante forme materiale din trecutul civilizaţiilor medievale, avându-şi rădăcinile în cele mai adânci orizonturi ale vieţii spirituale. Evoluând în timp, ea a dus la formarea unor tradiţii şi practici în construcţia arhitecturii ţărăneşti, la formarea şi evoluţia formelor arhitecturale, la elaborarea ornamenticii şi a decorului arhitectural. Problema abordată în comunicare ţine anume de limbajul plastic al motivelor universale, care s-au înrădăcinat adânc în cultura românească și în care sunt cifrate o serie întreagă de conotaţii simbolice. Este vorba de imaginea „Pomului vieții”, simbolul „apelor fertile cereşti”, anumite aspecte ale cultului solar, simbolismul rozetei ca imagine a lumii şi universului sau multiplele reprezentări ce fac parte din repertoriul iconografiei zoomorfe și avimorfe. În acest context poporul nostru a format un imens substrat de culturi și structuri mitofolclorice, care constituie fondul de bază al limbajului plastic românesc. |
||||||
|