Articolul precedent |
Articolul urmator |
407 6 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-10-21 15:07 |
SM ISO690:2012 MALCOCI, Vitalie. Ideograme plastice în ornamentica şi decorul arhitecturii populare. In: Probleme actuale ale arheologiei, etnologiei și studiului artelor, Ed. 6, 22-23 mai 2014, Chişinău. Chişinău: Institutul Patrimoniului Cultural al Academiei de Științe a Moldovei, 2014, Ediția 6, p. 103. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Probleme actuale ale arheologiei, etnologiei și studiului artelor Ediția 6, 2014 |
||||||
Conferința "Probleme actuale ale arheologiei, etnologiei și studiului artelor" 6, Chişinău, Moldova, 22-23 mai 2014 | ||||||
|
||||||
Pag. 103-103 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Repertoriul simbolurilor, ideogramelor, motivelor ornamentale din arta românească nu este altceva decât un mesager ideatic al unor valori naţionale şi general-umane. Aceşti soli ai culturii spirituale a neamului, dăinuind peste milenii, transmit şi explică sensul existenţei, creând o imagine complexă despre universul spiritual. Arhitectura populară este una dintre cele mai impresionante forme materiale din trecutul civilizaţiilor medievale, avându-şi rădăcinile în cele mai adânci orizonturi ale vieţii spirituale. Evoluând în timp, ea a dus la formarea unor tradiţii şi practici în construcţia arhitecturii ţărăneşti, la formarea şi evoluţia formelor arhitecturale, la elaborarea ornamenticii şi a decorului arhitectural. Problema abordată în comunicare ţine anume de limbajul plastic al motivelor universale, care s-au înrădăcinat adânc în cultura românească și în care sunt cifrate o serie întreagă de conotaţii simbolice. Este vorba de imaginea „Pomului vieții”, simbolul „apelor fertile cereşti”, anumite aspecte ale cultului solar, simbolismul rozetei ca imagine a lumii şi universului sau multiplele reprezentări ce fac parte din repertoriul iconografiei zoomorfe și avimorfe. În acest context poporul nostru a format un imens substrat de culturi și structuri mitofolclorice, care constituie fondul de bază al limbajului plastic românesc. |
||||||
|
DataCite XML Export
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?> <resource xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xmlns='http://datacite.org/schema/kernel-3' xsi:schemaLocation='http://datacite.org/schema/kernel-3 http://schema.datacite.org/meta/kernel-3/metadata.xsd'> <creators> <creator> <creatorName>Malcoci, V.</creatorName> <affiliation>Institutul Patrimoniului Cultural, Moldova, Republica</affiliation> </creator> </creators> <titles> <title xml:lang='ro'>Ideograme plastice în ornamentica şi decorul arhitecturii populare</title> </titles> <publisher>Instrumentul Bibliometric National</publisher> <publicationYear>2014</publicationYear> <relatedIdentifier relatedIdentifierType='ISBN' relationType='IsPartOf'></relatedIdentifier> <dates> <date dateType='Issued'>2014</date> </dates> <resourceType resourceTypeGeneral='Text'>Conference Paper</resourceType> <descriptions> <description xml:lang='ro' descriptionType='Abstract'><p>Repertoriul simbolurilor, ideogramelor, motivelor ornamentale din arta românească nu este altceva decât un mesager ideatic al unor valori naţionale şi general-umane. Aceşti soli ai culturii spirituale a neamului, dăinuind peste milenii, transmit şi explică sensul existenţei, creând o imagine complexă despre universul spiritual. Arhitectura populară este una dintre cele mai impresionante forme materiale din trecutul civilizaţiilor medievale, avându-şi rădăcinile în cele mai adânci orizonturi ale vieţii spirituale. Evoluând în timp, ea a dus la formarea unor tradiţii şi practici în construcţia arhitecturii ţărăneşti, la formarea şi evoluţia formelor arhitecturale, la elaborarea ornamenticii şi a decorului arhitectural. Problema abordată în comunicare ţine anume de limbajul plastic al motivelor universale, care s-au înrădăcinat adânc în cultura românească și în care sunt cifrate o serie întreagă de conotaţii simbolice. Este vorba de imaginea „Pomului vieții”, simbolul „apelor fertile cereşti”, anumite aspecte ale cultului solar, simbolismul rozetei ca imagine a lumii şi universului sau multiplele reprezentări ce fac parte din repertoriul iconografiei zoomorfe și avimorfe. În acest context poporul nostru a format un imens substrat de culturi și structuri mitofolclorice, care constituie fondul de bază al limbajului plastic românesc.</p></description> </descriptions> <formats> <format>application/pdf</format> </formats> </resource>