Opera eminesciană - un îndreptar al educației naționale
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
566 14
Ultima descărcare din IBN:
2023-01-12 22:38
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
001.2:008:821.135.1-1.09 (2)
Știință și cunoștințe în general. Organizarea muncii intelectuale (1392)
Civilizație. Cultură. Progres (818)
Literatură romanică balcanică (Literatură română) (2087)
SM ISO690:2012
HOLBAN, Ion. Opera eminesciană - un îndreptar al educației naționale. In: Fizica şi Tehnologiile Moderne, 2020, nr. 3-4(71-72), pp. 60-106. ISSN 1810-6498.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Fizica şi Tehnologiile Moderne
Numărul 3-4(71-72) / 2020 / ISSN 1810-6498 /ISSNe 2537-6349

Opera eminesciană - un îndreptar al educației naționale

Creative heritage of Eminescu – a directory for the national education

CZU: 001.2:008:821.135.1-1.09

Pag. 60-106

Holban Ion
 
Institutul de Inginerie Electronică şi Nanotehnologii "D. Ghiţu"
 
 
Disponibil în IBN: 13 ianuarie 2021


Rezumat

Eminescu s-a zbătut pentru edificarea unei societăți bazate pe cunoaștere. Opera sa integrală conține schela unui vast sistem educațional, care prevede un învăţământ unitar, pluridisciplinar, aşezat pe baze ştiinţifice solide, conforme cu legile pedagogiei și psihologiei, cu programe adaptate unui spectru larg de elevi, orientat spre propășirea țării. Instruirea bazată pe profesor, centrată pe elev, orientată spre reuşita acestuia, materialul predat metodic pe potriva puterii de înţelegere a elevului și în concordanță cu firea lui. Învăţarea una activă, să se facă prin motivarea elevilor și încurajarea lor în puterile proprii, să-i învețe a gândi independent, critic, cum să adere conștient la idei, noțiuni, să ia decizii. Să practice cele mai progresiste metode de instruire: istorică, genetică, inductivă, deductivă, de analiză și sinteză, în spiritul antichități etc. Școala să fie una a științei, să urmeze ştiinţa la distanță mică, elevilor să li se asigure dreptul şi libertatea de a-şi alege şcoala şi profesorii, statul să încurajeze învățământul superior. Cadrele didactice să se distingă prin inteligenţă şi ştiinţă, dragoste pentru elevi și obiectul de studiu, sete de a afla adevărul științific, de a se perfecționa, să posede abilități de a se emoționa, ispiti și a convinge, de a trezi la elevi curiozitatea și interesul pentru cunoaștere și creație. Statul să aibă o strategie de formare şi de perfecţionare a formatorilor. Scopul școlii – să dezvolte inteligențele și vocațiile elevilor, să educe profesioniști, oameni cu individualitate, cu caracter, cu conștiința de sine, cu înalte calități morale, gata pentru îndeplinirea unor misiuni istorice. Eminescu a impus fiinţei umane un mod aparte de a fi şi a gândi, de a avea o trăire activă în istorie, în eternitatea spiritului creator; opera sa poate servi drept îndreptar al educaţiei naţionale. Prin muncă onestă, dragoste de carte, de adevăr, de frumos, un popor cu conştiinţă de sine poate deveni un păstrător de înalte valori ştiinţifice, culturale şi morale.

Eminescu fought for building a knowledge-based society. His integral work contains the scaffolding of a vast educational system, which provides for a unitary, multidisciplinary education, based on scientific foundations, in accordance with the laws of pedagogy and psychology, with programs adapted to a wide range of students, oriented towards the progress of the country. Training based on the teacher, and centred on the student, oriented to his success, the educational material taught methodically according to the student's ability of understanding in accordance with his nature. Teaching to be active, to be done through motivation of students and encouraging them in their own strengths, teaching them to thinking independently, critically, and how to consciously adhere to ideas, notions, and to making decisions. To practice the most progressive training methods: historical, genetic, inductive, deductive, analysis and synthesis ones, in the spirit of antiquities, etc. Let the school be a science one, following the science on a short distance, ensuring students the right and freedom to choose the school and teachers, and the state to encourage higher education. Teachers to be distinguished by intelligence and science, esteem for students and passion for the discipline taught, thirst to learning the scientific truth, to improve and possess skills to excite, tempt and persuade, to awaken in students the curiosity and interest in knowledge and creativity. The state should have a training strategy and professional development of the teaching staff. The goal of the school should be developing the students' intelligence and vocations, educating professionals, people having individuality, character, self-awareness, high moral qualities, ready to fulfil historical missions. Eminescu imposed to the human being a high way of being and thinking, active living in history, in the eternity of the creative spirit; his work can serve as a guide for the national education. Through honest work, love of books, truth, beauty, a self-conscious people can become the custodian of high scientific, cultural and moral values.

Cuvinte-cheie
Eminescu, societate bazată pe cunoaştere, școală modernă, metode de predare, rolul pedagogului, creșterea de personalități, antiteze știință, educație – cultură, etică,

Eminescu, knowledge-based society, modern school, methods of teaching, role of the educator, growth of personalities, antithesis of science, education - culture, ethics