Instrumente de realizare a puterii publice locale (realitări, probleme, perspective)
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
597 87
Ultima descărcare din IBN:
2024-06-03 23:18
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
352 (682)
Administrația de nivel inferior. Administrație locală. Administrație municipală. Autorități locale (438)
SM ISO690:2012
TIZU, Irina. Instrumente de realizare a puterii publice locale (realitări, probleme, perspective). In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 24, 15 februarie 2020, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2020, Ediția 24, Vol.1, pp. 199-201. ISBN 978-9975-142-89-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești
Ediția 24, Vol.1, 2020
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti"
24, Chișinău, Moldova, 15 februarie 2020

Instrumente de realizare a puterii publice locale (realitări, probleme, perspective)

CZU: 352

Pag. 199-201

Tizu Irina
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 7 mai 2020


Rezumat

Parametrul important ce definește un stat, puterea, este, mai întâi de toate, un organizator al societății. Aceasta implică manifestarea responsabilității din partea celora cărora le-a fost delegată puterea și disponibilitatea membrilor societății, deținătorilor autentici ai puterii într-un stat, de a se lăsa conduși.În particular, puterea publică, constituie o formă a puterii sociale, care apare într-o colectivitate organizată teritorial în scopul realizării intereselor sociale, articulate. Ea trebuie să fie legală și să se manifeste prin instituțiile sale. Ea impune societăţii anumite reguli de comportament și dispune de forme speciale de constrângere [1]. În acest sens, trăsăturile ce relevă din conceptul de putere publică sunt următoarele: ea acționează în scopul satisfacerii interesului general al societății și se manifestă în relație cu colectivitatea națională și cea locală în mod distinct, are un caracter social ce se trage din originile acesteia, este instituționalizată și lucrează în conformitate cu principiul transparenței, are un caracter legal și imperativ, și se bazează pe o abordare sistemică.Cercetarea instrumentelor de realizare a puterii publice locale implică, nemijlocit, evidențierea titularilor ei, așadar, titularii puterii publice locale sunt autoritățile publice locale care reprezintă interesele cetățenilor și au fost împuternicite cu posibilitatea de a decide în numele celor care i-au ales. În practică, Consiliul local, primarul și președintele raionului reprezintă titularii prin intermediul cărora se realizează puterea publică la nivel local.În aceeași ordine de idei, în scopul realizării puterii publice locale, se operează cu câteva instrumente esențiale, printre acestea, resursele umane din cadrul autorităților administrației publice locale, finanțele publice locale și proprietatea publică locală.Instrumentul uman prin care se făurește puterea publică locală este constituit din ansamblul personalului autorităților publice locale. Astfel, primarul deține funcția de demnitate publică, secretarul consiliului o funcție publică de conducere, consilierii constituie aleșii locali [2], alte persoane contractate sau prestatori de servicii publice sunt cei care asigură funcționalitatea, realizarea obiectivelor autorităților și satisfacerea interesului general al cetățenilor. Totodată, asigurând realizarea prerogativelor de putere publică, inclusiv: elaborarea actelor administrative locale, punerea în executare a actelor legislative şi normative, gestionarea resurselor umane în serviciul public, planificarea, gestionarea resurselor financiare publice locale, reprezentarea intereselor autorităţii publice locale. O provocare pentru autoritățile publice locale în ceea ce privește resursele umane este lipsa de autonomie privind politica de personal și salarizarea și, totodată, insuficiența instruirii și creșterii profesionale a acestora.Finanțele publice locale constituie ansamblul relațiilor economice aferente formării și administrării resurselor bugetelor locale, a datoriei unităților administrativ-teritoriale și a altor active publice [3]. Acest instrument este utilizat de către autoritățile publice locale în conformitate cu respectarea următoarelor priorități: cheltuieli pentru datoria unităților administrativ-teritoriale, cheltuielile de personal, de achitare a indemnizațiilor, a compensațiilor, a alocațiilor și a ajutoarelor sociale, cheltuielile pentru resursele termoenergetice, cheltuielile din fondul de rezervă al autorității administrației publice locale. Din acest considerent, surse pentru dezvoltarea sferei serviciilor publice locale sunt limitate, fapt pentru care această direcție râmâne pe alocuri neacoperită, moment ce afectează eficacitatea acestui instrument.Proprietatea publică locală reprezintă un alt instrument ce facilitează realizarea puterii publice locale. Terenurile pe care sunt amplasate construcţii de interes public local, porţiunile de subsol, drumurile, străzile, pieţele, obiectivele acvatice separate, parcurile publice, clădirile, monumentele, muzeele, pădurile, zonele de protecţie şi zonele sanitare, care conform legii nu sunt în proprietatea statului, fac parte din domeniul public de interes local [4]. Acest instrument acționează prin asigurarea unui supliment bugetar pentru bugetul local, oferă spații de odihnă și recreere, impulsionează dezvoltarea turismului, atrage noi parteneri de dezvoltare. Problema apare, deoarece, acest instrument nu este pe deplin valorificat, problema fiind de ordinul că bunurile domeniului public se află în patrimoniul statului, deși se află pe teritoriul localității, aici se adaugă și lipsa capacităților de administrare eficientă a patrimoniului UAT.Finalmente, puterea publică locală ar putea căpăta un nou impuls datorită consolidării unor instrumente puternice de realizare ale acesteia, capabile să asigure o descentralizare și autonomie locală eficientă. În cazul resurselor umane, prin perfecţionarea sistemului de instruire cu scopul de a asigura creşterea capacităţii profesionale, totodată, se dorește a proteja/recunoaște dreptul APL de a decide politica de personal şi salarizarea acestora. Totodată, este necesară dezvoltarea capacităţilor APL de administrare a patrimoniului, prin instruiri privind administrarea eficientă a patrimoniului și crearea mecanismelor pentru delimitarea proprietăţii publice a statului și cea a UAT, așadar, este necesară descentralizarea patrimoniului. În cazul finanțelor publice locale, lipsei surselor de alternativă în formarea veniturilor APL implică dezvoltarea noilor măsuri de acumulare de fonduri și ulterioara orientare a acestora spre prestarea serviciilor publice.