Un manual de literatură universală între tradiţie şi modernitate
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
638 13
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-06 20:23
SM ISO690:2012
PAVLICENCO, Sergiu. Un manual de literatură universală între tradiţie şi modernitate. In: Tradiţie şi modernitate în abordarea limbajului: Materialele colocviului comemorativ international consacrat aniversării a 65-a de la naşterea profesorului Mircea Ioniţă, 25 noiembrie 2006, Bălţi. Bălţi: Universitatea de Stat „Alecu Russo" din Bălţi, 2006, pp. 274-275. ISBN 978-9975-50-014-2 .
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Tradiţie şi modernitate în abordarea limbajului 2006
Colocviul "Tradiţie şi modernitate în abordarea limbajului"
Bălţi, Moldova, 25 noiembrie 2006

Un manual de literatură universală între tradiţie şi modernitate


Pag. 274-275

Pavlicenco Sergiu
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 27 martie 2020


Rezumat

În contextul dorinţei de integrare europeană a Republicii Moldova studierea literaturii universale, în primul rînd a celei europene, capătă o actualitate incontestabilă. Introducerea disciplinei Literatura universală în liceele noastre, în clasele cu profil umanistic, trebuia însoţită şi de un manual, dar la noi nu a existat o tradiţie de elaborare a unor asemenea manuale, de aceea apariţia unui astfel de manual a întîrziat. Profesorii filologi din licee au recurs la cunoscutul manual de literatură universală, coordonat de Ovidiu Drimba. Şi noi am recomandat acest manual în liceele din Chişinău („Vasile Alecsandri”, „Spiru Haret”, „Miguel de Cervantes”), unde am predat literatura universală. Experienţa acumulată ne-a permis să scriem un manual de literatură universală, apărut în 2006 la editura „Litera”. Este primul manual de literatură universală elaborat şi publicat în Republica Moldova, care îşi propune lărgirea orizontului de cultură generală şi completarea cunoştinţelor literare ale liceenilor. Numărul limitat de ore şi cîmpul vast al literaturii universale au determinat selectarea şi structurarea cronologică a materiei în compartimente, în care au fost incluse doar cele mai semnificative opere de valoare universală din Antichitate pînă în prezent. Fiecare compartiment se deschide cu o pagină care prezintă cele mai importante Obiective şi competenţe de referinţă în planul cunoştinţelor, capacităţilor şi atitudinilor se urmează a fi achiziţionate. La începutul fiecărui compartiment este introdusă o mică secţiune ce vizează unele Repere istorice şi culturale ale perioadei studiate. Interiorul compartimentelor include expunerea temelor respective, urmată de texte sau de fragmente de texte literare ce ilustrează materia studiată şi, în primul rînd, creaţia unor scriitori reprezentativi. Textele (sau fragmentele de texte) sînt însoţite de un Chestionar pentru lectură comentată, care poate fi completat sau modificat de către profesor în funcţie de obiectivele urmărite. Fiecare temă este însoţită de un şir de formule generice (Teorie literară, Nota bene, Amintiţi-vă, Aprecieri critice), al căror scop este lărgirea şi aprofundarea cunoştinţelor la tema respectivă. Toate temele studiate (cu excepţia celor introductive sau de caracterizare generală) se încheie cu Momente ale receptării, conţinînd diverse informaţii referitoare la receptarea creaţiei scriitorilor studiaţi în spaţiul cultural românesc. La sfîrşitul compartimentelor sau al unor teme importante se propun Teste de evaluare, care pot fi modificate de către profesor în funcţie de circumstanţe. Ne exprimăm convingerea că manualul, situat între tradiţia manualelor din trecut şi orientările moderne ale didacticii literaturii în şcoală, va fi de un real folos nu numai pentru liceeni, ci şi pentru toţi împătimiţii de marile valori ale literaturii universale. Totodată, vom fi deschişi oricăror observaţii sau sugestii în vederea îmbunătăţirii manualului.