Reprezentarea semiotică a realită-ţii în „Baronesa” de Liviu Rebreanu
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
653 47
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-06 11:52
SM ISO690:2012
CMECIU, Camelia Mihaela. Reprezentarea semiotică a realită-ţii în „Baronesa” de Liviu Rebreanu. In: Tradiţie şi modernitate în abordarea limbajului: Materialele colocviului comemorativ international consacrat aniversării a 65-a de la naşterea profesorului Mircea Ioniţă, 25 noiembrie 2006, Bălţi. Bălţi: Universitatea de Stat „Alecu Russo" din Bălţi, 2006, pp. 64-65. ISBN 978-9975-50-014-2 .
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Tradiţie şi modernitate în abordarea limbajului 2006
Colocviul "Tradiţie şi modernitate în abordarea limbajului"
Bălţi, Moldova, 25 noiembrie 2006

Reprezentarea semiotică a realită-ţii în „Baronesa” de Liviu Rebreanu


Pag. 64-65

Cmeciu Camelia Mihaela
 
Universitatea „Vasile Alecsandri”, Bacău
 
 
Disponibil în IBN: 21 martie 2020


Rezumat

Pornind de la teoria pasiunilor a lui A.J. Greimas şi J. Fontanille (Semiotica pasiunilor..., 1997), analiza noastră oferă o interpretare semiotică a identităţii personajului baroneasa din nuvela cu acelaşi titlu, scrisă de Liviu Rebreanu. Identitatea este definită prin nume (identitate socială), dar şi prin acţiuni imaginare care formează un careu semiotic construit pe contradicţii logice (realitate versus non-realitate; vis versus non-vis) şi pe contrarietăţi (realitate versus vis; non-realitate versus non-vis). În căutarea unor obiecte de valoare (O), care devin simulacre pasionale (bogăţia şi dragostea), subiectul semiotic (Ileana Măriucăi lui Dosoftei = S) parcurge un traseu generativ prin ceea ce Greimas şi Fontanille numesc modurile de existenţă (virtualizare, actualizare, potenţializare, realizare) ale subiectului pasional care intră în relaţii de tensivitate pentru a-şi realiza visul. Am reprezentat traseul identitar prin două semicercuri, unde punctul de început nu se uneşte cu cel de final. Deşi asistăm la o renunţare la semnele bogăţiei (şampanie şi straie pompoase) şi la o reîntoarcere la semnele sărăciei (hăinuţe ţărăneşti şi rachiu), numele care conferă realitate socială unei fiinţe se doreşte schimbat: Ileana Măriucăi lui Dosoftei cere („Voinţa ei era sfântă”) să fie percepută după dobândirea unui statut social superior drept baroneasă.