Grafica de carte în creația artistului plastic Dumitru Trifan
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
544 10
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-18 19:25
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
76.071.1(478)(092) (8)
Arte grafice. Grafică (131)
SM ISO690:2012
ROCACIUC, Victoria. Grafica de carte în creația artistului plastic Dumitru Trifan. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 11, 29-31 octombrie 2019, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2019, Ediția 11, pp. 133-134. ISBN 978-9975-84-104-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 11, 2019
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
11, Chișinău, Moldova, 29-31 octombrie 2019

Grafica de carte în creația artistului plastic Dumitru Trifan

CZU: 76.071.1(478)(092)

Pag. 133-134

Rocaciuc Victoria
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 12 martie 2020


Rezumat

Graficianul Dumitru Trifan (1937–1997) face parte din pleeada artiștilor plastici moldoveni căreia îi aparțin Emil Childescu, Alexandr Hmelnițki, Alexei Grabco, Ion Daghi, absolvenți ai Școlii Republicane de Arte „I.Repin” (actualul Colegiu Republican de Arte Plastice „A. Plămădeală”). După finisarea studiilor urmați de câțiva ani de activitate la Fabrică de Lactate în calitate de ilustrator, artistul va lucra ca pictor-ilustrator la săptămânalul „Cultură”, apoi din 1977 până la sfârșitul vieții (1997) – la „Literatura și arta”. În anii de avânt al renașterii naționale Dumitru Trifan a fost apreciat drept caricaturistul de forță din Republica Moldova, care a oglindit în grafica satirică confruntările de opinii în societatea basarabeană. Graficianul a ilustrat un mare număr de cărți de literatură de difertit gen. Creația grafică a lui Dumitru Trifan are multe tangențe cu arta actorului, regizorului, scenaristului de filme și artistului plastic român Ion PopescuGopo. „Omulețul” în desenele animate a lui Ion Popescu-Gopo este personajul nud schițat din câteva linii, care interpretează destul de complet problemele lumii contemporane. În multiplele sale caricaturi și ilustrații Dumitru Trifan a reușit să reflecte viața omului basarabean, prin găsirea stilisticii proprii, care datorită preciziei plastice și stilizării decorative poate fi asociată cu colajul. Însă este vorba despre desenele create foarte fin cu vârful celei mai subțiri pensule. Rafinamentul tehnic liniar al negrului pe alb și al reprezentărilor policrome din grafica de carte a lui Dumitru Trifan amintesc totodată și arta maeștrilor cehi și polonezi din perioada anilor 1950-1970. Finețea plasticii liniare, laconismul și operarea dezinvoltă cu efectele spațiale de configurare decorativă a clarobscurului denotă trăsăturile specifice ale operelor artistului.