Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
613 15 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-03-26 10:23 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
37.02 (1324) |
Probleme generale de didactică și metodică (1212) |
SM ISO690:2012 CARTALEANU, Tatiana. Textul mic: provocare pentru evocare. In: Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională, 2017, nr. 2(102), pp. 32-36. ISSN 1810-6455. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională | ||||||
Numărul 2(102) / 2017 / ISSN 1810-6455 | ||||||
|
||||||
CZU: 37.02 | ||||||
Pag. 32-36 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În acest articol se examinează detaliat posibilităţile formative ale unor tehnici din arsenalul strategiei generale de dezvoltare a gândirii critice, pentru aplicarea cărora se utilizează textele de proporţii mici (proverbele, maximele, aforismele, dictoanele, butadele, citatele, poemele într-un vers, haikuurile etc.). Textul mic este considerat un declanşator pentru activităţile de scriere şi cele de discuţie, fiind deosebit de practic datorită accesibilităţii sale ca întindere, varietăţii tematice şi ideatice, posibilităţilor nelimitate de interpretare şi oportunităţilor largi pe care le deschide în faţa unui moderator creativ şi nonconformist. Sunt prezentate două prilejuri distincte pentru valorificarea textului mic, materializate în tehnici concrete şi exemple: scrierea unor texte-schiţe, ne-evaluabile, care devin ulterior suport pentru alte texte (Bliţ; Reacţia cititorului; Scrierea liberă; Văd – Aud – Simt); demararea discuţiilor al căror impact va depăşi cadrul textului de start (Discuţia ghidată; Pixuri în pahar; Gândeşte – Discută în perechi – Prezintă; Citate; Lasă-mi mie ultimul cuvânt;). |
||||||
Cuvinte-cheie gândire critică, evocare, scriere, discuţie, proverb, aforism, citat, maximă, dicton, haïku, critical thinking, evocation, writing, discussion, proverb, aphorism, quotation, maxim, dictum, haiku |
||||||
|
Cerif XML Export
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?> <CERIF xmlns='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1' xsi:schemaLocation='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1 http://www.eurocris.org/Uploads/Web%20pages/CERIF-1.5/CERIF_1.5_1.xsd' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' release='1.5' date='2012-10-07' sourceDatabase='Output Profile'> <cfResPubl> <cfResPublId>ibn-ResPubl-83599</cfResPublId> <cfResPublDate>2017-07-01</cfResPublDate> <cfVol>102</cfVol> <cfIssue>2</cfIssue> <cfStartPage>32</cfStartPage> <cfISSN>1810-6455</cfISSN> <cfURI>https://ibn.idsi.md/ro/vizualizare_articol/83599</cfURI> <cfTitle cfLangCode='RO' cfTrans='o'>Textul mic: provocare pentru evocare</cfTitle> <cfKeyw cfLangCode='RO' cfTrans='o'>gândire critică; evocare; scriere; discuţie; proverb; aforism; citat; maximă; dicton; haïku; critical thinking; evocation; writing; discussion; proverb; aphorism; quotation; maxim; dictum; haiku</cfKeyw> <cfAbstr cfLangCode='RO' cfTrans='o'><p>În acest articol se examinează detaliat posibilităţile formative ale unor tehnici din arsenalul strategiei generale de dezvoltare a gândirii critice, pentru aplicarea cărora se utilizează textele de proporţii mici (proverbele, maximele, aforismele, dictoanele, butadele, citatele, poemele într-un vers, haikuurile etc.). Textul mic este considerat un declanşator pentru activităţile de scriere şi cele de discuţie, fiind deosebit de practic datorită accesibilităţii sale ca întindere, varietăţii tematice şi ideatice, posibilităţilor nelimitate de interpretare şi oportunităţilor largi pe care le deschide în faţa unui moderator creativ şi nonconformist. Sunt prezentate două prilejuri distincte pentru valorificarea textului mic, materializate în tehnici concrete şi exemple: scrierea unor texte-schiţe, ne-evaluabile, care devin ulterior suport pentru alte texte (Bliţ; Reacţia cititorului; Scrierea liberă; Văd – Aud – Simt); demararea discuţiilor al căror impact va depăşi cadrul textului de start (Discuţia ghidată; Pixuri în pahar; Gândeşte – Discută în perechi – Prezintă; Citate; Lasă-mi mie ultimul cuvânt;).</p></cfAbstr> <cfAbstr cfLangCode='EN' cfTrans='o'><p>The article offers a detailed examination of the formative possibilities of some techniques from the general critical thinking strategy set, as used with short texts (proverbs, maxims, aphorisms, dictums, witticisms, quotes, one-line poems, haikus etc.). The examined short texts are viewed as starters for writing and debating strategies, being especially practical due to their reduced length, thematic and ideational variety, unlimited interpretation possibilities, and the wide opportunities they open for a creative and nonconformist moderator. Two distinct strategies for the development of short texts are presented, materialized as specific techniques and examples: writing sketches (not to be assessed), which later are to serve as support for other texts (Blitz; Reader’s Reaction; Freewriting; I See – I Hear – I Feel), and starting discussions, whose impact will go beyond the starting text (Guided Discussion; Pens in Cup; Think – Discuss in Pairs – Present; Quotations; Keep the Last Word for Me).</p></cfAbstr> <cfResPubl_Class> <cfClassId>eda2d9e9-34c5-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassId> <cfClassSchemeId>759af938-34ae-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2017-07-01T24:00:00</cfStartDate> </cfResPubl_Class> <cfResPubl_Class> <cfClassId>e601872f-4b7e-4d88-929f-7df027b226c9</cfClassId> <cfClassSchemeId>40e90e2f-446d-460a-98e5-5dce57550c48</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2017-07-01T24:00:00</cfStartDate> </cfResPubl_Class> <cfPers_ResPubl> <cfPersId>ibn-person-11847</cfPersId> <cfClassId>49815870-1cfe-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassId> <cfClassSchemeId>b7135ad0-1d00-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2017-07-01T24:00:00</cfStartDate> </cfPers_ResPubl> </cfResPubl> <cfPers> <cfPersId>ibn-Pers-11847</cfPersId> <cfPersName_Pers> <cfPersNameId>ibn-PersName-11847-2</cfPersNameId> <cfClassId>55f90543-d631-42eb-8d47-d8d9266cbb26</cfClassId> <cfClassSchemeId>7375609d-cfa6-45ce-a803-75de69abe21f</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2017-07-01T24:00:00</cfStartDate> <cfFamilyNames>Cartaleanu</cfFamilyNames> <cfFirstNames>Tatiana</cfFirstNames> </cfPersName_Pers> </cfPers> </CERIF>