Pregătirea profesorilor de matematică pentru utilizarea instruirii asistate de calculator
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
727 18
Ultima descărcare din IBN:
2023-09-07 15:31
SM ISO690:2012
ZASTÎNCEANU, Liubov. Pregătirea profesorilor de matematică pentru utilizarea instruirii asistate de calculator. In: Calitatea formării specialiştilor în învăţământul superior:: strategii, forme, metode, 5-7 octombrie 2005, Bălţi. Chișinău, Republica Moldova: Tipografia Academiei de Ştiinţe a Moldovei, 2005, pp. 15-18. ISBN 9975-931-97-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Calitatea formării specialiştilor în învăţământul superior: 2005
Conferința "Calitatea formării specialiştilor în învăţământul superior:strategii, forme, metode"
Bălţi, Moldova, 5-7 octombrie 2005

Pregătirea profesorilor de matematică pentru utilizarea instruirii asistate de calculator


Pag. 15-18

Zastînceanu Liubov
 
Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălţi
 
 
Disponibil în IBN: 8 august 2019


Rezumat

La etapa actuală a dezvoltării şi utilizării tehnologiilor informaţionale şi comunicaţionale apare necesitatea de a pregăti profesorii pentru utilizarea acestor tehnologii în procesul de predare - învăţare - evaluare a oricărei discipline de studiu şi, în particular, în matematică. Utilizarea tehnologiilor informaţionale în învăţămînt şi, în special, a instruirii asistate de calculator permite de a forma cultura informaţională a elevilor. Dar în prezent majoritatea pedagogilor, care activează în şcoală posedă abilităţi destul de puţin dezvoltate în utilizarea calculatorului sau practic nu posedă calculatorul. Din acest motiv ei sau nu folosesc deloc calculatoarele sau îl utilizează doar epizodic. Pe de altă parte, subliniem că cunoştinţele şi priceperile profesorului în domeniul creării materialelor didactice personale automatizate şi utilizării tehnologiilor informaţionale în instruire pot fi privite ca un element de măiestrie pedagogică profesională. Există nişte cerinţe generale faţă de nivelul cunoştinţelor şi priceperilor necesare profesorilor, care doresc să utilizeze mijloacele tehnicii computaţionale în activitatea sa pedagogică: cunoaşterea bazelor teoretice ale informaticii;  cunoştinţe şi priceperi în domeniul tehnologiilor de formulare a problemelor şi bazele algoritmizării;  cunoaşterea legităţilor necesare şi metodelor de realizare a proceselor informaţionale;  cunoaşterea arhitecturii personalierelor;  cunoştinţe şi abilităţi în domeniul tehnologiilor de creare, păstrare şi transmitere a informaţiei;  cunoştinţe şi abilităţi în domeniul utilizării programaturii, elaborării materialelor didactice prin intermediul calculatorului şi programaturii personale prin intermediul diferitor medii de programare. Din perspectiva structurii pregătirii profesorilor de matematică acest set de cerinţe implică :  necesitatea de a iniţia studenţii şi pedagogii cu programatura educaţională;  necesitatea rezolvării problemelor curente cu ajutorul tehnologiilor informaţionale şi comunicaţionale;  adaptarea tehnologiilor educaţionale ritmului de dezvoltare a tehnologiilor informaţionale. Deja circa 14 ani Universităţile Republicii Moldova propun pregătirea profesorilor după specialităţi duble: „ Matematica şi informatica”, „ Fizica şi informatica”, „ Informatica şi limba engleză”, care reieşind din denumire ar presupune, că specialiştii, ce au absolvit aceste specialităţi cunosc atît o disciplină cît şi alta şi posedă abilităţi de aplicare a cunoştinţelor şi priceperilor din informatică în cadrul predării celeilalte discipline. Dar s-a creat o situaţie paradoxală: studenţii însuşesc disciplinele pentru fiecare specialitate aparte, fără a face legătura dintre ele, sau în alte cazuri la nivelul anului trei de studii se realizează specializarea doar spre una din specialităţi, iarăşi fără a indica posibilităţile informaticii pentru studierea celorlalte discipline. Ultimii 2 ani în cadrul cursurilor de perfecţionare a profesorilor de matematică au fost realizate lecţii demonstraţii care desfăşoară posibilităţile utilizării instruirii asistate de calculator în studierea matematicii, dar o astfel de prezentare nu este suficientă din mai multe motive, printre care menţionăm: lipsa pregătirii informatice a profesorilor de matematică în vîrstă, lipsa programelor autohtone gata, lipsa priceperilor de a aprecia un produs informatic educaţional la justa valoare. Propunem introducerea unui curs „Instruirea asistată de calculator în matematică” pentru specialitatea „ Matematică şi informatică” în ultimul an de studii înainte de petrecerea practicii pedagogice. Prezentăm aici programul orientativ a acestui curs: 1. Cursurile, care trebuie studiate anterior: matematica de liceu, didactica matematicii, didactica informaticii, psihologia generală, pedagogia generală, informatica( limbaje şi medii de programare) la un nivel aplicativ. 2. Locul şi rolul disciplinei în formarea specialistului: disciplina trebuie studiată înaintea promovării practicii pedagogice la matematică pentru a direcţiona absolvenţii în posibilitatea utilizării acestei metode de instruire în matematică. Contribuie la formarea unui specialist integru în domeniul matematicii şi informaticii, la formarea culturii informaţionale ale absolvenţilor, la pregătirea pentru utilizarea tehnologiilor informaţionale în studierea matematicii la momentele oportune. 3. Obiectivele disciplinei: - studenţii trebuie să cunoască: bazele psiho-pedagogice de utilizare a instruirii asistate de calculator în învăţămînt; tipurile de programe de instruire computaţionale, care pot fi utilizate în procesul de studiu al matematicii; criteriile de apreciere ale unui produs informatic educaţional; posibilităţile de utilizare ale programaturii educaţionale existente în procesul de studiu al matematicii. - studenţii trebuie să poată: aprecia un produs informatic din perspectiva posibilităţii utilizării lui în procesul de studiu al matematicii; să elaboreze independent materiale didactice, care ar asigura studierea unei teme de matematică din cursul liceal, utilizînd instruirea asistată de calculator; să utilizeze adecvat şi la momentul oportun programatura educaţională la matematică existentă.4. Conţinutul cursului: № d /o Denumirea şi conţinutul scurt al temei 1 . Introducerea. Studierea istoricului utilizării IAC în învăţămînt în diferite ţări, trecerea în revistă a tehnologiilor educaţionale şi informaţionale moderne, motivarea utilizării IAC în matematică. 2 . Bazele psiho-pedagogice ale utilizării IAC în învăţămînt. Modelul liniar şi transmisiv al procesului de instruire, impactul IAC asupra formării tendinţei de învăţare, relaţiilor elev-profesor, elevelev, consecinţele psihologice şi nepsihologice ale IAC etc. 18 3 . Tipuri de programe de instruire computaţionale. Programe de exersare, programe de testare, programe de simulare, lucrări de laborator electronice, medii de . 4 . Analiza programelor de instruire existente. Trecerea în revistă a celor mai frecvent utilizate programe de instruire, criteriile de apreciere a unui produs informatic. 5 . Analiza comparativă a programelor de instruire existente. Studierea programelor educaţionale existente la calculator, analiza critică conform criteriilor studiate. 6 . Etapele elaborării unui produs informatic educaţional. Studiul problematicii, care poate apărea în procesul de elaborare a programaturii educaţionale, analiza etapelor. 7 . Evaluarea automatizată. Evaluarea formativă şi evaluarea finală în programele de instruire computaţionale. 8 . Particularităţile studierii matematicii prin intermediul calculatorului. 9 . Elaborarea unei prezentări în Power Point pentru o temă din matematică 1 0. Vizualizarea prezentărilor. Analiza critică, vizualizarea la calculator, aprecierea colegilor. 5. Evaluarea se petrece în baza prezentărilor realizate şi testării complexe la finele cursului. Cursul de lecţii propus se implementează experimental anul acesta de studii pentru specialitatea „Matematică şi informatică”, semestrul IX, anul V al facultăţii Tehnică, Fizică, Matematică şi Informatică a Universităţii de Stat „A.Russo” din Bălţi sub formă de curs opţional. Programul cursului poate fi uşor remodelat pentru orice specialitate pedagogică, un atare curs fiind absolut necesar pentru pregătirea unui profesor care pretinde să corespundă cerinţelor societăţii contemporane.