Analiza generală a mediului de afaceri din Republica Moldova. Strategia Naţională de dezvoltare ,,Moldova 2020”
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
593 27
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-22 17:40
SM ISO690:2012
SAVCENCO, Adrian. Analiza generală a mediului de afaceri din Republica Moldova. Strategia Naţională de dezvoltare ,,Moldova 2020”. In: Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti:: Ştiinţe ale naturii şi exacte Științe juridice și economice, 21-22 aprilie 2016, Chişinău. Chişinău, 2016: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2016, SNE, SJE, pp. 117-119.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti:
SNE, SJE, 2016
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti: "
Chişinău, Moldova, 21-22 aprilie 2016

Analiza generală a mediului de afaceri din Republica Moldova. Strategia Naţională de dezvoltare ,,Moldova 2020”


Pag. 117-119

Savcenco Adrian
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 3 iulie 2019


Rezumat

Există o anumită ameliorare privind situaţia mediului de afaceri în Republica Moldova, odată ce raportul „Doing Business”, prezentat la începutul anului 2016 de către Banca Mondială, arată că Moldova s-a clasat pe locul 52 din 189. Potrivit raportului Băncii Mondiale, în ceea ce priveşte demararea unei afaceri, Republica Moldova se află pe locul 26. La capitolul înregistrarea unei proprietăţi, ţara noastră ocupă poziţia 21. Cel mai prost stăm la eliberarea permiselor de construcţie, unde ne clasăm tocmai pe poziţia 170. Cât priveşte conectarea la electricitate, ocupăm locul 104. Raportul nu acoperă însă domenii precum securitatea, stabilitatea macroeconomică sau corupţia. O metodă de analiză a componentelor mediului de afaceri este reprezentată de metoda PESTLE: P – factorii politici – la etapa actuală Guvernul Republicii Moldova se consideră unul democratic şi se orientează spre reforme ce ar asigura un mediu favorabil de afaceri, însă vestigiile economiei sovietice împiedică dezvoltarea mediului de afaceri până la ora actuală. Factorii social-politici ce menţin mediul de afaceri al Republicii Moldova mult mai nefavorabil decât în alte state europene sunt: instabilitatea mediului politic, corupţia şi birocraţia; E – factorii economici – indicatorul economic principal şi important pentru activitatea economică şi procesul de investire este Indicele Libertăţii Economice, ce reflectă deschiderea economiei, eficienţa reglementărilor guvernamentale, supremaţia legii şi nivelul competitivităţii; S – factorii sociologici – în categoria factorilor sociologici se detaşează ca importanţi: factorii culturali şi religia. Acest fapt nu constituie o piedică în dezvoltarea mediului de afaceri; T – factorii tehnologici – sectorul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor (TIC) este unul dintre puţinele domenii ale economiei, unde Republica Moldova înregistrează progrese semnificative;L – factorii legali – sistemul legal al RM se bazează pe dreptul civil cu reguli şi reglementări detaliate care nu întotdeauna sunt strict interpretate, ceea ce constituie o problemă pentru evoluţia mediului de afaceri din RM; E – etica în afaceri – etica în afaceri reprezintă un set de principii şi de argumente care ar trebui să guverneze conduita în afaceri, atât la nivel individual, cât şi la nivel colectiv public. BUSINESS: CU REGULI CLARE DE JOC O economie de piaţă eficientă este caracterizată prin capacitatea de a promova inovaţia în baza unei concurenţe loiale pentru resurse şi clienţi. În cele din urmă, câştigători sunt consumatorii, care beneficiază de bunurile şi serviciile achiziţionate la un preţ just şi de o calitate adecvată preţului. Un mediu de afaceri favorabil este propice atragerii investiţiilor străine şi creării de întreprinderi noi. Republica Moldova îşi propune, conform Strategiei Naţionale de dezvoltare Moldova – 2020, să îmbunătăţească mediul de afaceri, astfel încât până în anul 2020 riscurile şi costurile asociate fiecărei etape a ciclului de viaţă al afacerii să fie mai mici decât în ţările din regiune, acesta fiind guvernat de principiul liberei concurenţe. Impactul îmbunătăţirii mediului de afaceri va fi exprimat în sporirea investiţiilor, creşterea exporturilor, majorarea numărului de întreprinderi fiabile motivate să implementeze inovaţii, capabile să creeze locuri de muncă atractive, să asigure productivitate înaltă şi producţie competitivă orientată spre export, efect susţinut prin avansarea Republicii Moldova în clasamentele internaţionale Doing Business, Indicele competitivităţii globale, Indicele libertăţii economice şi Indicele de performanţă logistică, depăşind nivelul mediu din regiune.Prognoza creşterii anuale a PIB În contextul Strategiei Naţionale de dezvoltare „Moldova 2020”, Guvernul a făcut o tentativă de a modela dezvoltarea istorică şi cea de viitor a Republicii Moldova. Concluzionând asupra analizei noastre despre mediul de afaceri din Republica Moldova, putem afirma că în ultimii ani se înregistrează o dinamică pozitivă de dezvoltare a acestui sector. Cu toate acestea, nivelul calitativ al domeniului dat rămâne unul scăzut. Mediul de afaceri este vulnerabil la situaţia politică din ţară. Guvernul încearcă să fie suficient de cooperant cu partenerii de dialog din mediul de afaceri.

Google Scholar Export

<meta name="citation_title" content="Analiza generală a mediului de afaceri din Republica Moldova. Strategia Naţională de dezvoltare ,,Moldova 2020&rdquo;">
<meta name="citation_author" content="Savcenco Adrian">
<meta name="citation_publication_date" content="2016">
<meta name="citation_collection_title" content="Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti:">
<meta name="citation_volume" content="SNE, SJE">
<meta name="citation_firstpage" content="117">
<meta name="citation_lastpage" content="119">
<meta name="citation_pdf_url" content="https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/117-119_6.pdf">