Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
898 33 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-07-23 18:22 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
75.021.3 (8) |
Pictură (405) |
SM ISO690:2012 VORNICU, Nicoleta. Arta şi „otrăvurile” din culori. In: Arta , 2019, nr. 1(AV), pp. 135-139. ISSN 2345-1181. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 1(AV) / 2019 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
CZU: 75.021.3 | ||||||
Pag. 135-139 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Pictura, este o modalitate de expresie vizuală în culori, aşternută pe o suprafaţă plană, utilizând un ansamblu de tehnici (ulei, acuarelă, pastel, guaşă, tempera etc.), de suporturi (pânză, lemn, hârtie, carton ş.a.), de genuri şi viziuni abstracte (pictură concretă, pictură de şevalet, monumentală, ornamentală etc.). La realizarea picturilor se folosește în mod nemijlocit materia picturală. Pentru a ajunge la forma în care sunt transpuse de pe paletă pe lucrarea picturală, culorile suferă diferite operaţiuni de preparare (măcinarea, spălarea, uscarea). Aceste vopsele au în conținut pigmenți organici sau anorganici. Efectuarea de lucrări de artă frumoase poate fi o recompensă pentru artiști însă poate fi și mortală. Pigmenții cu toxicitate foarte mare au în conținut: As, Pb, Hg, Cd, Co, Al, Sb, Cr etc. (tabelul 1). Faptul că există riscuri pentru sănătate în profesia de pictor a fost bine cunoscut încă din anii 1700, deși cauza expunerii cronice prin utilizarea vopselelor toxice a rămas necunoscută până în zilele noastre. Bolile provocate de acumularea în organism a unor cantități mari de substanțe toxice pe o perioadă îndelungată sunt incurabile. Deși plumbul este încă prezent în unele vopsele, creșterea gradului de conștientizare și trecerea la agenți de colorare precum zincul și titanul au contribuit la îmbunătățirea siguranței vopselelor de ulei. |
||||||
Cuvinte-cheie pigmenți, pictură, toxicitate, riscuri, pigments, painting, toxicity, risks |
||||||
|
Dublin Core Export
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?> <oai_dc:dc xmlns:dc='http://purl.org/dc/elements/1.1/' xmlns:oai_dc='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xsi:schemaLocation='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd'> <dc:creator>Vornicu, N.</dc:creator> <dc:date>2019-06-26</dc:date> <dc:description xml:lang='ro'><p>Pictura, este o modalitate de expresie vizuală în culori, aşternută pe o suprafaţă plană, utilizând un ansamblu de tehnici (ulei, acuarelă, pastel, guaşă, tempera etc.), de suporturi (pânză, lemn, hârtie, carton ş.a.), de genuri şi viziuni abstracte (pictură concretă, pictură de şevalet, monumentală, ornamentală etc.). La realizarea picturilor se folosește în mod nemijlocit materia picturală. Pentru a ajunge la forma în care sunt transpuse de pe paletă pe lucrarea picturală, culorile suferă diferite operaţiuni de preparare (măcinarea, spălarea, uscarea). Aceste vopsele au în conținut pigmenți organici sau anorganici. Efectuarea de lucrări de artă frumoase poate fi o recompensă pentru artiști însă poate fi și mortală. Pigmenții cu toxicitate foarte mare au în conținut: As, Pb, Hg, Cd, Co, Al, Sb, Cr etc. (tabelul 1). Faptul că există riscuri pentru sănătate în profesia de pictor a fost bine cunoscut încă din anii 1700, deși cauza expunerii cronice prin utilizarea vopselelor toxice a rămas necunoscută până în zilele noastre. Bolile provocate de acumularea în organism a unor cantități mari de substanțe toxice pe o perioadă îndelungată sunt incurabile. Deși plumbul este încă prezent în unele vopsele, creșterea gradului de conștientizare și trecerea la agenți de colorare precum zincul și titanul au contribuit la îmbunătățirea siguranței vopselelor de ulei.</p></dc:description> <dc:description xml:lang='en'><p>Painting is a way of visual expression in colours on a flat surface, using a set of techniques (oil, watercolour, pastel, gouache, tempera etc.), supports (canvas, wood, paper, cardboard etc.), of genres and abstract visions (concrete painting, easel painting, monumental, ornamental etc.). Pictorial matter is directly used to make paintings. In order to get to the shape they are transposed from the palette to the painting, the colours undergo different preparation operations (grinding, washing, drying). These paints contain organic or inorganic pigments. Making fine art works can be a reward for artists, but it can also be deadly. The pigments with high toxicity contain: As, Pb, Hg, Cd, Co, Al, Sb, Cr etc. (Table 1). The fact that there are health hazards in the artist’s profession has been well known since the 1700s, although the cause of chronic exposure to toxic dyes has remained unknown until nowadays. The diseases caused by the accumulation of large quantities of toxic substances over a long term are incurable. Although lead is still present in some paints, raising awareness and switching to coloring agents such as zinc and titanium have helped improve the safety of oil paints.</p></dc:description> <dc:source>Arta (1(AV)) 135-139</dc:source> <dc:subject>pigmenți</dc:subject> <dc:subject>pictură</dc:subject> <dc:subject>toxicitate</dc:subject> <dc:subject>riscuri</dc:subject> <dc:subject>pigments</dc:subject> <dc:subject>painting</dc:subject> <dc:subject>toxicity</dc:subject> <dc:subject>risks</dc:subject> <dc:title>Arta şi „otrăvurile” din culori</dc:title> <dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type> </oai_dc:dc>