Stresul în activitatea pedagogilor
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
749 26
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-18 21:29
SM ISO690:2012
POGREBAN, Dorina. Stresul în activitatea pedagogilor. In: Culegere de rezumate științifice ale studenților, rezidenților și tinerilor cercetători, 21 iunie 2017, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: CEP ”Medicina”, 2017, p. 43. ISBN 978-9975-3168-4-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Culegere de rezumate științifice ale studenților, rezidenților și tinerilor cercetători 2017
Conferința "2017 - Anul „Nicolae Testemițanu”"
Chișinău, Moldova, 21 iunie 2017

Stresul în activitatea pedagogilor

The stress in the activity of teachers


Pag. 43-43

Pogreban Dorina
 
Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu“
 
 
Disponibil în IBN: 27 iulie 2018


Rezumat

Introducere. Întemeietorul noţiunii de stres, Hans Selye, a ajuns la concluzia că stresul este o reacţie a organismului care apare în urma influenţei unor factori stresanţi din mediul exterior ce perturbă homeostazia în organism. Scopul lucrării. Analiza aspectelor majore ale stresului ca problemă în activitatea pedagogilor. Material şi metode. A fost aplicată metoda istorico-bibliografică, cu studierea a 65 de surse de literatură, publicate în ultimii 10 ani în România, Europa, SUA, Canada, Portugalia, Danemarca, Australia. Rezultate. Profesia de pedagog este considerată o profesie cu multiple beneficii: program de lucru restrâns, vacanţe, timp liber, condiţii bune de muncă. Dar, în realitate, excesul schimbărilor nu a reuşit decât să-i destabilizeze pe pedagogi, iar capacitatea lor de a se adapta a ajuns la un anumit grad de saturaţie. Factorii stresori, care treptat îşi măresc numărul influenţează starea de sănătate. Un sondaj efectuat în 2013 în SUA indică faptul că profesia didactică intră în top 10 profesii afectate de stres, ocupând locul 4. Datele literaturii de specialitate evidenţiază următorii factori stresori la cadrele didactice: generali (volumul de lucru, lucrul cu curiculum, pregătirea materialelor de lucru, gestionarea ineficientă a timpului), condiţiile de muncă (clase aglomerate, slab iluminate şi ventilate, zgomot, birocraţie), relaţii interpersonale (lipsa de respect, probleme rasiale şi religioase, lipsa de autonomie pentru pedagogi, lipsa de sprijin şi cooperare). Concluzii. A trata e mult mai greu decât a preveni, ceea ce e actual şi pentru stres. Multiple metode şi măsuri vin în ajutorul pedagogilor: respectarea pauzelor, stoparea lucrului acasă, analiza riscurilor, preţuirea timpului liber, comunicarea, evitarea certurilor.

Introduction. The founder of the concept of stress, Hans Selye, has reached the conclusion that stress is the reaction of a body which appears after the influence of stressing factors from the outside environment affecting the homeostasis in the body. Objective of the study. The analysis of the major aspects of stress in the activity of teachers. Material and methods. The method of the historico-bibliographical reference has been applied to study 65 sources of literature published in the last ten years, in Romania, Europe, USA, Canada, Portugal, Denmark, Australia. Results. Teaching is considered to be a profession with multiple benefits: restricted program of work, holidays, free time, good conditions of employment. But in fact, the excess of changes has only managed to unbalance the educators and their ability to adapt has reached a certain degree of saturation. The stressing factors, that gradually increase influence the state of health. A survey conducted in 2013 in the USA indicates that the teaching profession shall enter into top 10 occupations affected by stress, ranking on the forth place. Literature specialized data highlights the following stressing factors that apply to teachers: general (volume of work, working with curriculum, the preparation of the working materials, inefficient time management), working conditions (busy, poor light and ventilated classes, noise, bureaucracy), relationships (lack of respect, racial and religious problems, the lack of autonomy of educators, lack of support and cooperation). Conclusion. Treatment is more difficult than prevention that is characteristic to stress as well. Multiple methods and measures come into use to teachers: obedience of breaks, stop working at home, the analysis of the risks, free time, assessment, communication and avoidance of quarrels.

Cuvinte-cheie
stres, pedagogi, factori stresori