Articolul precedent |
Articolul urmator |
749 26 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-02-18 21:29 |
SM ISO690:2012 POGREBAN, Dorina. Stresul în activitatea pedagogilor. In: Culegere de rezumate științifice ale studenților, rezidenților și tinerilor cercetători, 21 iunie 2017, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: CEP ”Medicina”, 2017, p. 43. ISBN 978-9975-3168-4-2. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Culegere de rezumate științifice ale studenților, rezidenților și tinerilor cercetători 2017 | ||||||
Conferința "2017 - Anul „Nicolae Testemițanu”" Chișinău, Moldova, 21 iunie 2017 | ||||||
|
||||||
Pag. 43-43 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Introducere. Întemeietorul noţiunii de stres, Hans Selye, a ajuns la concluzia că stresul este o reacţie a organismului care apare în urma influenţei unor factori stresanţi din mediul exterior ce perturbă homeostazia în organism. Scopul lucrării. Analiza aspectelor majore ale stresului ca problemă în activitatea pedagogilor. Material şi metode. A fost aplicată metoda istorico-bibliografică, cu studierea a 65 de surse de literatură, publicate în ultimii 10 ani în România, Europa, SUA, Canada, Portugalia, Danemarca, Australia. Rezultate. Profesia de pedagog este considerată o profesie cu multiple beneficii: program de lucru restrâns, vacanţe, timp liber, condiţii bune de muncă. Dar, în realitate, excesul schimbărilor nu a reuşit decât să-i destabilizeze pe pedagogi, iar capacitatea lor de a se adapta a ajuns la un anumit grad de saturaţie. Factorii stresori, care treptat îşi măresc numărul influenţează starea de sănătate. Un sondaj efectuat în 2013 în SUA indică faptul că profesia didactică intră în top 10 profesii afectate de stres, ocupând locul 4. Datele literaturii de specialitate evidenţiază următorii factori stresori la cadrele didactice: generali (volumul de lucru, lucrul cu curiculum, pregătirea materialelor de lucru, gestionarea ineficientă a timpului), condiţiile de muncă (clase aglomerate, slab iluminate şi ventilate, zgomot, birocraţie), relaţii interpersonale (lipsa de respect, probleme rasiale şi religioase, lipsa de autonomie pentru pedagogi, lipsa de sprijin şi cooperare). Concluzii. A trata e mult mai greu decât a preveni, ceea ce e actual şi pentru stres. Multiple metode şi măsuri vin în ajutorul pedagogilor: respectarea pauzelor, stoparea lucrului acasă, analiza riscurilor, preţuirea timpului liber, comunicarea, evitarea certurilor. |
||||||
Cuvinte-cheie stres, pedagogi, factori stresori |
||||||
|