Rudenia din năşie in Ţara Moldovei (sec. XVII – inc. sec. al XIX-lea)
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
662 14
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-20 14:02
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
94(478)”XVI-XVII” (3)
Istoria Moldovei. Republica Moldova (67)
SM ISO690:2012
FELEA, Alina. Rudenia din năşie in Ţara Moldovei (sec. XVII – inc. sec. al XIX-lea). In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 10, 30-31 mai 2018, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2018, Ediția 10, pp. 114-115. ISBN 978-9975-84-063-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 10, 2018
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
10, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2018

Rudenia din năşie in Ţara Moldovei (sec. XVII – inc. sec. al XIX-lea)

CZU: 94(478)”XVI-XVII”

Pag. 114-115

Felea Alina
 
Institutul de Istorie al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 11 iunie 2018



Teza

Năşia, una dintre instituţiile fundamentale in comunităţile tradiţionale romaneşti, „exprimă raportul stabilit intre naşi şi fini, la fel ca şi intre consangenii direcţi ai acestora, in urma săvarşirii Tainei Botezului şi/sau Tainei Cununiei”. Comunicarea se va axa pe rudenia din năşia de cununie din societatea tradiţională a Ţării Moldovei in sec. XVII – inc. sec. al XIX-lea, evidenţiindu-se termenii care delimitează acest tip de rudenie: naş/nănaş, naşă/nănaşă, năşie, fin, fină (cu derivatele lor). Naşii de cununie, ca şi finii, trebuie să fie ortodocşi, să-i poată supraveghea duhovniceşte pe fini, să fie buni creştini, să fie  evlavioşi, cu familie model in societate. Nu pot fi naşi de cununie cei necununaţi, cei divorţaţi, cei de altă religie, cei necredincioşi, cei desfranaţi. Motivele alegerii naşului şi acceptării acestui statut erau diferite. Astfel, domnul Ţării Moldovei Gaspar Graţiani (1619–1620) a fost naşul de cununie al lui Vasile Lupu. Un naş putea să aibă mai mulţi fini de cununie. Aşa se intamplă in cazul lui Nicolae Mavrocordat, care a cununat pe „cocoana Roxanda, sora mării sale doamnei”, după care a cununat-o pe Maria, fiica lui Antioh Cantemir. Uneori avea loc impletirea rolurilor de naş de cununie cu cea de naş de botez. La 20 martie 1677, Donosie, feciorul lui Dumitraşco Portărescu din Trebujeni, nepotul Irimiii medelnicerul, strănepotul Golăi logofătul, menţionează că naşul său de botez „fiindu-mi dumnealui Andrei parcălabul de Orhei mii părinte”. Deoarece „dumnealui m-au botezat şi m-au cununat şi multu folos am avut de dumealui” Donosie ii dăruieşte părţi de baştină şi cumpărături in moşia Trebujeni. Sintagma naş este prezentă in folclorul romanesc. Expresiile A fi naşul cuiva; A-şi găsi naşul; Naşa ştie, naşa să vie etc. demonstrează atat autoritatea naşului, modul de rezolvare a problemelor in situaţii conflictuale, cat şi aprecierea statutul naşului.