Analiza naturii și structurii concurenței pe piața creditelor din Republica Moldova
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
1049 76
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-07 15:56
SM ISO690:2012
BELOBROV, Angela. Analiza naturii și structurii concurenței pe piața creditelor din Republica Moldova. In: Creşterea economică în condiţiile globalizării: : modele de dezvoltare durabilă, 12-13 octombrie 2017, Chișinău. Chisinau, Moldova: Complexul Editorial INCE, 2017, Ediția 12, Vol.2, pp. 48-54. ISBN 978-9975-3171-2-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Creşterea economică în condiţiile globalizării
Ediția 12, Vol.2, 2017
Conferința "Creşterea economică în condiţiile globalizării"
Chișinău, Moldova, 12-13 octombrie 2017

Analiza naturii și structurii concurenței pe piața creditelor din Republica Moldova

JEL: D41

Pag. 48-54

Belobrov Angela
 
Academia de Studii Economice din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 17 noiembrie 2017


Rezumat

Concurența, mai mult decât alte modalități de organizare a activităților economice, oferă stimulente adecvate pentru ca furnizorii să satisfacă cererea consumatorilor pentru servicii accesibile și de înaltă calitate. Obiectivul studiului este de a caracteriza natura și structura concurenței pe piața creditelor din Republica Moldova cu aplicarea metodei indicilor statistici. Studiul realizat a evidențiat faptul că piața creditelor și segmentele acesteia sunt caracterizate de concentrare ridicată. Rezultatele obținute în baza aplicării indicelui Herfindahl-Hirschmann relevă că în Republica Moldova niciunul dintre segmentele pieței creditului nu este caracterizat de concurență perfectă și niciunul dintre segmentele pieței creditului nu corespunde criteriilor piețelor concurențiale, doar episodic pe unele unele segmente ale pieței creditului a fost înregistrată concentrare ce corespunde criteriilor piețelor concentrate, in timp ce pe marea majoritate a segementelor pieței creditului au fost înregistrate grade înalte de concentrare.Acest fapt ce indică asupra necesității ca sectorul bancar, în particulat, și cel financiar, în general, să fie obiectul unei permanente monitorizări din partea autorității de concurență.  

Competition, more so than other means of organizing economic activities, provides the proper incentives for suppliers to meet consumers’ demand for affordable, high quality services. The objective of this study is to characterize the nature and structure of competition within the credit market in the Republic of Moldova through application of Statistical Index Method. The study revealed that the credit market and its sub-markets are characterized by high degree of concentration. The Herfindahl-Hirschmann indexes show that no one of the credit market segments in the Republic of Moldova is characterized by perfect competition and no one of the credit market segments meet the criteria of the competitive markets, only episodically some of the sub-markets have been registered values which corresponds to the criteria of the concentrated markets, while on the majority of segments of the credit market were recorded high degrees of concentration. At the least this indicates a need for permanent monitoring by the competition authority of the banking sector, in particular, and the financial sector, in general.  

Cuvinte-cheie
concurenţă,

concurență efectivă, contestabilitate, Indicelui Herfindahl-Hirschmann