Spre o tipologie a filmului-portret
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
879 12
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-07 16:17
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
791.43-92 (22)
Divertisment. Jocuri. Sport (1700)
SM ISO690:2012
FOTESCU, Irina. Spre o tipologie a filmului-portret. In: Arta , 2015, nr. 2(AAV), pp. 112-116. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2015 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Spre o tipologie a filmului-portret
CZU: 791.43-92

Pag. 112-116

Fotescu Irina
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 13 iulie 2016


Rezumat

Spre o tipologie a filmului-portret Acest articol prezintă o primă încercare de elaborare a tipologiei filmului-portret. Am pornit de la unele abordări privind clasificarea filmului documentar. Teoreticianul rus Serghei Dobraşenko a elaborat un sistem bazat pe mai multe niveluri de clasificare. Avantajul acestei structuri este varietatea de filme documentare introduse. Autorul revine la problema instabilităţii genurilor, astfel fiecare film ar putea crea o nouă subcategorie în tipologia propusă. S. Dobraşenko aminteşte de filmul-portret ca de o subcategorie a filmului documentar. Astfel, filmul-portret este sesizat ca specie distinctivă ce poate fi analizată din perspectiva propriilor caracteristici definitorii. Odată cu dezvoltarea tehnologiilor informaţionale, filmul-portret cunoaşte o evoluţie semnificativă şi o diversitate de abordări. În etapa iniţială ne-am axat pe clasificarea tematică, acest criteriu fiind cel mai bine perceput de către spectator. Vorbind despre tematica filmului-portret, stabilim despre ce personalitate care a marcat viaţa politică, culturală sau ştiinţifică a societăţii a fost realizat filmul. Astfel, prima categorie o constituia filmele-portrete (dedicate personalităţilor din diverse domenii: istoric, politic, social, ştiinţific, cultural-artistic). Cea de-a doua categorie de filme-portrete sunt cele problematice. Prin intermediul portretului, autorii filmului abordează anumite teme de importanţă socială, morală, estetică, ecologică. A treia categorie sunt filmele-portrete istorico-biografice, dedicate personalităţilor notorii care nu mai sunt în viaţă.

Towards a portrait film typology This article is a first attempt to describe the Portrait Film typology. The author starts with some approaches of documentary film classification. Sergey Dobrashenko, a Russian theoretician, elaborated a system based on multilevel classification. The advantage of this structure is the variety of introduced documentary films. In addition, the author returns to the question of gender instability, in such a way, every movie would create a new subcategory in the proposed typology. An important fact is that Dobrashenko classifies the portrait film as a subcategory of documentary film. Thus, the portrait film is perceived as a distinctive type, which can be analysed from the perspective of its own defining characteristics. With the evolution of informational technologies, portrait film is experiencing a significant development and a diversity of approaches. In the initial stage, we focused on the thematic classification, this criterion is best perceived by the spectator. Speaking about the themes of portrait films, we trace the personality about whom the film was made, who have marked the political, cultural or scientific life of the society. So, the first category are the portrait films dedicated to personalities from different domains: historic, political, social, scientific, cultural-artistic. The second category of portrait films are the problematic ones. By means of the portrait, the film authors tackle certain themes of social, moral, aesthetic and ecological importance. Historical and biographical portrait films form the third category and are dedicated to renowned personalities who are no longer alive.

Cuvinte-cheie
film documentar, film-portret, film istorico-biografic, portret, gen, tipologie, specie, tematică, limbaj cinematografic