Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1327 48 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-26 15:29 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
791.43 (190) |
Divertisment. Jocuri. Sport (1700) |
SM ISO690:2012 OLĂRESCU, Dumitru. Specificul unor modalităţi de expresie cinematografică în filmul despre artă: unghiulaţia, cadrajul, iluminatul. In: Arta , 2015, nr. 2(AAV), pp. 56-65. ISSN 2345-1181. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 2(AAV) / 2015 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
CZU: 791.43 | ||||||
Pag. 56-65 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Specificul unor modalităţi de expresie cinematografică în filmul despre artă: unghiulaţia, cadrajul, iluminatul Evoluţia filmului de artă, o categorie deosebită în contextul filmului de nonficţiune, este condiţionată de utilizarea diverselor tehnici şi modalităţi de expresie împrumutate sau adoptate din arsenalul limbajului cinematografic deja afirmat. Spre exemplu, într-un film de artă, creat pe baza operelor plastice, cineaştii cu scopul obţinerii unei noi opere – a celei cinematografice, utilizează aceleaşi procedee ale limbajului cinematografic, cum ar fi unghiulaţia, cadrajul, iluminatul şi altele, dar adoptându-le conform cerinţelor subiectului (pictură, gravură, sculptură etc.), modelându-le la condiţiile estetice şi dramaturgice ale viitorului film. În naraţiunea unui film de artă de o semnificaţie psihologică se pot bucura unghiurile de filmare. Unghiurile (plonjeu, contraplonjeu, travling vertical, cadraj înclinat etc.) exprimă puncte de vedere subiective, diverse atitudini ale cineastului faţă de realitate. Cadrajul constituie selectarea şi organizarea conţinutului cadrului din perspectiva dramaturgiei filmului. Iluminatul creativ s-a afirmat drept un factor decisiv în compunerea expresivităţii şi a plasticii imaginii. Iluminatul artificial şi cel natural se impun la crearea unor efecte dramatice, a impresiei de profunzime şi a atmosferei emoţionale a filmului. Ideile teoretice vor fi argumentate cu opere din filmografia autohtonă şi cea europeană. |
||||||
Cuvinte-cheie expresie cinematografică, interpretare, film de artă, film de nonficţiune, unghiulaţie, cadraj, iluminatul |
||||||
|