Aspecte metodologice ale dezvoltării capacităţilor coordinative în jocul de rugbi
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1051 38
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-15 18:58
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
796.333.012.2 (2)
Divertisment. Jocuri. Sport (1700)
SM ISO690:2012
BRAGARENCO, Nicolae. Aspecte metodologice ale dezvoltării capacităţilor coordinative în jocul de rugbi. In: Ştiinţa Culturii Fizice, 2015, nr. 22(2), pp. 14-20. ISSN 1857-4114.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Ştiinţa Culturii Fizice
Numărul 22(2) / 2015 / ISSN 1857-4114 /ISSNe 2537-6438

Aspecte metodologice ale dezvoltării capacităţilor coordinative în jocul de rugbi
CZU: 796.333.012.2

Pag. 14-20

Bragarenco Nicolae
 
Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 16 decembrie 2015


Rezumat

În acest articol este prezentată analiza şi sinteza literaturii de specialitate privind tratarea teoretico – metodologică a capacităţilor coordinative. Au fost studiate peste 20 lucrări ale autorilor din ţară şi de peste hotare care au cercetat problema dezvoltării capacităţilor coordinative. Din ceea ce prezintă literatura de specialitate, rezultă că, de fapt, capacităţile coordinative presupun capacitatea individului de a însuşi şi efectua acţiuni motrice complexe (cu grad sporit de dificultate), dirijându-şi precis şi economic mişcările în timp şi spaţiu, cu viteză şi forţă necesară, în concordanţă cu situaţiile care apar pe parcursul efectuării acţiunilor. Totodată, capacităţile coordinative reprezintă iniţierea şi perfecţionarea efectivă a deprinderilor motrice, dar şi premisa de atingere a rezultatelor de performanţă în sport, precum că ele nu se evidenţiază separat, ci întotdeauna combinându-se într-un sistem adecvat scopului şi particularităţilor fiziologice ale individului. Pentru jocul de rugbi cele mai pronunţate capacităţi coordinative sunt: diferenţierea chinestetică, simţul echilibrului, orientarea spaţio-temporală, precum şi alte capacităţi coordinative, care au şi ele un rol, în funcţie de situaţiile de joc. Metodologia perfecţionării capacităţilor coordinative, în exersarea acestora necesită respectarea unor reguli(cerinţe) şi factori care vor condiţiona dezvoltarea lor. În concluzie constatăm că pentru îmbunătăţirea acestei calităţi motrice se poate lucra cu sportivii de diferite vârste şi niveluri de instruire la etapa de pregătire a antrenamentului sportiv.

This article presents the analysis and synthesis of the literature on the treatment of theoretical - methodological coordination abilities. There were studied over 20 works by local and abroad authors that have studied this issue. Studying specialty literature, results that actually coordination abilities, suppose individual's ability to acquire and perform complex motor actions (with high degree of difficulty), conducting exact and economical movements in time and space, speed and power required in according to the situations that arise when carrying out actions. However, coordination abilities is the initiation and improvement of effective motor skills, but also the premise of achieving performance results in sport and that they are not distinguishable, but always combining in an appropriate purpose and physiological particularities of the individual. Most pronounced coordinative abilities for rugby game are kinesthetic differentiations, sense of balance, space and time orientation and other coordinative abilities that have a role, depending on the game situation. Improving coordination abilities methodology in their practice requires compliance rules (requirements), and the factors that will condition their development. In conclusion we find that to improve the motor skills there is possibil to work with athletes of different ages and different levels of training in preparation sports training.

Cuvinte-cheie
dezvoltare, capacităţi coordinative,

rugbi.