Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
812 7 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-01-19 19:52 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
821.111.09 (36) |
Literatură engleză (116) |
SM ISO690:2012 CRECICOVSCHI, Ecaterina. Modele narative în povestirea conradiană. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice), 2013, nr. 10(70), pp. 9-16. ISSN 1811-2668. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice) | ||||||
Numărul 10(70) / 2013 / ISSN 1811-2668 /ISSNe 2345-1009 | ||||||
|
||||||
CZU: 821.111.09 | ||||||
Pag. 9-16 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În proza scurtă a lui J.Conrad pot fi distinse o serie de modele narative, la care autorul recurge pentru a dezbate convingerile
sale neoromantice. Respectiv, articolul scoate în evidenţă trei dintre acestea, care au o răspândire largă în povestirea
conradiană. Primul model atestă preferinţa autorului pentru povestirea înrămată, E.Said argumentând că textele lui Conrad reprezintă, în cele mai multe cazuri, povestirea sub forma unui schimb de impresii, expozeul istoric, legenda împărtăşită reciproc, retrospecţia meditativă, implicând astfel prezenţa unui vorbitor, a unui ascultător şi a unei ocazii specifice pe măsură. Al doilea model se axează pe funcţia naratorului conradian şi pe procesul de narare propriu-zis, M.Greaney afirmând că într-un număr considerabil de povestiri conradiene apare un narator (de obicei, anonim), care
expune şi încadrează reprezentaţia orală a povestitorului, în timp ce însuşi procesul de relatare a povestirii este prezentat ca un dialog între egali ce depăşeşte toate frontierele culturale. Al treilea model evidenţiază conţinutul ironic al povestirilor
conradiene prin intermediul a opt strategii narative: 1) ambiguizarea conotaţiilor tradiţionale; 2) impresionismul ca
secularizare a miticului; 3) provocarea confuziei „prin introspecţie narcisistă”; 4) „echilibrul” dintre cadrul diegetic şi punctul de vedere restrictiv; 5) naratorul ca subiect de investigare; 6) finalul deschis; 7) progresia efectului; 8) strategii
microstructurale / stilistice. |
||||||
Cuvinte-cheie povestire, model narativ, neoromantism, narator, relatare, povestire înrămată, final deschis, strategii microstructurale / stilistice., ironie |
||||||
|