Political identity, citizenship, and the new educational trends: some critical notes
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1191 3
Ultima descărcare din IBN:
2021-04-02 12:03
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
32.001 (22)
Politică (2934)
SM ISO690:2012
GUTOROV, Vladimir. Political identity, citizenship, and the new educational trends: some critical notes. In: Relaţii internaţionale. Plus, 2014, nr. 3, pp. 23-31. ISSN 1857-4440.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Relaţii internaţionale. Plus
Numărul 3 / 2014 / ISSN 1857-4440 /ISSNe 2587-3393

Political identity, citizenship, and the new educational trends: some critical notes
CZU: 32.001

Pag. 23-31

Gutorov Vladimir
 
St Petersburg University
 
 
Disponibil în IBN: 9 februarie 2015


Rezumat

The article seeks to elucidate some controversial problems of the formation of both civic and national self-consciousness within the framework of the analysis of the politics of identity and citizenship which has assumed increasing importance in Western and Eastern European countries. Citizenship is considered as a dynamic construct that should be viewed as a process through which specific rights and obligations are exercised. The central task, therefore, is to analyze the evolution of various conceptions of citizenship in the light of historical experience, continuity and change as like as the process of transformation of the model of political education emerging within the framework of the liberal political culture of the 19th century and continuing to exert a great impact on the development of political discourse in the modern world. The final aim of the article is to prove the idea that a new conception of citizenship and political education could, in conditions of a deepening crisis, become the most important link binding civil society and the new content of the political making its way through corporative interests.

Scopul urmărit de autor constă în găsirea răspunsului la unele chestiuni legate de formarea/educarea conştiinţei naţionale şi civice, în cadru analizei politicii a identităţii şi cetăţeniei, care dobândesc o semnificaţie tot mai mare în Europa Occidentală şi de Est. Cetăţenia este abordată în calitate de structură dinamică, care trebuie privită ca procesul prin care sunt realizate drepturile şi obligaţiunile specifice. Rezultă că sarcina principală a analizei evoluţiei diferitor concept ale cetăţeniei în lumina experienţei istorice, a continuităţii şi schimbării, adică a transformării modelului învăţământului politic, apărut în limitele culturii politice a secolului al XIX-lea care continuă să influenţeze asupra dezvoltării discursului politic în lumea contemporană. Scopul final al articolului este argumentarea ideii, conform căreia noua concepţie a cetăţeniei şi a învăţământului politic ar putea în condiţiile aprofundării crizei să devină un inel de legătură între societatea civilă şi noul conţinut al politicului, care îşi caută locul în interesele corporative.

Cuvinte-cheie
political education, civil rights, National identity, political culture,

political ideologies.