Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1078 6 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-04-08 17:44 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
791.44.071.1(478)(092) (10) |
Divertisment. Jocuri. Sport (1700) |
SM ISO690:2012 PLAMADEALA, Ana-Maria. Scriitorul Nicolae Esinencu la răscrucea neoromantismului şi postmodernismului (reevaluări cinematografice). In: Arta , 2013, nr. 2(AAV), pp. 79-86. ISSN 2345-1181. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 2(AAV) / 2013 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
CZU: 791.44.071.1(478)(092) | ||||||
Pag. 79-86 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Autorul supune unui sondaj psihanalitic personalitatea scriitorului Nicolae Esinencu atât în valenţele socio-culturale generale, cât şi în cele distinct cinematografice. Actualitatea şi importanţa teoretică a demersului este susţinută de conştientizarea faptului: mesajele operelor esinesciene, precum şi inovaţiile genuistice şi stilistice ale scriitorului, au avut
cel mai decisiv impact asupra evoluţiei ultimei etape a filmului autohton.
Urmând paradigmele moderne ale psihobiografiilor, autorul surprinde în teribilismul afişat al lui Nicolae Esinencurefulările unui romantic întârziat. Geneza ideatico-estetică a poeticii „copilului teribil” se dovedeşte a avea filiaţii germinative deopotrivă în emanciparea mito-folclorică a lui Ion Creangă şi în nihilismul ionescian de factură absurdistă, discursul scriitorului consolidându-se prin juxtapunerea virtuţilor neoromantice cu desacralizările postmoderniste.
Viziunea nativ cinematografică a lui Nicolae Esinencu este demonstrată prin asimilarea a însuşi principiului contrapunctic al montajului şi operarea ingenioasă cu categoriile spaţiului şi timpului cinematografic.
Dialogul fructuos dintre două arte se soldează prin realizarea filmelor de referinţă – tragicomedia Tunul de lemn, elegia Tălpile verzi, drama Vâltoarea, impresionante prin forţa mesajelor şi reabilitarea genurilor şi stilurilor interzise de cenzura comunistă. Ecranizările operelor scriitorului, prin metasimbolurile de o deosebită rezonanţă etnică, dar şi universală, trasează orizonturi deschise sintezelor moderne dintre ancestral şi postmodernist. |
||||||
Cuvinte-cheie romantic întârziat, desacralizări post-moderniste, abandon insular, dezmoştenire spirituală, arta paradoxurilor, răsturnarea sensurilor, reabilitare a genurilor, sondaj psihanalitic, transsimbolizare cinematografică. |
||||||
|