Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
956 13 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-01-25 15:22 |
SM ISO690:2012 GHILAŞ, Victor. Arta instrumentală de grup în muzicografia cantemiriană. In: Anuar ştiinţific: muzică, teatru, arte plastice, 2012, nr. 4(17), pp. 253-259. ISSN 1857-2251. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Anuar ştiinţific: muzică, teatru, arte plastice | ||||||
Numărul 4(17) / 2012 / ISSN 1857-2251 | ||||||
|
||||||
Pag. 253-259 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Studiul de faţă îşi propune ca obiectiv clarificarea unor aspecte puţin studiate în literatura de specialitate. Muzica militară a timpului a constituit una din preocupările importante ale savantului Dimitrie Cantemir. Ca parte a armatei otomane, aceasta are o istorie bogată, stabilindu-se în viaţa militară încă din perioada de înflorire a civilizaţiei medievale musulmane. Începând cu a doua jumătate a secolului al XVI-lea, muzica orientală începe să se stabilească rapid în cultura şi practica artistică a Principatelor Române, aşa cum influenţa turcă (politică,
economică, militară), creşte în întreaga societate. Judecând din informaţiile furnizate de către D. Cantemir în lucrarea "Descrierea Moldovei", se poate deduce că mediul urban (în primul rând, curtea domnească şi cercurile protipendadei locale) a fost locul principal de exprimare pentru arta musulmană. Această expansiune se produce prin intermediul aşa-numitei ”Musica turcica” (conform lui D. Cantemir), şi anume participarea nemijlocită a muzicii militare turceşti, numită tabulhanea sau mehterhanea. Potrivit observaţiilor cantemiriene, mediul de manifestare a muzicii militare a fost unul destul de variat cu prezenţa în timpul antrenamentelor militare, pe câmpul de luptă, la inaugurarea pe tron a domnitorilor, la căftănirea acestora şi a marilor boieri, la evenimente oficiale, la ceremoniile importante ale curţii, la sărbători, la adunările divanului, în timpul vizitelor şi soliilor, la primirea marilor demnitari ai Înaltei Porţi, la reconfirmarea la tron. Toate acestea indică importanţa muzicii
militare în viaţa socială, politică şi culturală a Imperiului Otoman, Moldova şi a Munteniei. Din acest punct de vedere, lucrările lui D. Cantemir sunt o sursă valoroasă de documentare la această temă. |
||||||
Cuvinte-cheie Dimitrie Cantemir, fanfara militară, mehter, mehterhanea, Imperiul Otoman |
||||||
|