Despre trecutul ca poveste: urme, mistificări și rescrieri în literatură
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
34 0
SM ISO690:2012
GRATI, Aliona. Despre trecutul ca poveste: urme, mistificări și rescrieri în literatură. In: Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine, Ed. 8, 8-9 februarie 2024, Chişinău. Iași – Chișinău-Lviv: 2024, Ediția 9, pp. 184-185. ISSN 2558 – 894X.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine
Ediția 9, 2024
Conferința "Yesterday’s cultural heritage – contribution to the development of tomorrow’s sustainable society"
8, Chişinău, Moldova, 8-9 februarie 2024

Despre trecutul ca poveste: urme, mistificări și rescrieri în literatură

On the past as a story: traces, mystifications and rewritings in literature


Pag. 184-185

Grati Aliona
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 10 mai 2024


Rezumat

În comunicarea noastră vom vorbi despre ultima lucrare a cercetătoarei Catrinel Popa „Trecutul ca poveste. Urme, mistificări și rescrieri în literatură”, care abordează metodele de valorificare a memoriei literare (cu diferite grade de raportare la trecut, în sensul lui Pierre Nora) ca memorie culturală și patrimoniu spiritual al unui popor. Faptul de „a privi în urmă” rămâne una dintre tendințele definitorii ale prozei românești, în special a romanelor cu pretext istoric, apărute după declicul democratic din ultimul deceniu al secolului trecut, dar și după 2000, odată cu generația de scriitori postmoderniști. Se știe, trecutul devine poveste pe măsură ce ne îndepărtăm de el. Nevoia mecanismelor de (auto)iluzionare la nivel individual și colectiv explică succesul romanelor care amestecă relatarea factuală cu invenția, verosimilul cu miraculosul chiar și atunci când fac referință la un context istoric concret, de dată recentă, cum a fost perioada comunismului. Acestea concurează și moderează pretențiile istoricilor de a-și clama monopolul asupra trecutului „așa cum a fost”. În mod cert, ficțiunea de inspirație istorică surprinde „hărțile invizibile ale imaginarului unei colectivități” (D. Mironescu), fiind pasibilă pentru cercetările științelor pozitive. Zonele „de umbră” ale ficțiunii literare pot descifra semnificații nebănuite și edificatoare pentru mentalitatea unei epoci. În felul acesta, literatura contribuie astăzi, în general, la cunoaștere și la completarea patrimoniului imaterial.