Rolul managerilor școlari în adaptarea cadrelor didactice debutante
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
47 2
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-26 14:28
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.091 (508)
Organizarea instruirii (561)
SM ISO690:2012
GORAȘ, Mariana. Rolul managerilor școlari în adaptarea cadrelor didactice debutante. In: Vector European, 2024, nr. 1, pp. 192-202. ISSN 2345-1106. DOI: https://doi.org/10.52507/2345-1106.2024-1.36
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Vector European
Numărul 1 / 2024 / ISSN 2345-1106 /ISSNe 2587-358X

Rolul managerilor școlari în adaptarea cadrelor didactice debutante

The role of school managers in adaptation beginner teachers

DOI:https://doi.org/10.52507/2345-1106.2024-1.36
CZU: 37.091

Pag. 192-202

Goraș Mariana
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 7 mai 2024


Rezumat

În acest articol analizăm unele idei referitoare la rolul managerilor școlari în procesul de adaptare a cadrelor didactice debutante pentru eficientizarea integrării în mediul școlar și asigurarea procesului educațional de calitate. Odată cu evoluția sistemului educațional și în contextul dezvoltării acestuia în corespundere cu prioritățile strategice a statului din Republica Moldova, sporește necesitatea de înregistrare a progreselor în context formativ în toate aspectele educației. Dezideratul de asigurare a calității educației se realizează prin obținerea succeselor la diverse capitole: modernizarea instituțiilor de învățământ, asigurarea cu cadre didactice profesioniste, adaptarea și integrarea debutanților în activitatea profesională, îmbunătățirea nivelului de competență al cadrelor didactice, implicarea în proiecte și colaborarea în cadrul parteneriatelor educaționale, etc. Toate acestea se încadrează în gestionarea și soluționarea problemelor în cadrul managementului școlar, dar și în problematica generală a educației care actualmente, influențează modalitatea de adaptare profesională a cadrelor didactice debutante. Susținem ideea că, în special la debutul carierei nu numai instituțiile statului trebuie să susțină cadrele didactice, dar și întreaga societate, să fie preocupată de crearea condițiilor optime pentru optimizarea procesului de adaptare a cadrelor didactice debutante, asistența și organizarea mentoratului în vederea asigurării contextului funcțional pentru dezvoltarea personală și profesională a cadrelor didactice.

In this article, we analyze some ideas related to the role of school managers in the process of adaptation of beginning teachers for the efficiency of integration in the school environment and the assurance of the quality educational process. Along with the evolution of the educational system and in the context of its development in accordance with the strategic priorities of the state of the Republic of Moldova, the need to record progress in a formative context increases in all aspects of education. The aim of ensuring the quality of education is achieved by achieving success in various areas: the modernization of educational institutions, the provision of professional teaching staff, the adaptation and integration of beginners in the professional activity, the improvement of the level of competence of teaching staff, involvement in projects and collaboration within partnerships educational, etc. All of this falls within the management and solution of problems within school management, but also in the general issue of education, which currently influences the way of professional adaptation of beginning teaching staff. We support the idea that, especially at the beginning of their career, not only state institutions must support teachers, but also the whole society, to be concerned with creating the optimal conditions for optimizing the adaptation process of beginning teachers, assisting and organizing mentoring in order to ensure the functional context for the personal and professional development of teachers.

Cuvinte-cheie
cadre didactice debutante, manageri şcolari, adaptare profesională, dezvoltare profesională, formare profesională, integrare profesională,

beginning teaching staff, school managers, professional adaptation, Professional development, professional training, professional integration