Educația cerințelor speciale și educația incluzivă, o preocupare majoră a României. Noi politici și practici educaționale și sociale special
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
96 2
Ultima descărcare din IBN:
2024-06-04 19:31
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
376.1.01(498) (1)
Educația, instruirea unor categorii speciale de persoane. Învățământ special (658)
SM ISO690:2012
STROESCU, Daniela-Iulia. Educația cerințelor speciale și educația incluzivă, o preocupare majoră a României. Noi politici și practici educaționale și sociale special . In: Cercetarea pedagogică: exigențe contemporane și perspective de dezvoltare, 3-4 noiembrie 2023, Chişinău. Chişinău: CEP UPS „I.Creangă”, 2023, Ediția 1-a, pp. 464-470. ISBN 978-9975-46-867-1 (PDF). DOI: https://doi.org/10.46727/c.03-04-11-2023.p463-469
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Cercetarea pedagogică: exigențe contemporane și perspective de dezvoltare
Ediția 1-a, 2023
Conferința "Cercetarea pedagogică: exigențe contemporane și perspective de dezvoltare"
Chişinău, Moldova, 3-4 noiembrie 2023

Educația cerințelor speciale și educația incluzivă, o preocupare majoră a României. Noi politici și practici educaționale și sociale special

Requirements education and inclusive education, a major concern of Romania. New educational and social policies and practices

DOI:https://doi.org/10.46727/c.03-04-11-2023.p463-469
CZU: 376.1.01(498)

Pag. 464-470

Stroescu Daniela-Iulia
 
Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului (D.G.A.S.P.C.) Constanta
 
 
Disponibil în IBN: 22 aprilie 2024


Rezumat

The article presents important aspects regarding new policies and educational practices for special needs education and inclusive education, which are major concerns in Romania for mainstream inclusion in schools. It also discusses the perception of parents regarding the current and future state of inclusion for children with disabilities/special educational needs (CES). The content of the article includes significant changes made to legislation in 2023 regarding social and educational inclusion of children/youth with disabilities/CES. It also presents the results of a public opinion survey conducted at the beginning of the new pre-university school year, aiming to assess the general perception of parents/guardians regarding inclusive schooling and to raise awareness about segregation and the necessity of inclusion. The surveyed individuals were informed about recent changes in pre-university education legislation, focusing on the benefits of inclusion and the future prospects of integrated education. The survey successfully achieved. Our hypothesis, which assumed a high number of respondents, was confirmed, and the surveyed individuals showed complete openness towards the topic.

Cuvinte-cheie
inclusion, inclusive education, integration, equity, diversity, segregation