Tutorialul video – un nou format de prezentare a materialelor televizate
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
109 2
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-15 23:12
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
654.17:004.41:37.01 (1)
Telecomunicații și telecomandă (organizare, funcționare) (127)
Programe. Software (302)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (4064)
SM ISO690:2012
VÎRLAN, Andrei. Tutorialul video – un nou format de prezentare a materialelor televizate. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 27, 15 februarie - 15 martie 2023, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2023, Ediția 27, Vol.2, pp. 189-191. ISBN 978-9975-62-547-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești
Ediția 27, Vol.2, 2023
Sesiunea "Sesiunea naţională cu participare internațională de comunicări ştiinţifice studenţeşti"
27, Chișinău, Moldova, 15 februarie - 15 martie 2023

Tutorialul video – un nou format de prezentare a materialelor televizate

CZU: 654.17:004.41:37.01

Pag. 189-191

Vîrlan Andrei
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 27 februarie 2024


Rezumat

Tutorialul video a apărut ca un nou format de prezentare a materialelor televizate, transformând modul în care învățăm și consumăm conținut educațional. Este un tip de videoclip cu instrucțiuni care oferă îndrumări pas cu pas despre cum să efectuați o anumită sarcină sau să învățați o nouă abilitate. De obicei, tutorialele video sunt create de experți sau instructori în materie, care folosesc software de înregistrare a ecranului și un microfon pentru a se înregistra demonstrând și explicând sarcina sau abilitățile. Tot de ce este nevoie, este de un plan de acțiuni care urmează să îl întreprindeți. Avantajele tutorialelor video față de alte forme de instruire includ capacitatea de a vedea sarcina efectuată în timp real, capacitatea de a întrerupe, derula înapoi și relua după cum este necesar și abilitatea de a urmări împreună cu instructorul în propriul ritm. În plus, tutorialele video pot fi mai captivante și mai distractive decât tutorialele scrise sau manualele, deoarece includ adesea ajutoare vizuale și animații pentru a ajuta la ilustrarea conceptelor-cheie. Una dintre cele mai notabile lucrări științifice pe această temă este cartea lui Neil Postman – Amusing Ourselves to Death. În ea, Postman susține că „mediul televiziunii acordă prioritate divertismentului în detrimentul educației, ceea ce duce la o lipsă de gândire critică și o devalorizare a cunoștințelor”[1]. Cu toate acestea, odată cu dezvoltarea tutorialelor video, există o oportunitate de a revendica potențialul educațional al televiziunii, prezentând materialul într-o manieră antrenantă și informativă. Lucrarea The Theory of Signs and the Role of the Reader relevă beneficiile tehnologiei, în accepțiunea lui Umberto Eco și că el a avertizat și împotriva pericolelor învățării pasive și a potențialului tehnologiei de a copleși cursantul. Prin urmare, autorul notează că „necesitatea ca tutorialele video să fie bine concepute, interactive și ușor de utilizat, pentru a maximiza valoarea lor educațională” [2]. Iată de ce, este important de a face formatul acestora cât mai captivant și pe înțelesul tuturor. Trebuie să evităm termenii prea științifici sau să le explicăm, totodată, prin aceasta dezvoltând publicul și îl educăm. În comunitatea științifică, mai multe studii au examinat eficiența tutorialelor video în comparație cu instruirea tradițională la clasă. Autoarea Adela Negură în lucrarea Elaborarea unui tutorial video didactic – structură, etape, mijloace, scrie că „tutorialele video în sistemul de formare de astăzi joacă un rol imens, care nu poate fi subestimat. Dar, să nu uităm că numai videoclipul cu sunet oferă un efect uimitor în procesul de învățare, pentru că numai atunci creierul este foarte aproape de mediul natural de percepție, și numai din această cauză lecțiile video și cursurile video sunt atât de populare și solicitate” [3]. În aceste condiții, trebuie să remarcăm faptul că anume metoda de asimilare a informațiilor prin intermediul elementelor audiovizuale, însoțite de explicații grafice devine imperativul generației de azi. Celie O’Neil-Hart scrie în articolul său De ce ar trebui să te apuci de conținutul instructiv în 2018 că „videoclipurile didactice domină din ce în ce mai mult atenția utilizatorilor pe platformele video online. De exemplu, 86% dintre utilizatorii YouTube raportează că folosesc platforma adesea pentru a învăța lucruri noi, iar 70% dintre utilizatori raportează utilizarea videoclipurilor pentru a rezolva probleme legate de muncă, școală sau hobby-uri” [4]. În timp ce tutorialele video pot fi o modalitate foarte eficientă de a învăța noi abilități sau concepte, există câteva potențiale dezavantaje de luat în considerare:  Interacțiune limitată: tutorialele video sunt, în general, o formă de comunicare unidirecțională, ceea ce înseamnă că spectatorii nu pot pune întrebări sau nu pot primi feedback personalizat de la instructor. Această lipsă de interacțiune poate face mai dificilă înțelegerea și aplicarea completă a informațiilor prezentate.  Consumatoare de timp: tutorialele video pot fi destul de lungi și poate fi dificil să găsești informații specifice în videoclip. În plus, spectatorii ar putea avea nevoie să vizioneze întregul videoclip pentru a înțelege pe deplin materialul, ceea ce poate consuma mult timp.  Distragerea atenției: vizionarea unui tutorial video poate distrage atenția, mai ales dacă videoclipul include muzică de fundal sau alte elemente neesențiale. În plus, este mai probabil ca spectatorii să-și piardă concentrarea în timp ce vizionează un videoclip decât ar fi în timp ce citesc un tutorial bazat pe text.  Accesibilitate limitată: unii spectatori pot avea dificultăți în accesarea tutorialelor video din cauza vitezei reduse a internetului, a problemelor tehnice sau a dizabilităților care fac dificilă vizionarea sau auzirea conținutului video.  Bariere lingvistice: tutorialele video pot fi prezentate într-o limbă pe care spectatorii nu o înțeleg, ceea ce poate face dificilă urmărirea și înțelegerea completă a materialului prezentat. În general, tutorialele video pot fi un instrument foarte util pentru a învăța noi abilități și concepte, dar este posibil să nu fie cea mai bună opțiune pentru toată lumea sau pentru fiecare situație de învățare. Tutorialele video au avut deja un impact semnificativ asupra modului în care consumăm și ne angajăm cu conținutul educațional. Pe măsură ce tehnologia continuă să evolueze și sunt dezvoltate abordări mai inovatoare pentru proiectarea tutorialelor video, este probabil ca rolul tutorialului video în educație să continue doar să crească. Prin combinarea celor mai bune din predarea tradițională la clasă cu flexibilitatea și accesibilitatea tehnologiei, tutorialele video au potențialul de a transforma modul în care învățăm și de a promova o mai mare incluziune și accesibilitate în educație. Unii cercetători au examinat potențialul tutorialelor video pentru a ajunge la un public mai larg și pentru a promova incluziunea în educație. Un studiu publicat în „Journal of Interactive Media in Education” a constatat că „tutorialele video pot fi deosebit de eficiente pentru cursanții care învață vizual sau auditiv, au dizabilități de învățare sau au acces limitat la resursele educaționale tradiționale” [5]. În concluzie, putem susține cu certitudine că tutorialul video a apărut ca un instrument puternic de prezentare a conținutului educațional, dar trebuie conceput cu atenție la punctele sale forte și limitările. Încorporând elemente interactive și încurajând implicarea activă, tutorialele video au potențialul de a revoluționa modul în care învățăm și consumăm conținut educațional.