Bullyng-ul în mediul copiilor din comunitatea LGBT+
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
117 2
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-10 15:30
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
343.435:316.485:37-055.3(478) (1)
Infracțiuni împortiva libertăților fundamentale, împotriva drepturilor omului (209)
Procese sociale. Dinamică socială (581)
Educație (14334)
SM ISO690:2012
CEPOI, Valeria. Bullyng-ul în mediul copiilor din comunitatea LGBT+. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 27, 15 februarie - 15 martie 2023, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2023, Ediția 27, Vol.2, pp. 121-122. ISBN 978-9975-62-547-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești
Ediția 27, Vol.2, 2023
Sesiunea "Sesiunea naţională cu participare internațională de comunicări ştiinţifice studenţeşti"
27, Chișinău, Moldova, 15 februarie - 15 martie 2023

Bullyng-ul în mediul copiilor din comunitatea LGBT+

CZU: 343.435:316.485:37-055.3(478)

Pag. 121-122

Cepoi Valeria
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 27 februarie 2024


Rezumat

Minorii din comunitatea LGBT+, de multe ori, constituie o cauză a agresiunii în școală, a respingerii din partea familiei, stigmatizării și excluderii din cadrul societății. Este important să discutăm despre problemele cu care se confruntă minorii LGBT+ și despre răspunsul pe care îl dă sistemul de protecție din Republica Moldova la aceste probleme. Bullyng-ul este o formă de agresivitate care se manifestă în mod intenționat, repetat și prin dezechilibru de putere în relațiile dintre copii, elevi sau studenți și care se referă la acele comportamente prin care un copil, un elev, un student ori un grup rănește, dăunează, provoacă suferință, neputință sau aduce prejudicii demnității umane. Acest tip de agresivitate se desfășoară, în principal, în instituțiile de învățământ și în spațiile destinate educației și formării profesionale. La secțiunea noțiuni cu o importanță deosebită am introdus și termenul de minor sau copil ca fiind” „persoana care nu a împlinit vârsta de 18 ani” și termenul de LGBT+ ca o prescurtare pentru o comunitate de oameni care se identifică cu orientări sexuale sau identități de gen diferite de cele normative sau predominante în societatea lor. Tema pe care am prezentat-o este actuală în Republica Moldova. De exemplu, în primăvara anului 2022 o adolescentă transgender s-a sinucis. Potrivit mamei acesteia, fata a fost bătută de colegi și alungată din două școli, pentru că insista asupra identității sale de gen. Moartea elevei a zguduit comunitatea LGBT și a cauzat un protest în fața Ministerului Educației și Cercetării împotriva discriminării în școli a persoanelor transgender. Minorii LGBT+ sunt deosebit de invizibili în societatea moldovenească – care poate fi deja caracterizată printr-un grad ridicat de stigmatizare și ură față de aceste persoane. Un studiu din februarie 2022 efectuat de compania Magenta Consulting pentru Terre des Hommes Moldova, care a fost îndreptat spre determinarea problemelor cu care se confruntă adolescenții LGBT+ din Republica Moldova și a răspunsului pe care îl dă sistemul de protecție din Republica Moldova la aceste probleme, denotă că majoritatea adolescenților intervievați au dezvăluit situații existente în familie, la școală și în spațiul public care implică diferite forme de agresiune. În cazul existenței unor astfel de probleme grave în societatea noastră, este necesar ca autoritățile publice ale Republicii Moldova să pună în practică măsuri de prevenire și combatere a fenomenului de bullyng. Autoritățile au întreprins unele măsuri, dar se pare că nu suficiente. Pe 16 septembrie 2022, în art.3 Codul educației a fost introdusă noțiunea de bullying. După intrarea în vigoare a modificărilor, Metodologia cu privire la prevenirea și combaterea bullying-ului a fost aprobată prin Ordinul ministrului Educației și Cercetării nr. 1024/2022 și a fost publicată în Monitorul Oficial, nr. 349-361 din 11.11.2022. De asemenea, autoritățile publice iau măsuri pentru a include în curricula școlară a disciplinei „Educația sexuală și de gen”, pentru a ajuta la promovarea înțelegerii și toleranței față de persoanele LGBT. În același context, Centrul de informații GENDERDOC-M a susținut organizarea de evenimente de conștientizare și campanii de sensibilizare cu privire la problemele de bullying împotriva adolescenților LGBT. De exemplu, campania „Copiii LGBT în Școala Ta”. În prezent, noțiunea de „bullying” este oarecum reglementată legal, pentru că completarea Codului educației permite, cel puțin, să operăm oficial cu acest termen. În același timp, modificările respective sunt un răspuns la nevoile copiilor și adolescenților de a se simți protejați și în siguranță în mediul de învățare. Este important să se continue eforturile de educare a publicului cu privire la problema dată și să adopte măsuri concrete pentru a proteja drepturile adolescenților LGBT și a preveni bullying-ul în rândul lor. Trebuie să înțelegem că toți copii și adolescenții merită să se simtă în siguranță și acceptați la școală și în comunitatea lor.