Articolul precedent |
Articolul urmator |
86 1 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-02-05 11:06 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
615.15+616.89-008.441.3:613.83 (1) |
Farmacia în general şi profesia de farmacist (184) |
Psihiatrie. Psihiatrie patologică. Psihopathologie. Frenopatii. Psihoze. Anomalii mintale. Stări morbide mintale. Tulburări de comportament şi emoţionale (290) |
Sănătatea şi igiena sistemului nervos. Sănătate şi etică (128) |
SM ISO690:2012 CHEPTANARI-BIRTA, Nicoleta. Riscuri informaționale în consilierea consumatorului de medicamente. In: Importanța consilierii pacientului în utilizarea rațională a medicamentelor, Ed. Ediția a 12-a, 28 octombrie 2023, Chişinău. Chişinău: SRL ”Foxtrot”, 2023, Ediția a 12-a, pp. 19-22. ISBN 978-9975-89-295-7. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Importanța consilierii pacientului în utilizarea rațională a medicamentelor Ediția a 12-a, 2023 |
||||||
Conferința "Importanța consilierii pacientului în utilizarea rațională a medicamentelor" Ediția a 12-a, Chişinău, Moldova, 28 octombrie 2023 | ||||||
|
||||||
CZU: 615.15+616.89-008.441.3:613.83 | ||||||
Pag. 19-22 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Introducere. Consilierea consumatorului de medicamente reprezintă un aspect crucial al practicii farmaceutice, cu implicații semnificative asupra siguranței și eficacității tratamentelor. Întrucât accesul la informații despre medicamente a devenit extins, riscurile informaționale asociate cu această consiliere necesită o investigație detaliată pentru a îmbunătăți calitatea asistenței farmaceutice. Scopul lucrării. Identificarea și evaluarea riscurilor informaționale în procesul de consiliere a consumatorilor de medicamente, evidențiind factorii care pot influența corectitudinea interpretării și aplicării informațiilor legate de medicamente de către pacienți. Material și metode. Studiul bibliografic și sinteza surselor din domeniul medical și farmaceutic, inclusiv a studiilor de caz, date furnizate de OMS și prelucrarea statistică a datelor colectate de la prestatorii de servicii medicale și farmaceutice și pacienți. S-au utilizat instrumente standard de evaluare a calității informațiilor și s-au analizat cazurile de automedicație pentru a identifica noile modele și tendințe. Rezultate. În rezultatul studiului am stabilit că informațiile eronate sau incomplete furnizate consumatorilor în procesul de consiliere pot genera riscuri semnificative pentru sănătatea acestora. Riscurile informaționale identificate au inclus furnizarea de informații incorecte sau depășite, interpretarea eronată a informațiilor, expunerea la informații medicale cu caracter publicitar ce promovează anumite produse sau tratamente nedocumentate științific, prezența informațiilor contradictorii, presiuni economice asupra surselor de informare, autodiagnosticarea incorectă, acces la surse nerecunoscute și tendința către automedicație. Conform datelor OMS rata de erori în informațiile furnizate consumatorilor de medicamente este de aproximativ 15%. În ceea ce privește sursele de informații incorecte, analiza a evidențiat că peste 30% dintre acestea provin din surse on-line nevalidate și social media. Studiile empirice efectuate au evidențiat că aproximativ 25% dintre consumatori au suportat consecințe negative asupra sănătății din cauza informațiilor eronate primite în cadrul consilierii privind administrarea de medicamente. Un alt aspect al riscurilor informaționale în procesul de consiliere ține de plenitudinea și corectitudinea acumulării și interpretării informației de către farmacist despre medicamente și pacient și corelarea acestor informații între ele în deplină corespundere ca răspuns a acțiunilor la necesități. Concluzii. Consilierea consumatorului de medicamente trebuie să abordeze cu atenție riscurile informaționale pentru a asigura furnizarea de informații precise și înțelese corect de către pacienți. Rezultatele studiului denotă identificarea unor măsuri eficiente pentru reducerea erorilor de informații, precum: introducerea unor proceduri standardizate, creșterea timpului dedicat consilierii, dezvoltarea de programe de formare continuă pentru farmacist, utilizarea tehnologiilor informaționale valide, educarea consumatorilor în ceea ce privește sursele de informații fiabile, implementarea unor modalități eficiente de gestionare a volumului de pacienți. Aceste recomandări ar putea contribui la îmbunătățirea calității serviciilor de consiliere în farmaciile comunitare și, implicit, la promovarea unei utilizări mai eficiente și mai sigure a medicamentelor în rândul pacienților. |
||||||
Cuvinte-cheie consumator de medicamente, consiliere, riscuri informaționale, drug user, counseling, informational risks |
||||||
|