Aurel Stroe — personalitate marcantă a muzicii românești moderne
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
102 1
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-29 21:37
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
78.071.1(498) (21)
Muzică (1809)
SM ISO690:2012
COROIU, Petruța Maria. Aurel Stroe — personalitate marcantă a muzicii românești moderne. In: Valorificarea și conservarea prin digitizare a colecțiilor de muzică academică și tradițională din Republica Moldova, 22 februarie 2022, Chişinău. Chişinău: "VALINEX" SRL, 2023, pp. 61-65. ISBN 978-9975-68-486-6. ISSN 979-0-3481-0094-4. DOI: https://doi.org/10.55383/digimuz2023.08
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Valorificarea și conservarea prin digitizare a colecțiilor de muzică academică și tradițională din Republica Moldova 2023
Conferința "Valorificarea și conservarea prin digitizare a colecțiilor de muzică academică și tradițională din Republica Moldova"
Chişinău, Moldova, 22 februarie 2022

Aurel Stroe — personalitate marcantă a muzicii românești moderne

Aurel Stroe — outstanding personality of modern Romanian music

DOI:https://doi.org/10.55383/digimuz2023.08
CZU: 78.071.1(498)

Pag. 61-65

Coroiu Petruța Maria
 
Universitatea "Transilvania" din Braşov
 
 
Disponibil în IBN: 21 decembrie 2023


Rezumat

Fiind unul dintre cei mai importanți compozitori, gânditori şi profesori români din a doua jumătate a sec. al XX-lea, ilustru reprezentant al gândirii moderne europene și românești cu amplitudine spirituală, Aurel Stroe a ajuns — deși trecut la cele veșnice în 2008 — la momentul aniversar la care ar fi împlinit 90 de ani de la naşterea sa (5 mai 2022). Cadru didactic universitar al Universității Naționale de Muzică București până la plecarea sa în Germania, Aurel Stroe a predat orchestrație și compoziție, dar a susținut și cursuri în SUA (1985–1986), Franţa (1972), Germania (1986–1994) și în România (celebrele cursuri de perfecționare de la Bușteni, din 1992). Distins cu Premiul Academiei Române (1974) şi cu Premiul Herder (Viena, 2002), Aurel Stroe se distinge printr-o creație impresionantă, în toate domeniile și genurile: de la operă (Trilogia cetății închise, 1973–1988) pe un libret după Eschil: Agamemnon/Orestia I — 1973, Choeforele/Orestia II — 1983, Eumenidele/Orestia III — 1988), la muzică de dans și vocal- simfonică (poemul pentru cor și orchestră Monumentum I (1961) — pe versurile lui Nichita Stănescu), de la muzica simfonică (Arcade, Laude I și II, Canto I și II, Ciaccona con alcune licenze, Preludii lirice, Mandala cu o polifonie de Antonio Lotti) la muzica concertantă (Concertul pentru clarinet și orchestră, Concertul pentru vioară și ansamblu de soliști „Capriccios and Ragas”, Concertul pentru saxofon și orchestră „Prairie, Priere”, Concertul pentru acordeon și orchestră), de la muzica de cameră (sonatele pentru pian) la cea corală.

Being one of the most important Romanian composers, thinkers and teachers of the second half of the 20th century, illustrious representative of modern European and Romanian thought with spiritual amplitude, Aurel Stroe has reached — although passed to the eternal ones in 2008 — the anniversary moment when he would have completed 90 years since his birth (May 5, 2022). Member of the academic staff at the Bucharest National University of Music until he left for Germany, Aurel Stroe taught orchestration and composition, but also he held courses in the USA (1985–1986), France (1972), Germany (1986–1994) and in Romania (the famous training courses from Bușteni, from 1992). Awarded the Prize of the Romanian Academy (1974) and the Herder Prize (Vienna, 2002), Aurel Stroe is distinguished by an impressive creation, in all the fields and genres: from opera (The Closed Citadel Trilogy, 1973–1988) to a libretto after Aeschylus: Agamemnon/Orestia I — 1973, Choephorele/Orestia II — 1983, Eumenides/Orestia III — 1988), to symphonic dance and vocal music (the poem for choir and orchestra Monumentum I (1961) — to the lyrics of Nichita Stănescu), from symphonic music (Arcade, Laude I and II, Canto I and II, Ciaccona con alcune licenze, Lyrical Preludes, Mandala with a polyphony by Antonio Lotti) to concert music (Concerto for clarinet and orchestra, Concerto for violin and ensemble of soloists "Capriccios and Ragas", Concerto for saxophone and orchestra "Prairie, Priere", Concerto for accordion and orchestra), from chamber music (piano sonatas) to choral music.

Cuvinte-cheie
modernitate, avangardă, analiză, modalism, semantică,

modernity, avant-garde, Analysis, modalism, semantics