Etnografia și școala în viziunea Elenei Postolachi
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
136 3
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-05 18:32
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
39+37.014.5 (1)
Antropologie culturală. Ethnografie. Obiceiuri. Tradiții. Datini. Mod de viață. Folclor (2219)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (3934)
SM ISO690:2012
URSU, Valentina. Etnografia și școala în viziunea Elenei Postolachi. In: Studii culturale: . Zilele Europene ale Patrimoniului, Ed. 5, 26 septembrie 2023, Chişinău. Chişinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2023, Ediţia 5, p. 54. ISBN 978-9975-84-196-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studii culturale
Ediţia 5, 2023
Simpozionul "Simpozionul naţional de studii culturale: dedicat Zilelor Europene ale Patrimoniului"
5, Chişinău, Moldova, 26 septembrie 2023

Etnografia și școala în viziunea Elenei Postolachi

CZU: 39+37.014.5

Pag. 54-54

Ursu Valentina
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 22 noiembrie 2023


Rezumat

Elena Postolachi este unul dintre etnografii din Republica Moldova care s-a preocupat și a depus eforturi susținute pentru studierea culturii tradiționale în instituțiile de învățământ. Începând cu sf. anilor ᾽80 ai sec. XX și până la plecarea în eternitate, Elena Postolachi a publicat mai multe studii, a participat la conferințe științifice, a fost autoarea unor documente de politici educaționale, a luat parte la emisiuni televizate, a organizat activități de promovare a culturii și tradițiilor populare în diverse medii. Elena Postolachi a afirmat cu încredere că actorul important în dezvoltarea unui popor și păstrarea continuității lui istorice și etnoculturale este transmiterea experienței, înțelepciunii populare de la generație la generație. Conjuncturile social-politice și politizarea procesului de învățământ în perioada sovietică au avut la urmare neglijarea și ignorarea creației populare atât în sfera meșteșugurilor artistice, cât și a culturii spirituale. Argumentând necesitatea includeri cunoștințelor etnografice în școala de astăzi, Elena Postolachi menționa că cercetarea artei populare, a meșteșugurilor artistice este o problemă de mare importanță pentru știința etnografică din țara noastră. Cunoștințele despre cultura și tradițiile locale pot contribui la îmbunătățirea procesului de educație în școală, la educația estetică, precum și la orientarea profesională a elevilor pentru sporirea prestigiului profesiei de meșter în arta costumului, a covorului, a celei de ceramist etc. Elena Postolachi susținea că prin intermediul materialelor acumulate în cercetările de teren e necesară completarea programelor școlare la diferite obiecte, în special la istorie, literatură, educația tehnologică, geografie, care le-ar ajuta elevilor să însușească mai bine conținutul temelor, exemplificându-le cu chipuri vii, umanizându-le. Vorbind la geografie sau istorie despre economia unui popor, acest material se va memora mai ușor când alături de conținuturile de bază vor fi propuse date etnografice concrete despre specificul culturii, economiei satului, despre modul de viață al comunității.