Influența infrastructurii Republicii Moldova în dezvoltarea economiei naționale
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
83 0
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
338.1(478) (44)
Situație economică. Ciclu economic. Dezvoltarea structurii economice. Creștere (279)
SM ISO690:2012
MOROI, Cristian. Influența infrastructurii Republicii Moldova în dezvoltarea economiei naționale. In: Tezele celei de-a 75-a conferinţă ştiinţifică a studenţilor, masteranzilor și doctoranzilor, Ed. 75, 30 iunie 2022, Chişinău. Chişinău: Universitatea Agrară, 2022, p. 170. ISBN 978-9975-64-336-8.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Tezele celei de-a 75-a conferinţă ştiinţifică a studenţilor, masteranzilor și doctoranzilor 2022
Conferința "Conferinţa ştiinţifică a studenţilor"
75, Chişinău, Moldova, 30 iunie 2022

Influența infrastructurii Republicii Moldova în dezvoltarea economiei naționale

CZU: 338.1(478)

Pag. 170-170

Moroi Cristian
 
Centrul de Excelență în Transporturi
 
 
Disponibil în IBN: 8 noiembrie 2023


Rezumat

Rezultatele prezentate se referă la evaluarea performanțelor dezvoltării transportului în economia națională conform prevederilor strategiei de transport și logistică. Scopul cercetărilor este de a analiza dinamica dezvoltării rețelei de drumuri și transporturi în Republica Moldova. Pentru realizarea scopului propus au fost înaintate următoarele obiective: evaluarea atât a investițiilor în transport și drumuri din bugetul de stat, cât și a investițiilor și banii din fonduri europene, analiza calității și durata lucrărilor de renovare, amenajare a drumurilor publice, evidențierea factorilor ce influențează asupra dezvoltării progresive a drumurilor și transportului. Cercetările au fost realizate în cadrul Departamentului Transport, Infrastructura de transport ale Ministerului Economiei și Infrastructurii, din rapoartele organismelor financiare ale Biroului Naţional de Statistică al Republicii Moldova. Au fost folosite următoarele metode de cercetare: inducția, deducția, analiza, sinteza, analiza comparativă; prezentarea grafică și tabelară a materialelor cercetării. În baza rezultatelor obținute s-a constatat că investițiile în dezvoltarea unui sistem de transport eficient reprezintă o practică modernă și inteligentă, prin care fiecare țară aspiră să asigure opțiuni de transport sigur, eficient și care să contribuie la reducerea poluării mediului, a consumului de energie și a congestiilor, dar și să ducă la creșterea economiei naționale. În prezent Republica Moldova este asigurată de infrastructura suficientă, raportată la suprafața și numărul de populație: un aeroport internațional principal, un port maritim internațional principal, 10544 km de drumuri și 1156 km de căi ferate. Pe parcursul a celor 3 ani de analiză a înregistrat majorări faţă de proprietatea publică de la 29,2 mln.tone la 35,4 mln.tone în anul 2018. Aproape toate mărfurile transportate de către stat este asigurată de către căile ferate şi asigură mai mult de 90% din totalul mărfurilor transportate. Transportarea mărfurilor de către firmele de transport este asigurată preponderent de transportul auto care asigură transportarea a 100% din totalul mărfurilor transportate de proprietatea privată. Sectorul transportului rutier este relativ competitiv în termen de preț, în pofida stării în general rele a drumurilor. Sectorul este dominat de întreprinderi private și este considerat sigur și eficient de către clienții săi. Agenții economici prestează servicii de transportare a mărfurilor și călătorilor pe direcțiile naționale și internaționale. Zilnic se efectuează aproximativ 5000 de curse. În transportul internațional de călători se efectuează anual 100 mii curse, în transportul național aproximativ 2 mil curse. Rezultatele cercetărilor au permis formularea următoarelor recomandări: restructurarea și retehnologizarea întreprinderii de transport, dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii transporturilor, racordarea eficientă a sistemului naţional de transporturi la sistemul european, crearea cadrului tuturor modurilor de transport în concordanţă cu scopurilor economice şi sociale generate de piaţa concurenţială, dezvoltare, modernizare din surse interne şi externe, utilizarea intensivă a potenţialului ştiinţific, tehnic şi tehnologic, asigurarea de rezultate economice concrete şi pe cointeresarea materială a lucrărilor.