Articolul precedent |
Articolul urmator |
175 6 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-23 09:39 |
SM ISO690:2012 ADAUJI, Stela, SAFTA, Vladimir, BRUMĂREL, Mihail, BULIGA, Valentina. Consecințe ale dezvoltării neconforme a rețelei de farmacii comunitare . In: Congresul Național de Farmacie: Farmacia de azi: de la tradiție la interdisciplinaritate și inteligență artificială, 27-29 septembrie 2023, Oradea. Oradea-Chișinău : Editura Medicală Universitară „Iuliu Hațieganu”, 2023, Ediția a XIX-a, p. 157. ISBN 978-606-075-203-5. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Congresul Național de Farmacie Ediția a XIX-a, 2023 |
||||||
Congresul "Congresul național de Farmacie " Oradea, Moldova, 27-29 septembrie 2023 | ||||||
|
||||||
Pag. 157-157 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Procesul de dezvoltare a rețelei de farmaciei comunitare în Republica Moldova s-a desfășurat și încă continuă să se desfășoare cu încălcarea/ignorarea unor recomandări/norme internaționale și naționale: proprietatea asupra farmaciei comunitare, necesitatea dezvoltării rețelei de farmaciei publice (de stat), necesitatea respectării normativelor de extindere a rețelei de farmaciei comunitare etc. [1, 2, 3, 4]. Ca consecință sistemul farmaceutic al Republicii Moldova se confruntă cu un șir de probleme: încadrarea nespecialiștilor în activitatea farmaceutică, inclusiv la „prima masă”; amplasarea neproporțională a farmaciilor (concentrarea în locuri aglomerate și absența farmaciei în unele localități); salarizarea farmaciștilor în dependență de volumul vânzărilor; refuzul eliberării către „rețelele străine” a unor medicamente ca rezultat al integrării pe verticală (depozit farmaceutic + rețea de farmacii comunitare); fondarea de farmacii/sucursale comunitare de către unele instituții medico-sanitare; în rezultatul concurenței neloiale, unele rețelele de farmacii distrug farmaciile individuale; au fost depistate cazuri de fondare și activitate ilicită (fără licență) a unor farmacii din cadrul rețelelor etc. Problemele expuse pun o „amprentă comercială” pe sistemul farmaceutic, nihilând importanța lui pentru sănătatea omului și minimizând calitatea serviciilor prestate populației. Înlăturarea/minimizarea acțiunilor nocive a problemelor menționate poate fi realizată prin fortificarea funcționalității sistemului de reglementare și control, printr-o modificare radicală a legislației farmaceutice, fapt deja demarat în Republica Moldova. |
||||||
|
Cerif XML Export
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?> <CERIF xmlns='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1' xsi:schemaLocation='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1 http://www.eurocris.org/Uploads/Web%20pages/CERIF-1.5/CERIF_1.5_1.xsd' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' release='1.5' date='2012-10-07' sourceDatabase='Output Profile'> <cfResPubl> <cfResPublId>ibn-ResPubl-189751</cfResPublId> <cfResPublDate>2023</cfResPublDate> <cfVol>Ediția a XIX-a</cfVol> <cfStartPage>157</cfStartPage> <cfISBN>978-606-075-203-5</cfISBN> <cfURI>https://ibn.idsi.md/ro/vizualizare_articol/189751</cfURI> <cfTitle cfLangCode='RO' cfTrans='o'>Consecințe ale dezvoltării neconforme a rețelei de farmacii comunitare </cfTitle> <cfAbstr cfLangCode='RO' cfTrans='o'><p>Procesul de dezvoltare a rețelei de farmaciei comunitare în Republica Moldova s-a desfășurat și încă continuă să se desfășoare cu încălcarea/ignorarea unor recomandări/norme internaționale și naționale: proprietatea asupra farmaciei comunitare, necesitatea dezvoltării rețelei de farmaciei publice (de stat), necesitatea respectării normativelor de extindere a rețelei de farmaciei comunitare etc. [1, 2, 3, 4]. Ca consecință sistemul farmaceutic al Republicii Moldova se confruntă cu un șir de probleme: încadrarea nespecialiștilor în activitatea farmaceutică, inclusiv la „prima masă”; amplasarea neproporțională a farmaciilor (concentrarea în locuri aglomerate și absența farmaciei în unele localități); salarizarea farmaciștilor în dependență de volumul vânzărilor; refuzul eliberării către „rețelele străine” a unor medicamente ca rezultat al integrării pe verticală (depozit farmaceutic + rețea de farmacii comunitare); fondarea de farmacii/sucursale comunitare de către unele instituții medico-sanitare; în rezultatul concurenței neloiale, unele rețelele de farmacii distrug farmaciile individuale; au fost depistate cazuri de fondare și activitate ilicită (fără licență) a unor farmacii din cadrul rețelelor etc. Problemele expuse pun o „amprentă comercială” pe sistemul farmaceutic, nihilând importanța lui pentru sănătatea omului și minimizând calitatea serviciilor prestate populației. Înlăturarea/minimizarea acțiunilor nocive a problemelor menționate poate fi realizată prin fortificarea funcționalității sistemului de reglementare și control, printr-o modificare radicală a legislației farmaceutice, fapt deja demarat în Republica Moldova.</p></cfAbstr> <cfAbstr cfLangCode='EN' cfTrans='o'><p>The development process of the community pharmacy network in the Republic of Moldova took place and still continues to take place in violation/ignorance of some international and national recommendations/norms: ownership of the community pharmacy, the need to develop public (the state) pharmacy network, the need to comply with the expansion norms of the community pharmacy network, etc. [1, 2, 3, 4]. As a consequence the pharmaceutical system of the Republic of Moldova faces a series of problems: the employment of non-specialists in the pharmaceutical activity, including at the „first table”; disproportionate location of pharmacies (concentration in crowded places and the absence of a pharmacy in some localities); the salary of pharmacists depending on the volume of sales; the refusal to release some medicines to „foreign networks” as a result of vertical integration (pharmaceutical warehouse + community pharmacy network); the establishment of community pharmacies/branches by some medical and sanitary institutions; as a result of unfair competition, some pharmacy chains destroy individual pharmacies; cases of founding and illicit activity (without a license) of some pharmacies within the networks etc. have been detected. The problems presented leave a „commercial imprint” on the pharmaceutical system, negating its importance for human health and minimizing the quality of services provided to the population. The removal/minimization of the harmful actions of the mentioned problems can be achieved by strengthening the functionality of the regulatory and control system, through a radical change in the pharmaceutical legislation, a process already started in the Republic of Moldova.</p></cfAbstr> <cfResPubl_Class> <cfClassId>eda2d9e9-34c5-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassId> <cfClassSchemeId>759af938-34ae-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2023T24:00:00</cfStartDate> </cfResPubl_Class> <cfResPubl_Class> <cfClassId>e601872f-4b7e-4d88-929f-7df027b226c9</cfClassId> <cfClassSchemeId>40e90e2f-446d-460a-98e5-5dce57550c48</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2023T24:00:00</cfStartDate> </cfResPubl_Class> <cfPers_ResPubl> <cfPersId>ibn-person-10625</cfPersId> <cfClassId>49815870-1cfe-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassId> <cfClassSchemeId>b7135ad0-1d00-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2023T24:00:00</cfStartDate> </cfPers_ResPubl> <cfPers_ResPubl> <cfPersId>ibn-person-13829</cfPersId> <cfClassId>49815870-1cfe-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassId> <cfClassSchemeId>b7135ad0-1d00-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2023T24:00:00</cfStartDate> </cfPers_ResPubl> <cfPers_ResPubl> <cfPersId>ibn-person-10707</cfPersId> <cfClassId>49815870-1cfe-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassId> <cfClassSchemeId>b7135ad0-1d00-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2023T24:00:00</cfStartDate> </cfPers_ResPubl> <cfPers_ResPubl> <cfPersId>ibn-person-47441</cfPersId> <cfClassId>49815870-1cfe-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassId> <cfClassSchemeId>b7135ad0-1d00-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2023T24:00:00</cfStartDate> </cfPers_ResPubl> </cfResPubl> <cfPers> <cfPersId>ibn-Pers-10625</cfPersId> <cfPersName_Pers> <cfPersNameId>ibn-PersName-10625-2</cfPersNameId> <cfClassId>55f90543-d631-42eb-8d47-d8d9266cbb26</cfClassId> <cfClassSchemeId>7375609d-cfa6-45ce-a803-75de69abe21f</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2023T24:00:00</cfStartDate> <cfFamilyNames>Adauji</cfFamilyNames> <cfFirstNames>Stela</cfFirstNames> </cfPersName_Pers> </cfPers> <cfPers> <cfPersId>ibn-Pers-13829</cfPersId> <cfPersName_Pers> <cfPersNameId>ibn-PersName-13829-2</cfPersNameId> <cfClassId>55f90543-d631-42eb-8d47-d8d9266cbb26</cfClassId> <cfClassSchemeId>7375609d-cfa6-45ce-a803-75de69abe21f</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2023T24:00:00</cfStartDate> <cfFamilyNames>Safta</cfFamilyNames> <cfFirstNames>Vladimir</cfFirstNames> </cfPersName_Pers> </cfPers> <cfPers> <cfPersId>ibn-Pers-10707</cfPersId> <cfPersName_Pers> <cfPersNameId>ibn-PersName-10707-2</cfPersNameId> <cfClassId>55f90543-d631-42eb-8d47-d8d9266cbb26</cfClassId> <cfClassSchemeId>7375609d-cfa6-45ce-a803-75de69abe21f</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2023T24:00:00</cfStartDate> <cfFamilyNames>Brumarel</cfFamilyNames> <cfFirstNames>Mihail</cfFirstNames> </cfPersName_Pers> </cfPers> <cfPers> <cfPersId>ibn-Pers-47441</cfPersId> <cfPersName_Pers> <cfPersNameId>ibn-PersName-47441-2</cfPersNameId> <cfClassId>55f90543-d631-42eb-8d47-d8d9266cbb26</cfClassId> <cfClassSchemeId>7375609d-cfa6-45ce-a803-75de69abe21f</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2023T24:00:00</cfStartDate> <cfFamilyNames>Buliga</cfFamilyNames> <cfFirstNames>Valentina</cfFirstNames> </cfPersName_Pers> </cfPers> </CERIF>