Об «умерщвлении» предметов на тризне скифских курганов (по материалам Орликовой Могилы)
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
132 0
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
902/903.5(477) (25)
Preistorie. Vestigii preistorice, artefacte, antichități (254)
SM ISO690:2012
СКОРЫЙ, Сергей, ЗИМОВЕЦ, Роман, ОРЛИК, Алексей. Об «умерщвлении» предметов на тризне скифских курганов (по материалам Орликовой Могилы). In: Revista Arheologică, 2022, nr. 2(18), pp. 35-46. ISSN 1857-016X. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7543729
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Arheologică
Numărul 2(18) / 2022 / ISSN 1857-016X /ISSNe 2537-6144

Об «умерщвлении» предметов на тризне скифских курганов (по материалам Орликовой Могилы)

About “killing” of objects on the funeral feast of Scythian burial mounds (on materials of Orlikova Mohyla)

Despre „distrugerea” obiectelor în triznele tumulilor scitici (în baza materialelor de la Orlikova Mogila)

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.7543729
CZU: 902/903.5(477)

Pag. 35-46

Скорый Сергей1, Зимовец Роман2, Орлик Алексей
 
1 Институт Археологии НАН Украины,
2 Институт философии им. Г.С. Сковороды НАН Украины
 
 
Disponibil în IBN: 9 august 2023


Rezumat

In 2018, in the north of the Kirovograd region, on the border with the Pravoberezhnaya Forest-Steppe, in the Orlikova Mogila mound (height 3.10 m, diameter 30-32 m), an inlet burial of a heavily armed Scythian warrior was excavated. Despite ancient and modern looting, the tomb contained a number of items, including bronze arrow-heads and fragments of Thasian amphoras. These artifacts determine the time of burial in the 30s of the 5th century BC. Around the embankment, on a plowed field, fragments of ancient amphoras were found, at least from 7 vessels, synchronous with the finds from the grave. Of particular interest are 15 bronze items - parts of horse harness, found among the stones of the crepe of the mound. They are also associated with the funeral feast in honor of the noble warrior. These are cheek-pieces, cheek-plates, a browpiece, nosepiece, vorvorka and pendants in the form of locks. Some items are decorated in animal style. Ten out of 15 items were deliberately broken with impact and chopping tools. In this case, the details of horse bridles on the funeral feast of the mound are not just symbolic burials of horses according to the principle “part instead of the whole” – pars pro toto, which is widely known in the nomadic world of the Early Iron Age. Breakage, cutting parts of horse equipment, semantically could mean not only the killing of the symbolic horses of a noble Scythian, followed by the resurrection of animals in the other world, but also to strengthen the very idea of the death of a particular owner in a particular society, with an undoubted belief in the subsequent rebirth in the next world. A few analogies of this situation are found in burials of the 5th century BC of Northern Black Sea, Lower Volga and Southern Urals. However, the earliest cases of deliberate damage to horse equipment are recorded in the monuments of 8th-7th centuries BC of Central Asia.

În anul 2018, în nordul regiunii Kirovograd, la limita cu silvostepa, în tumulul de la Orlikova Mogila (înălțimea de 3,10 m, diametrul de 30-32 m), a fost cercetat un mormânt cu trepte a unui războinic scit înarmat. În pofida jafurilor antice și moderne, mormântul mai conținea o serie de obiecte, inclusiv vârfuri de săgeți din bronz și fragmente de amfore de Thasos. Aceste artefacte datează momentul inhumării în anii ’30 ai secolului al V-lea a.Chr. În jurul terasamentului, pe un câmp arat, s-au găsit fragmente de amfore antice, cel puțin de la șapte vase, sincrone cu descoperirile din mormânt. De un interes deosebit sunt 15 obiecte din bronz, reprezentând detalii de piese de harnașament, găsite printre pietrele movilei. Acestea, de asemenea, sunt asociate cu ospățul funerar, făcut în memoria nobilului războinic. Piesele reprezintă psalii și aplici de obraz, o piesă pentru frunte, una pentru nas, vorvorka și pandantive sub formă de încuietori. Unele piese sunt decorate în stil animalier. Zece dintre ele au fost intenționat distruse cu unelte de batere și de tăiat. În acest caz, detaliile pieselor de harnașament din trizna tumulului nu reprezintă doar înmormântări simbolice ale cailor după principiul „o parte în loc de întreg” – pars pro toto, care este pe larg cunoscut la comunitățile nomazilor a epocii fierului timpuriu. Ruperea, tăierea unor părți ale echipamentului de harnașament, din punct de vedere al ritualului ar putea însemna nu doar uciderea simbolică a cailor unui scit nobil, urmată de învierea animalelor în lumea „de dincolo”, dar și consolidarea ideii morții unui anumit proprietar într-o anumită societate, având credința fermă în renașterea în lumea „de dincolo”. Câteva analogii ale acestei situații se găsesc în mormintele din secolul al V-lea a.Chr. din nordul Mării Negre, din valea Volgăi Inferioare și din sudul munților Ural. Cu toate acestea, cele mai timpurii cazuri de deteriorare intenționată a echipamentului de harnașament sunt înregistrate în complexele atribuite secolelor VIII-VII a.Chr. din Asia Centrală.

В 2018 г. на севере Кировоградской области, на пограничье с Правобережной Лесостепью, в кургане Орликова Могила (высота 3,10 м, диаметр 30-32 м) раскопано впускное погребение тяжёловооружённого скифского воина. Несмотря на древнее и современное ограбления, могила содержала ряд вещей, в том числе – бронзовые наконечники стрел и фрагменты фасосских амфор. Эти артефакты определяют время захоронения 30-ми годами V в. до н.э. Вокруг насыпи, на вспаханном поле, обнаружены обломки античных амфор, как минимум, от 7 сосудов, синхронных находкам из могилы. Особый интерес представляют 15 бронзовых изделий – деталей конской упряжи, найденных среди камней крепиды кургана. Они также связаны с тризной в честь знатного воина. Это псалии, нащёчные бляхи, налобник, наносник, ворворка и подвески в виде замочков. Некоторые предметы оформлены в зверином стиле. Десять из 15 изделий преднамеренно поломаны с помощью ударного и рубящих инструментов. В данном случае, детали конских уздечек на тризне кургана – это не просто символические погребения коней по принципу «часть вместо целого» – pars pro toto, что широко известно в кочевом мире эпохи раннего железа. Поломка, рубка деталей конского снаряжения, семантически могла означать не только умерщвление символических лошадей знатного скифа, с последующим воскрешением животных в потусторонем мире, но и усиливать саму идею смерти конкретного хозяина в конкретном социуме, с несомненной верой в последующее возрождение на том свете. Немногочисленніе аналогии данной ситуации встречаются в захоронениях V в. до н.э. Северного Причерноморья, Нижнего Поволжья и Южного Приуралья. Однако наиболее ранние случаи преднамеренной порчи конского снаряжения зафиксированы в памятниках VIII-VII вв. до н.э. Центральной Азии.

Cuvinte-cheie
archeology, North Black Sea region, Scythians, burial mound, funeral feast, intentional spoilage of horse bridle,

arheologie, regiunea de nord a Mării Negre, sciţi, tumul, triznă, piese de harnașament rupte intenționat,

археология, Северное Причерноморье, скифы, курган, тризна, преднамеренная порча конской узды