Articolul precedent |
Articolul urmator |
133 0 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
821.135.1.09 (622) |
Literatură romanică balcanică (Literatură română) (2087) |
SM ISO690:2012 IONESCU, Oana-Elena. Gândirea critică și G. Ibrăileanu în cultura română. In: Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane: Educație și gândire critică, 17-18 noiembrie 2022, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Universitatea de Stat din Moldova, 2022, Ediția a 5-a, pp. 67-68. ISBN 978-9975-159-95-1. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane Ediția a 5-a, 2022 |
||||||
Conferința "Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane" Chişinău, Moldova, 17-18 noiembrie 2022 | ||||||
|
||||||
CZU: 821.135.1.09 | ||||||
Pag. 67-68 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Plecând de la studiul lui G. Ibrăileanu, Spiritul critic în cultura românească, ne propunem să evidențiem noțiunile de spirit critic și gândire critică, realizând o examinare a spiritului din secolul al XIX-lea, lucrarea reprezentând o aplicare a teoriei specificului, unde moldovenii se remarcă prin simț critic, spre deosebire de munteni, care au mai mult spirit politic. Studiul lui Ibrăileanu este apreciat ca fiind „o admirabilă demonstrație de volubilitate sofistică și de beție de idei”. În studiul lui Ibrăileanu se observă contrastul Muntenia-Moldova în secolul al XIX-lea, cea dintâi fiind definită de voință și sentiment, iar Moldova reprezintă inteligența, urmărind să adapteze cultura apuseană la sufletul românesc. Se remarcă aici prezența unei legiuni de spirite critice, chiar de la început se simte în Moldova nevoia criticii. Una dintre cauzele pentru care în Moldova s-a născut școala critică este faptul că scriitorii importanți și reprezentanții școlii critice erau fii de boieri. În Moldova se simte absența unei clase naționale cu instincte revoluționare, pe când în Muntenia, prezența unei asemenea clase a fost prielnică pentru răspândirea ideilor revoluționare. Un alt aspect ce trebuie menționat este curentul poporan, născut în Moldova, ceea ce presupune cunoașterea literaturii populare și utilizarea ei în literatura cultă, tradiția literară moldovenească găsindu-și un aliat în literatura și limba populară. În Moldova, literatura era mai bogată și avea un caracter superior, făcând posibilă rafinarea culturală. Astfel, Ibrăileanu concluzionează în unul dintre capitolele Spiritului critic în cultura românească, spunând că „Moldova a dat românismului cultura, sau, mai propriu, posibilitatea de cultură, prin acel spirit critic”. Ibrăileanu privește Moldova ca un spațiu care se ocupă de realități culturale și sociale. |
||||||
Cuvinte-cheie gândire critică, G.Ibrăileanu, Moldova, Muntenia, cultură română, critical thinking, G. Ibrăileanu, Moldova, Muntenia, Romanian culture |
||||||
|