Procesul educațional în regiunile multietnice ale Ucrainei, Moldovei și României în contextul integrării Europene
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
119 1
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-20 19:40
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.0(477+478+498):061.1EU (1)
Educație (14391)
Organizații guvernamentale și tipuri de cooperare (407)
SM ISO690:2012
HAKMAN, Serhii. Procesul educațional în regiunile multietnice ale Ucrainei, Moldovei și României în contextul integrării Europene. In: Parteneriatul Estic:: spre o comunitate a democrației și prosperității, Ed. 16, 31 martie - 1 aprilie 2023, Chişinău. Chişinău: "Print-Caro" SRL, 2023, 1, pp. 227-237. ISBN 978-9975-165-94-5.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Parteneriatul Estic:
1, 2023
Conferința "Parteneriatul Estic: spre o comunitate a democrației și prosperității"
16, Chişinău, Moldova, 31 martie - 1 aprilie 2023

Procesul educațional în regiunile multietnice ale Ucrainei, Moldovei și României în contextul integrării Europene

The educational process in the multi-ethnic regions of Ukraine, Moldova and Romania in the context of European integration and the new challenges

CZU: 37.0(477+478+498):061.1EU

Pag. 227-237

Hakman Serhii
 
Centrul regional Cernăuți de perfecționare a calificării
 
 
Disponibil în IBN: 30 iunie 2023


Rezumat

Pentru a asigura comunităților etnice drepturi și libertăți specifice, îndeosebi dreptul la conservarea propriei identități, un element important îl constituie dreptul la educație, care conform punctului 1. a recomandărilor de la Haaga „poate fi realizat doar atunci când minoritățile își cunosc bine limba maternă”. În acest sens sunt foarte importante mecanismele normativ-juridice aplicate în sistemul educațional al minorităților etnice din unitățile teritorial administrative a statelor europene. Un element important în sistemul educațional al minorităților naționale îl reprezintă instituțiile specializate, în care se desfășoară instruirea de bază sau măcar se studiază limba maternă ca disciplină. Folosirea limbilor în cursurile predate poate fi clasificată în felul următor: limba minorităților se studiază ca obiect și ca limbă de stat se studiază ca disciplină de bază; limba minorităților și limba de stat sunt folosite în egală măsură ca limbi de instruire; limba minorităților se predă ca limbă dominantă și limba de stat. Diversitatea abordărilor este caracteristică sistemului educațional din Ucraina, Republica Moldova, România. Aceste state se deosebesc prin categoria în care se regăsește limba minorităților naționale și măsura ce caracterizează instruirea minorităților, vectorul și dinamica modernizării. Modificarea în domeniul instruirii reprezentanților minorităților etnice influențează nu doar procesele politice interne, dar și dinamica relațiilor externe a statului. În acest context o problemă complicată și câteodată dureroasă în relațiile celor trei state, care indirect influențează problema educației minorităților naționale, este problema auto -identificării și deosebirii minorității moldave și române. Perfecționarea mecanismelor instruirii entităților minoritare în regiunile polietnice reprezintă un element important în asigurarea stabilității statului, un factor ce influențează pozitiv asupra relațiilor cu statele vecine în contextul proceselor integraționiste contemporane.

In order to ensure ethnic communities specific rights and freedoms, especially the right to preserve their own identity, an important element is the right to education, which according to point 1. of the Hague recommendations "can only be achieved when minorities know their mother tongue well" . In this sense, the normative-legal mechanisms applied in the educational system of ethnic minorities in the territorial administrative units of European states are very important. An important element in the educational system of national minorities is represented by specialized institutions, where basic training is carried out or at least the mother tongue is studied as a subject. The use of languages in the taught courses can be classified as follows: the minority language is studied as a subject and the state language is studied as a basic discipline; the minority language and the state language are used equally as languages of instruction; the minority language is taught as the dominant language and the state language. The diversity of approaches is characteristic of the educational system in Ukraine, the Republic of Moldova, and Romania. These states are distinguished by the category in which the language of national minorities is found and the measure that characterizes the training of minorities, the vector and dynamics of modernization. The change in the field of training of representatives of ethnic minorities influences not only the internal political processes, but also the dynamics of the state external relations. In this context, a complicated and sometimes painful problem in the relations of the three states, which indirectly influences the issue of the education of national minorities, is the problem of self-identification and differentiation of the Moldovan and Romanian minorities. Improving the mechanisms of training minority entities in polyethnic regions is an important element in ensuring the stability of the state, a factor that positively influences relations with neighboring states in the context of contemporary integration processes.

Cuvinte-cheie
sistemul educaţional, minorități inter-etnice, populație vorbitoare de limbă română, ucrainenii etnici, integrare europeană,

educational system, inter-ethnic minorities, Romanian-speaking population, ethnic Ukrainians, European integration