Articolul precedent |
Articolul urmator |
119 1 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-01-20 19:40 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
37.0(477+478+498):061.1EU (1) |
Educație (14391) |
Organizații guvernamentale și tipuri de cooperare (407) |
SM ISO690:2012 HAKMAN, Serhii. Procesul educațional în regiunile multietnice ale Ucrainei, Moldovei și României în contextul integrării Europene. In: Parteneriatul Estic:: spre o comunitate a democrației și prosperității, Ed. 16, 31 martie - 1 aprilie 2023, Chişinău. Chişinău: "Print-Caro" SRL, 2023, 1, pp. 227-237. ISBN 978-9975-165-94-5. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Parteneriatul Estic: 1, 2023 |
||||||
Conferința "Parteneriatul Estic: spre o comunitate a democrației și prosperității" 16, Chişinău, Moldova, 31 martie - 1 aprilie 2023 | ||||||
|
||||||
CZU: 37.0(477+478+498):061.1EU | ||||||
Pag. 227-237 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Pentru a asigura comunităților etnice drepturi și libertăți specifice, îndeosebi dreptul la conservarea propriei identități, un element important îl constituie dreptul la educație, care conform punctului 1. a recomandărilor de la Haaga „poate fi realizat doar atunci când minoritățile își cunosc bine limba maternă”. În acest sens sunt foarte importante mecanismele normativ-juridice aplicate în sistemul educațional al minorităților etnice din unitățile teritorial administrative a statelor europene. Un element important în sistemul educațional al minorităților naționale îl reprezintă instituțiile specializate, în care se desfășoară instruirea de bază sau măcar se studiază limba maternă ca disciplină. Folosirea limbilor în cursurile predate poate fi clasificată în felul următor: limba minorităților se studiază ca obiect și ca limbă de stat se studiază ca disciplină de bază; limba minorităților și limba de stat sunt folosite în egală măsură ca limbi de instruire; limba minorităților se predă ca limbă dominantă și limba de stat. Diversitatea abordărilor este caracteristică sistemului educațional din Ucraina, Republica Moldova, România. Aceste state se deosebesc prin categoria în care se regăsește limba minorităților naționale și măsura ce caracterizează instruirea minorităților, vectorul și dinamica modernizării. Modificarea în domeniul instruirii reprezentanților minorităților etnice influențează nu doar procesele politice interne, dar și dinamica relațiilor externe a statului. În acest context o problemă complicată și câteodată dureroasă în relațiile celor trei state, care indirect influențează problema educației minorităților naționale, este problema auto -identificării și deosebirii minorității moldave și române. Perfecționarea mecanismelor instruirii entităților minoritare în regiunile polietnice reprezintă un element important în asigurarea stabilității statului, un factor ce influențează pozitiv asupra relațiilor cu statele vecine în contextul proceselor integraționiste contemporane. |
||||||
Cuvinte-cheie sistemul educaţional, minorități inter-etnice, populație vorbitoare de limbă română, ucrainenii etnici, integrare europeană, educational system, inter-ethnic minorities, Romanian-speaking population, ethnic Ukrainians, European integration |
||||||
|