Cercetarea și conservarea icoanei „Sfânta Mahramă” de la Mănăstirea Ciolpani, județul Bacău, România
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
181 0
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
7.046.3.025.4 (1)
Subiectele reprezentării artistice. Iconografie. Iconologie (96)
SM ISO690:2012
MOŞNEAGU, Mina Adriana, COJOACĂ, Iuliana. Cercetarea și conservarea icoanei „Sfânta Mahramă” de la Mănăstirea Ciolpani, județul Bacău, România. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 15, 30-31 mai 2023, Chișinău. Chișinău: Tipografia „Notograf Prim”, 2023, Ediția 15, p. 43. ISBN 978-9975-84-186-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 15, 2023
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
15, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2023

Cercetarea și conservarea icoanei „Sfânta Mahramă” de la Mănăstirea Ciolpani, județul Bacău, România

CZU: 7.046.3.025.4

Pag. 43-43

Moşneagu Mina Adriana, Cojoacă Iuliana
 
Universitatea "Alexandru Ioan Cuza", Iaşi
 
 
Disponibil în IBN: 5 iunie 2023


Rezumat

Icoana „Sfânta Mahramă” aparține Mănăstirii Ciolpani din județul Bacău, România. Este parte a frizei icoanelor prăznicare din iconostasul central al bisericii de lemn „Sfântul Ierarh Nicolae”. Icoana înfățișează chipul lui Iisus Hristos pe fundalul unei mahrame albe, drapată, cu decorații geometrice, înnodată la colțurile superioare. Fondul uniform, care este vizibil numai în zona inferioară a icoanei, este albastru deschis. Icoana a fost pictată pe un panou de lemn de foioase moi, debitat tangențial pe inelele anuale, manual, cu dalta, pe lemn. Stratul pictural este format dintr-un strat de grund pe bază de gips, straturi de culoare în tehnica tempera și vernis. Aureola a fost realizată cu foiță de aur, în tehnica tradițională pe bolus roșu, sclivisit. Tehnica de realizare și maniera stilistică indică faptul că icoana a fost pictată într-un atelier moldovenesc, de factură post-bizantină, cu influențe baroce, la sfârșitul secolului al XVIII-lea. În urma investigațiilor fizice și chimice s-au evidențiat repictări extinse pe stratul pictural original și în zonele lacunare care au determinat modificări compoziționale. Operațiile de conservare – restaurare au vizat îndepărtarea repictărilor de pe stratul pictural original și din lacunele superficiale ale pictărilor ulterioare din zonele chituite necorespunzător, a chiturilor de dată recentă. Zonele lacunare au fost chituite și integrate cromatic prin metoda tratteggio, în final pictura fiind protejată cu un strat de vernis mastic. În urma acestei intervenții în Laboratorul de Conservare – Restaurare al Facultății de Teologie din Iași, a fost pusă în valoare și redată patrimoniului iconografic de la Mănăstirea Ciolpani o icoană importantă din punct de vedere istoric, artistic, religios, care poate fi valorificată cultic, muzeal, expozițional și teologic.